ارسال به دیگران پرینت

سکه از کانال ۱۲ میلیون تومان گذشت

بررسی‌ها در هفته گذشته نشان می‌دهد حباب سکه در حال کاهش است و نرخ سکه طرح جدید و قدیم در فاصله کمی از هم قرار گرفته اند و بورس نیز اندکی رشد کرد.

سکه از کانال ۱۲ میلیون تومان گذشت

در سومین هفته آبان 1400  نرخ ارز و سکه افزایش قابل توجهی داشتند و وارد کانال قیمتی جدیدی شدند به طوری که نرخ  سکه از کانال 12 میلیون تومانی عبور کرد و قیمت دلار به پله 28 هزار تومانی نزدیک شد. 

شاخص بورس برخلاف هفته گذشته روند صعودی را در این هفته تجربه کرد و در اولین روز هفته (15 آبان) در ابتدای معاملات با رشد ۴ هزار و ۲۴۱ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۲ هزار واحد قرار گرفت. نمادهای شستا، فولاد و فارس سه نماد با بیشترین تاثیر بر شاخص کل و شستا، فولاد و فملی نیز پرتراکنش‌ترین نماد در بورس بودند.

طی آخرین روز معاملات ( 19 آبان) در ابتدای معاملات با رشد دو هزار و ۸۵۰ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد قرار گرفت و در ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه شاخص کل بورس با رشد ۷ هزار و ۶۴۵ واحدی بر روی پله یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۴۸۹ واحدی ایستاد.نماد شستا نیز پرتراکنش‌ترین نماد بود. 

با استفاده از نمودار زیر می توانید  روند بازار سرمایه را در این هفته مشاهده کنید. 

سکه طرح قدیم و جدید از کانال ۱۲ میلیون تومانی عبور کردند/ بورس صعودی می شود؟

افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ دلار در یک هفته 

نرخ ارز در این هفته با روند افزایشی مواجه بود به طوری که دلار از قیمت ۲۷ هزار و ۱۷ تومان به نرخ ۲۷ هزار و ۵۷۴ تومان رسید و بیش از ۵۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد، یورو نیز با افزایش بیش از ۴۰۰ تومان همراه بود و از قیمت ۳۱ هزار و ۱۸۲ تومان به مبلغ ۳۱ هزار و ۶۸۱ تومان افزایش یافت.

سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون تومان شد

در این هفته نرخ سکه و طلا روند  صعودی داشت و سکه از کانال ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به نرخ ۱۲ میلیون و ۶۰۰ تومان رسید که این ارقام بیانگر افزایش  ۷۵۰ هزار تومانی در یک هفته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بیش از ۶۰ هزار تومان افزایش یافت و از قیمت یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان به رقم یک میلیون و ۲۵۸ هزار تومان رسید.

اونس جهانی  یک هزار و ۸۱۸ دلار و ۵۰ سنت  یک هزار و ۸۱۸ دلار و ۵۰ سنت  یک هزار و ۸۱۶ دلار و ۸۲ سنت یک هزار و ۸۲۱ دلار و ۵۵ سنت یک هزار و ۸۲۴ دلار و ۵۸ سنت یک هزار و ۸۵۷ دلار و ۲۸ سنت

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگاران، درباره وضعیت بازار طلا و سکه در سومین هفته آبان ۱۴۰۰ گفت:  در این هفته بالاترین رشد هفتگی اونس جهانی نسبت به 6 ماه گذشته رقم خورد و با 45 دلار افزایش نرخ در این هفته به رقم یک هزار و 765 دلار رسیده است. از طرف دیگر هر دلار آمریکا در بازار آزاد  با افزایش حدود 700 تومانی همراه بوده است. 

او افزود: افزایش  نرخ ارز و اونس جهانی سبب شد قیمت سکه و طلا در این هفته روند صعودی داشته  باشد با این شرایط تقاضا در بازار نه تنها افزایش نیافته است بلکه روند نزولی داشته است و همین امر سبب رکود در بازار شده است. 

کشتی آرای بیان کرد: در این هفته هر قطعه سکه طرح قدیم با افزایش 750 هزار تومانی به رقم 12 میلیون و 450 هزار تومان رسید. سکه طرح جدید حدود 700 هزار تومان بر ارزش آن افزوده شد و به نرخ 12 میلیون  و 550 هزار تومان به فروش رسید. نیم سکه با افزایش 300 هزار تومانی هم اکنون 6 میلیون و 550 هزار تومان است همچنین ربع سکه افزایش 200 هزار تومانی را در این هفته تجربه کرد و در نهایت در قیمت 3 میلیون و 850 هزار تومان ایستاد. 

او تصریح کرد:سکه یک گرمی حدود 70 هزار تومان در این هفته گران شدند و به قیمت 2 میلیون و 350 هزار تومان رسید. هر مثقال طلا با افزایش 400 هزار تومانی به 5 میلیون و 495 هزار تومان رسید. هر طلای 18 عیار حدود 75 هزار تومان بر ارزش آن افزوده شده است و در نهایت به رقم یک میلیون 268 هزار تومان  رسید. 

کشتی آرای گفت: حباب سکه  حدود 140 هزار تومان کاهش یافته است و به نرخ 150 هزار تومان رسیده و  یکی از علت هایی که نرخ  سکه طرح جدید و قدیم با اختلاف  کمی از هم قرار دارند کاهش  حباب سکه است.

اعتماد سرمایه گذاران به بورس در گرو افزایش حجم معاملات است

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگاران درباره وضعیت بازار سرمایه  در سومین هفته آبان گفت: حدود 2 تا 3 ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری  شاهد بوده ایم که هیچ صحبتی درمود بورس نبود اما در 2 هفته گذشته  دولت و مجلس نگاه حمایتگری به بورس داشته اند و هم اکنون بورس و مشکلات آن جزئی از دغدغه های مسئولان  است. 

او افزود: نکته مهم این است که اعتماد افراد نسبت به بازار بورس کاهش یافته و برگشت این اعتماد قطعا زمانبر است. در این هفته که بازار روند مثبت داشت به خاطر حمایت هایی است که دولت  و حقوقی ها نسبت به بازار سرمایه انجام دادند اما تا زمانی که حجم معاملات افزایش نیابد نمی توانیم  انتظار داشته باشیم این روند صعودی ادامه دار باشد. 

تاجبر بیان کرد: معتقدم باید در انتظار روزهایی باشیم که حجم معاملات 15 هزار میلیاردی در معاملات  خرد را شاهد باشم و بعد می توانیم روند صعودی را تثبیت شده بدانیم.

او تصریح کرد: اکنون بازار سرمایه از لحاظ بنیادی از  جهت نرخ ارز ، قیمت های جهانی و صادراتی در بهترین شرایط است اما وجود اعتماد به این بازار مطرح است که این امر ذره ذره به دست می آید.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: گروه سهام های خودرویی برای سرمایه گذاری بی اعتمادی وجود دارد و نوسان قیمتی  شدیدی داشتند . عملا باید شاهد باشیم با توجه به افزایش نرخ هایی که برای خودرو اعمال شده اشت چقدر در صورت های مالی اعمال شده است تا بعد از آن شاهد شروع رونق سهام های گروه خودرو باشیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه