ارسال به دیگران پرینت

بلینکن: اگر به تایوان حمله شود، اقدام می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه آمریکا و متحدانش صلح و ثبات در جنوب شرقی آسیا را حفظ می‌کنند، گفت در صورت وقوع اقدام یکجانبه علیه تایوان، آنها نیز اقداماتی انجام خواهند داد.

بلینکن: اگر به تایوان حمله شود، اقدام می‌کنیم

در حالی که هنوز بیش از ۲ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان در پی فرار عجولانه نظامیان آمریکا از این کشور نگذشته، اما بنظر می‌رسد که سیاستمداران واشنگتن این شکست را فراموش کرده و این بار از دفاع از تایوان سخن به زبان می‌رانند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه گفت، اگر چین از قوه قهریه برای تغییر وضعیت موجود در مورد تایوان استفاده کند، واشنگتن و متحدانش اقداماتی را انجام خواهند داد.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا برای دفاع از این کشور وارد عمل خواهد شد یا خیر، اظهارات پیشین مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه نقش واشنگتن اطمینان حاصل کردن از وجود ابزار دفاعی لازم در تایوان است را تکرار کرد.

وی در این‌باره توضیح داد: «در عین حال، من فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم ما در این تصمیم تنها نیستیم تا اطمینان حاصل کنیم که صلح و ثبات در آن بخش از جهان را حفظ می‌کنیم».

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «بسیاری از کشورها، چه در منطقه و چه فراتر از آن، هر گونه اقدام یکجانبه برای استفاده از زور برای برهم زدن وضعیت موجود را تهدیدی مهم برای صلح و امنیت می‌دانند و در صورت وقوع چنین اقدامی نیز اقدام خواهند کرد».

بلینکن اما شفاف‌سازی نکرد که منظورش از اقدام، دقیقا چه عملی خواهد بود.

این در حالی است که پیشتر، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بعید دانستن احتمال اقدام نظامی چین علیه تایوان، گفته بود اما پکن در حال ایجاد توانمندی‌هایی برای این منظور است. (جزئیات بیشتر)

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این، «چیو کو چنگ» وزیر دفاع تایوان که مدعی است خطر چین برای این کشور به بیشترین میزان خود طی چهار دهه اخیر رسیده، گفت از سال آینده میلادی نیروهای ذخیره ارتش نیز تمرینات بیشتری جهت آمادگی برای درگیری نظامی خواهند داشت.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه