ارسال به دیگران پرینت

آب‌های زیرزمینی | آب | نشست زمین | سازمان آب و فاضلاب

یکی از دلایل اصلی فرونشست در تهران مشخص شد

استاد و پیشکسوت زمین شناسی ساختمان در ایران یکی از مشکلات استان تهران را برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: در برخی مناطق کشور از جمله تهران شاهد ۳۶ سانتی متر فرونشست هستیم و حتی در برخی استان‌ها مانند استان فارس بیش از ۳۶ سانتی متر فرونشست رخ داده است.


یکی از دلایل اصلی فرونشست در تهران مشخص شد

استاد و پیشکسوت زمین شناسی ساختمان در ایران یکی از مشکلات استان تهران را برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: در برخی مناطق کشور از جمله تهران شاهد ۳۶ سانتی متر فرونشست هستیم و حتی در برخی استان‌ها مانند استان فارس بیش از ۳۶ سانتی متر فرونشست رخ داده است.

یکی از مسایلی که در اثر برداشت بی‌رویهٔ آب زیرزمینی رخ می‌دهد، فرونشست زمین (land subsidence) است، در اثر برداشت آب زیرزمینی و بیرون آمدن آب از منافذ امکان متراکم شدن مواد تا عمق ۳۰۰ متر فراهم می‌ شود و هرچه بیشتر برداشت شود، تراکم مواد بیشتر خواهد بود.

نشست زمین باعث ایجاد شکاف‌های عمیق در سطح خاک، کج شدن لوله‌های چاه، خرابی ساختمان‌ها و لوله زایی چاه‌ها، پدیده ای که در آن به دلیل نشست زمین قسمتی از لوله چاه به خارج از سطح زمین رانده می‌شود.

دکتر محسن پورکرمانی اظهار داشت: یکی از مشکلات استان تهران برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی است و دستگاه های مربوطه هم بی رویه مجوز حفر چاه صادر کرده اند و نتیجه آن را در نشست زمین بیش از ۳۶ سانتی متری در جنوب شهر تهران شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه فرونشست های ایجاد شده برای مدت های طولانی باقی می مانند، ادامه داد: یک فرونشست بیش از ۵۰ هزار سال طول می کشد تا از بین برود، در کشور شاهد پدیده فرونشست ها در نقاط مختلف هستیم.

مدیر گروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: ساختمان ها و تاسیسات شهری مهم ترین شریان های حیاتی هر منطقه است.

پورکرمانی ادامه داد: یکی از دلایل تخریب این سازه ها درمناطق مختلف جهان فرونشست زمین است و یکی از دلایل اصلی فرونشست برداشت بی رویه از چاه های آب است، در حال حاضر سازمان آب و فاضلاب براساس مطالعاتی که انجام داده، تصمیم گرفت چاه هایی که بدون مجوز حفر شده را پر کند تا دیگر فرونشست زمین بیش از این صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: فرونشست بیش از ۲ میلی متر فاجعه است، در برخی مناطق کشور شاهد ۳۶ سانتی متر فرونشست هستیم و حتی در برخی مناطق کشور مانند استان فارس شاهد بیش از ۳۶ سانتی متر این رخداد هستیم ، در جنوب تهران نیز ۳۶ سانتی متر فرونشست رخ داده و این مشکلی است که وجود دارد.

این پیشکسوت زمین شناسی ساختمان یادآور شد: علاوه بر فرونشست ها مشکل ساخت و ساز بر روی بستر محل آبرفت ها را داریم، همین موضوع در دانشگاه شهید بهشتی قابل رویت است، در شمال ساختمان این دانشگاه خوابگاه های ساخته شده روی محل آبرفت هایی است که آنها را مسطح کردند و در واقع ساختمان ها بر روی خاک دستی است.

پورکرمانی افزود: هر سال خوابگاه های شهید بهشتی با فرونشست زمین روبرو هستند و در بعضی از قسمت های خوابگاه تا ۱۳ساتی متر نشست کرده است که دانشگاه سالانه برای اقامت دانشجویان مجبور به تعمیر ساختمان است.

وی با بیان اینکه در کشور به طور کلی به علم زمین شناسی کمتر توجه می شود، خاطرنشان کرد: می توان با یک نظر کارشناسی درخصوص منطقه و درصد مناسب برداشت از چاه ها کمترین خرابی را برای تاسیسات شهری ایجاد کرد و کمتر شاهد فرونشست در کشور بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مسعود ارسالی در

      برداشت نفت هم میتونه باعث فرونشست بشه این میتونه بیشتراثربزاره چون توعمق بیشتری استخراج میشه واب به سرعت نمیتونه جایگزین بشه

    • ناشناس ارسالی در

      وقتی محل نزاری همینطوری یکی یکی به فنا میریم

    • ناشناس ارسالی در

      فرونشست زمین در ایران در موقعه ای که مهاجرت های عظیم اتفاق بیافتد همه متوجه می شوند.در این ۱۰ سال شاهد مهاجرت خواهیم بود.

    • ناشناس ارسالی در

      توی ایران به چه علمی توجه میشه که ایشون میگه به علم زمین شناسی کمتر توجه میشه. همش توی جلسات فکر چاپیدن مردم هستند.

    • ناشناس ارسالی در

      لطفا این فکسهای چندش آور کاشت مو را نگذارید🤮🤮🤮

    • ناشناس ارسالی در

      باسلام. با ایجاد فاضلاب شهری در تهران و بستن چاه های فاضلاب منازل خود باعث خشکی زمین های سطحی شده .آیا بهتر نبود چاه های فاضلاب منازل جمع نمیشد.

    • ایما ارسالی در

      مگه من قبلاً همینو نگفتم؟! حتماً باید استاد پیشکسوت اینو میگفت؟!بخاطر همین کشور ما عقب افتاده ست...چون از استعدادها استفاده نمیشه

    • ناشناس ارسالی در

      باعلم بر اینکه برداشت اب باعث فرونشست و ویرانی بنا ها میشود زرغامی نادان دستور برداشت اب در جوار مقبره کوروش را پیشنهاد کرد واین نشانه دشمنی نظام نژاد عرب از فرهنگ وتمدن ایران و ملت ایران است

    • آریایی ارسالی در

      عنایت کنید برای مسئولین که فقط ۶ کلاس سواد دارند و تخصص ندارند با روش ساخت انیمیشن این تحقیقات را ارائه کنید ‌

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه