ارسال به دیگران پرینت

واکسن | واکسیناسیون |واکسینه کردن |گروه های ضد واکسن

آیا واکسن نزدن امری حرام است؟

حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی گفت: علما و فقها کارشان در حیطه ای نیست که بخواهند در خصوص مسائل بهداشتی و طبی نظر بدهند. ویروس یک امر کارشناسی است و مبارزه با آن را همه عقلا اعلام می کنند که واجب است. هر انسانی که در مواجه با این خطر باشد باید خود را حفظ کند و باید واکسن را تزریق کند.

آیا واکسن نزدن امری حرام است؟

شاید خبرهایی از جمله تجمع عده‌ای با دست نوشته‌هایی مقابل ساختمان مجلس برای مخالف با واکسن و یا استفاده از داروی امام کاظم (ع) را برای مقابله با کرونا شنیده باشید.

حتی بسیاری از صحبت‌ها باعث شد چه در زمان آغاز واکسیناسیون و چه در ادامه که روند واکسیناسیون سرعت گرفت، استقبال از واکسن چیزی که پیش بینی می‌شد نباشد و دلیل آن هم عمدتا برخی از عقاید خرافی و یا جریان های فکری خاصی بود. هر کدام از این جریان‌های فکری سعی کرد خود را به مقام و منصبی خاص منسوب کند تا بتواند محبوبتی پیدا کرده و رشد کند اما تا این لحظه هیچ کسی چنین جریاناتی را مدیریت نمی کند و تقریبا ثابت شده است که این جریان ها از طرف عده ای خاص مدیریت می شود. حتی برخی از مواقع که چنین افرادی متوجه می شوند مخاطب ندارند؛ علما و مراجع تقلید را مورد هدف قرار داده و سعی کردند در قالب مسائل دینی افکار خود را به دیگران القا کنند. اما در ادامه باز هم علما چنین جریان هایی را تحریم کردند.

نظرات مراجع تقلید شیعه بیانگر آن است که افراد در موضوع واکسینه کردن خود باید به تشخیص و توصیه متخصصان پزشکی عمل کنند، ضمن آنکه ترساندن دیگران نیز در این موضوع جایز نیست. به طور مثال آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: باید برای تزریق واکسن طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت عمل کرد. همچنین  آیت الله مکارم شیرازی معتقد است: لازم است در این زمینه بر اساس تشخیص و توصیه متخصصان عمل کنید. آیت الله علوی گرگانی می گوید: موضوع ضرورت و یا عدم ضرورت زدن واکسن و شخصی یا اجتماعی بودن آن باید توسط متخصصین پزشکی تعیین شود.

همچنین در این خصوص آیت الله جوادی آملی اعلام کرده است: مؤمنان نباید در کاری که تخصص ندارند، اظهار نظر کنند، ضمن آن که نباید دیگران را از تزریق واکسن بترسانند.

با چنین اظهار نظر هایی بازهم مشاهده کردیم هیچ کدام از علما جز گروه های ضد واکسن نبودند و خودشان پیشگام موضوع تزریق واکسن شدند.

حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: هر کسی باید بدن خود را حفظ کند و حتی اگر وضو گرفتن و روزه گرفتن برای بدن مضر باشد، حرام است.

او با بیان اینکه هرکاری به بدن ضرر وارد کند حرام محاسبه می شود، افزود: حتی اگر احتمال این وجود داشته باشد که سقف در حین نمازخواندن ممکن است خراب شود، آن نماز خواندن باطل می‌شود چون جسم افراد در خطر است.

حجت‌الاسلام فاضل میبدی ادامه داد: مسئله واکسن موضوع شرعی نیست که بخواهیم بگوئیم حلال یا حرام است.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تزریق واکسن یک مسئله عقلی و بهداشتی است، تصریح کرد: اگر کارشناسان و اطبا نظر دهند که ویروس خطرناک است و باید برای آن واکسن زد نباید استفسار کرد و باید نظر آن ها را پیروی کرد و به نظر اطبا عمل کرد.

او بیان کرد: همانطور که فرد بیمار می شود و می خواهد به پزشک مراجعه کند و یا می خواهد عمل جراحی انجام دهد از فقیه استفسار نمی کند، واکسیناسیون هم همین شرایط را دارد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علما  و فقها کارشان در حیطه ای نیست که بخواهند در خصوص مسائل بهداشتی و طبی نظر بدهند. ویروس یک امر کارشناسی است و مبارزه با آن را همه عقلا اعلام می کنند که واجب است. هر انسانی که در مواجه با این خطر باشد باید خود را حفظ و واکسن تزریق کند.

حجت‌الاسلام فاضل میبدی با بیان اینکه خیلی بد است که بخواهیم تزریق واکسن و مسائل بهداشتی را از فقه استنباط کنیم چراکه در چنین شرایطی نشان می‌دهد که توانایی عقلانیت در ما وجود ندارد، افزود:  اینکه در چنین شرایطی چند طلبه صحبت هایی را برای عدم تزریق واکسن مطرح می کنند می خواهند خود را به نوعی نشان دهند و عوامری را برخلاف نظریه مردم مطرح کنند.

او افزود: اگر پزشکان و اطبا با نظر کارشناسی اعلام می کنند که باید حتما واکسن بزنید، مردم باید حتما واکسن تزریق کرونا را تزریق کنند.

حجت‌الاسلام فاضل میبدی تصریح کرد: اگر کسی کاری کند که در بدنش خللی ایجاد شود آن کار حرام است و اگر واکسن ترک شود و احتمال این وجود داشته باشد که با ترک واکسن افراد بیمار می شوند، مرتکب فعل حرام شده اند.

او با بیان اینکه  نفس سوال پرسیدن از فقه برای واکسن تزریق کردند غلط است، تصریح کرد: به شخصه داروی امام کاظم را برای پیشگیری از کرونا بدون رعایت مسائل بهداشتی قبول ندارد چرا که ائمه هم پزشک داشتند وحتی امیر المومنین زمانی که ضربت خوردند طبیب بالای سرشان حاضر شد.

حجت‌الاسلام فاضل میبدی افزود: چنین موضوعاتی خرافات است چراکه دین و ائمه برای هدایت بشر آمدند و مسائل جسمی، طبی و بهداشتی کاملا علمی است و باید کارشناس آن را بررسی کند.

او درباره تأثیر دعا بر عدم بیمار شدن افراد به کرونا گفت: ما منکر اثرگذاری دعا نیستیم اما اینکه بگوئیم دعا می تواند جایگزین واکسن باشد، نادرست است و خطرناک است.

 

منبع : خبربان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه