ارسال به دیگران پرینت

هشدار رئیس آزمایشگاه مرجع تشخیص کووید:

افزایش شیوع آنفلوآنزا تا دو ماه آینده | مراقب ابتلا همزمان آنفلوآنزا و کرونا باشید

رئیس آزمایشگاه مرجع تشخیص کووید دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: علی رغم انجام واکسیناسیون کووید لازم است همچنان سختگیرانه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی اهتمام ورزیده و افراد واجد الشرایط جهت واکسیناسیون آنفلوآنزا اقدام کنند.

افزایش شیوع آنفلوآنزا تا دو ماه آینده | مراقب ابتلا همزمان آنفلوآنزا و کرونا باشید

دکتر حامد گوکلانی صبح امروز (۲۵ آبان ماه) ضمن هشدار در خصوص اپیدمی آنفلوآنزا در دو ماه آینده، افزود: علی رغم انجام واکسیناسیون کووید لازم است همچنان سختگیرانه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی اهتمام ورزیده و افراد واجد الشرایط جهت واکسیناسیون آنفلوآنزا اقدام کنند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی آزمایشگاه مرجع استان این است که با هوشیاری، پایش و نظارت دقیق برای پیشگیری از بیماری‌ها و به صورت ویژه بیماری‌های ویروسی حساس بوده و موارد وقوع را گزارش کند، اظهار کرد: در این آزمایشگاه از ابتدای همه گیری کووید هم زمان با تست کووید رصد آنفلوآنزا هم انجام می شد.

گوکلانی با اشاره به اینکه به صورت معمول اپیدمی آنفلوآنزا در پاییز و زمستان اتفاق می افتد، بیان کرد: عمدتا ویروس‌هایی که قرار است در پاییز و زمستان اپیدمی ایجاد کنند، در فصل بهار موجب ایجاد موج کوچک طغیان منطقه ای  آنفلوآنزا می‌شوند که به آن‌ها موج پیش رو گفته می شود و  این موج های پیشرو ناشی از همان ویروس‌های بهاری هستند که در پاییز و زمستان اپیدمی ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: در مهرماه علی رغم کاهش میزان موارد ابتلا و بستری کووید، تعدادی بیمار بستری با مشکل تنفسی و تست منفی کووید داشتیم و جهت بررسی دقیق تر پنل ۱۷ ویروسی تهیه شد که ۱۷ نوع ویروس تنفسی را همزمان بررسی می کند، طی بررسی های انجام شده بر روی حدود ۳۰ نفر از این بیماران وجود کرونا ویروس فصلی که قبلا هم در طبیعت بوده و همچنین آنفلوآنزا محرز شد.

رئیس آزمایشگاه مرجع تشخیص کووید دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: بعد از آن به منظور پایش آنفلوآنزا روی بیماران بستری چه آن‌هایی که کووید مثبت بودند و چه آنهایی که کووید منفی بودند، انجام شد طبق بررسی‌ها تاکنون مواردی را نداشتیم که همزمان تست کووید و آنفلوانزا مثبت باشد اما قطعا اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، در دو سه ماه آینده موارد ابتلای همزمان را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در بررسی یک هزار و ۲۸۸ بیمار بستری و سرپایی تا بیست و دوم آبان‌ماه تعداد ۴۴ مورد آنفلوانزا تشخیص داده شده که ۳۸ مورد آن آنفلوآنزای نوع H۳N۲ و ۶ مورد آنفلوآنزای B است، عنوان کرد: احتمالا در چند ماه آینده میزان آنفلوآنزای بیشتری را خواهیم داشت و همچنین ممکن است شاهد بیمارانی باشیم که همزمان مبتلاء به آنفلوآنزا و کووید هستند.

گوکلانی با اشاره به اینکه تشخیص و افتراق آنفلوانزا با کووید از طریق علایم بالینی و انجام سی تی اسکن دشوار خواهد بود و تشخیص نهایی با انجام تست آنفلوآنزا خواهد بود، بیان کرد: مهمترین راهکار برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا و کرونا علاوه بر تزریق دو دوز واکسن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی، شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک وحفظ فاصله اجتماعی است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه