ارسال به دیگران پرینت

کویت صدور روادید برای اتباع لبنانی را متوقف کرد

این تصمیم شامل حال لبنانی هایی که در کویت اقامت دارند، نمی شود و آنها می توانند به این کشور بازگردند.

کویت صدور روادید برای اتباع لبنانی را متوقف کرد

روزنامه «القبس» چاپ کویت امروز (چهارشنبه) از توقف صدور روادید برای شهروندان لبنانی در پی تنش در روابط سیاسی کویت با این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، روزنامه کویتی القبس به نقل از "منابع امنیتی آگاه" خود نوشت: درپی بحران دیپلماتیک اخیر بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و لبنان، وزارت کشور کویت تا اطلاع ثانوی صدور هر نوع روادید را برای اتباع لبنانی متوقف کرد.

این منابع افزودند: این تصمیم شامل حال لبنانی هایی که در کویت اقامت دارند، نمی شود و آنها می توانند به این کشور بازگردند.

این منابع تصریح کردند: را به علت دفاع «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان از ملت یمن و محکوم کردن تجاوزگری ائتلاف تحت سرکردگی سعودیها به این کشور، دچار تنش شد و سپس برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز از موضع عربستان در این پرونده حمایت کردند.

چندی پیش جرج قرداحی طی یک مصاحبه تلویزیونی که در ماه آگوست (مردادماه) ضبط شده بود، اظهار داشت که «انصارالله یمن» در برابر حملات عربستان سعودی و امارات از خود دفاع می‌کند و متجاوزان باید دست از تجاوز علیه یمن بردارند.

این اظهارات وی درباره جنگ علیه یمن که قبل از عهده دار شدن جرج قرداحی در وزارت اطلاع رسانی لبنان بود، سر و صدای زیادی به پا کرد و موجب خشم ائتلاف متجاوز عربی - آمریکایی به یمن به سرکردگی عربستان و حامیان آن شد.

در همین راستا، عربستان شامگاه جمعه گذشته ضمن اعلام فراخوان سفیر خود از لبنان، خواستار خروج سفیر این کشور از ریاض ظرف ۴۸ ساعت شد.

کویت، بحرین و امارات متحده عربی نیز به پیروی از عربستان با خروج سفیران خود از بیروت، سفرای لبنان را احضار و سپس خواستار خروج آنها از کشورهایشان شدند و دولت فراری و مستعفی «عبدربه منصور هادی» هم برای آن که از قافله عقب نماند، سفارت خود در لبنان را بست.

"میشل عون" رییس جمهوری و "نجیب میقاتی" نخست وزیر لبنان با آغاز بحران جدید دیپلماتیک میان ریاض و بیروت اعلام کردند که اظهارات جرج قرداحی، شخصی بوده و نظر دولت لبنان نیست، اما این واکنش نیز موجب تغییر روش عربستان و سه کشور عرب دیگر حاشیه خلیج فارس نشد و آنها پس از بازگرداندن سفیران خود از لبنان، اقدام به اخراج سفرای این کشور نیز کردند.

در مقابل، "شیخ نعیم قاسم" معاون دبیرکل "حزب الله" لبنان خواستار عذرخواهی عربستان از کشورش شد و گفت: عربستان از این ناراحت است که با وجود پولی هایی که به حامیان خود پرداخت کرده، نتوانسته بر تصمیم سیاسی در لبنان تسلط یابد.

شیخ نعیم قاسم از ریاض خواست بخاطر دشمنی هایش از مردم لبنان عذرخواهی کند.

وی افزود: یکی از دلایل بحران فعلی این است که عربستان در شرایطی قرار گرفته که دیگر نمی‌تواند زیان‌های خود در منطقه را تحمل کند، از این رو در واکنش به این شرایط، جنگی را علیه لبنان به راه انداخت.

منابع نزدیک به جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی دولت لبنان نیز اعلام کردند که قرداحی از کابینه این کشور استعفا نمی‌دهد و موضع وی در قبال عربستان تغییری نکرده است.

این منابع به شبکه «المیادین» گفتند که قرداحی از سمت خود استعفا نخواهد داد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه