ارسال به دیگران پرینت

مذاکرات وین | پرونده هسته‌ای ایران | مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا | کرونا

نماینده مجلس: برنامه هسته‌ای ما در حال حرکت به جلو است | آمریکا محدودیت زمان دارد

بدون تغییر در مواضع طرف آمریکایی، نمی شود انتظار توافق زود هنگام داشت.

نماینده مجلس: برنامه هسته‌ای ما در حال حرکت به جلو است | آمریکا محدودیت زمان دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد مذاکرات ایران با ۴+۱،گفت: سیاست در ایران وجوهی از تداوم دارد، به این معنا که مباحث اساسی در کشور ما تغییر بنیادینی نکرده است و ما تنها با تغییر کارگزارن سیاسی مواجه بودیم؛ افراد تغییر کرده اند، اما مواضع اساسی کشور تغییری نکرده است.

ابوالفضل عمویی در گفت وگو با عصر ایران ضمن بیان این مطلب افزود: موضوع رفع تحریم ها، راستی آزمایی و گرفتن تضمین، -که الان هم از سمت هیأت مذاکره کننده مطرح می‌شود- سابق بر این هم مواضع جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ تنها ممکن است در روش‌ها تغییراتی وجود داشته باشد که این روش‌ها پای میز مذاکره دنبال می شود .

سیاست کلی کشور تغییری نکرده است

وی ادامه داد: در واقع، سیاست کلی در ایران تداوم دارد و تغییر اساسی در آن صورت نگرفته است ولی انتظار اینکه مذاکرات به نتیجه برسد مربوط به تغییر در مواضع طرف آمریکایی است، که بدون تغییر در آن مواضع نمی شود انتظار داشت که ما به توافق زود هنگام برسیم .

۴+۱ شروط ایران را رد نمی کند، آمریکا مانع اایجاد می کند

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه امیدوار هستید ۴+۱ایران را در بحث شروطش برای آمریکا همراهی کنند؟،گفت: مواضع ایران از پایگاه منطقی برخوردار است یعنی هم حمایت حقوقی دارد و هم از این جهت منطق دارد.

از این رو الان وقتی مواضع ایران در موضوع تضمین، لغو تحریم ها و همینطور در موضوع راستی آزمایی مطرح می‌شود، کسی به صورت اساسی آنها را رد نمی کند؛ بلکه این طرف آمریکایی است که در جزییات موانع ایجاد می کند.

وی افزود: مثلا در موضوع تحریم خاصی، اصرار می کند که این تحریم مرتبط با برجام نیست؛ یا این تحریم به موضوع هسته ای ارتباطی ندارد. در عین حال منطق ایران این است که وجود این تحریم های خاص مانع انتفاع اقتصادی ایران -که هدف برجام بوده است- می‌شود؛ این موضع ماست.

او ادامه داد: تا الان هم مواضع اساسی ما در ۴+۱مورد توجه بوده است ولی بخشی از گروه۴+۱به جهت روابطی که با آمریکا دارند سعی می کنند به نحوی مذاکرات را اداره کنند که بتوانند روابط خودشان را هم با آمریکا حفظ کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همچنین در پاسخ به این پرسش که تیم مذاکره کننده جدید تا چه اندازه می تواند برای این شروط چانه زنی کند، گفت: در اینجا باید به جهت حقوقی از مجموعه توانمندی های کشور استفاده شود، که تا الان هم سعی شده است جلساتی برگزار شود و مجموعه نظرات گرفته شده که تیم مذاکره کننده پشت میز مذاکره مطرح کنند.

از نظر ما، توپ در زمین آمریکاست

عمویی تاکید کرد: [در حال حاضر] مسئله در سمت ایران نیست، بلکه به طرف آمریکایی برمی گردد؛ مثلاً علی رغم اینکه موضوع تحریم تسلیحاتی ایران، خلاف قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل است، اما آمریکایی‌ها حاضر نیستند آنرا بردارند.

وی ادامه داد: بدون لغو این دسته از تحریم ها نمی شود انتظار داشت که مذاکرات به نتیجه برسد؛ مسئله مذاکرات در سمت غربی میز مذاکره است .

تمایلی به مذاکره برای مذاکره نداریم/دست ما پر است ولی آمریکا زمان ندارد

عمویی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره برای مذاکره مجدد تکرار می شود؟ گفت: ما تمایلی به مذاکره برای مذاکره نداریم. مذاکرات وقتی فرسایشی شود اهداف ایران را تامین نمی کند. برداشت من هم این است که دولت جدید تمرکزش را بر بحث خنثی سازی تحریم گذاشته است.

در واقع ما پای میز مذاکره در وین می‌رویم که مواضع خودمان را اعلام کنیم؛ نتیجه بخش بودن این مذاکرات مربوط به این می شود که آنها چقد مواضع ما را بپذیرند .

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما فکر می کنیم زمان به نفع طرف ایرانی در جریان است؛ از یک طرف با دولت جدیدی مواجه هستیم که انگیزه کار دارد و از سمت دیگر برنامه هسته ای ما با سرعت مناسبی طبق قانون اقدام راهبردی در حال حرکت به جلو است و در این مسیر طرف آمریکایی است که با محدودیت زمان مواجهه است .

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه