ارسال به دیگران پرینت

حمله سایبری به سامانه سوخت یک عملیات ترکیبی چهار مرحله‌ای بود

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور از نهایی شدن بررسی‌های فنی حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد و گفت: پرونده برای بررسی و پیگیری‌های قضایی به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی ارسال شده است.

حمله سایبری به سامانه سوخت یک عملیات ترکیبی چهار مرحله‌ای بود

سردار غلامرضا جلالی در گفتگویی درباره اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره جمع‌بندی ابعاد فنی حادثه حمله سایبری به سامانه سوخت کشور، گفت: بررسی‌های اولیه نشان داد که برنامه دشمن برای حمله سایبری به سامانه مدیریت سوخت، یک حمله زیرساختی ترکیبی از جنس سایبری بوده است که از چهار مولفه تشکیل می‌شد؛ نخست بخش سایبری مبتنی بر استفاده دشمن از ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های ذاتی سیستم سوخت رسانی، بخش دوم نیز قطع سیستم سوخت و عدم امکان خدمت‌رسانی به مردم بود. در بخش سوم نیز به دنبال استفاده از ظرفیت رسانه‌های بیگانه، برای برانگیختن مردم بود و بعد هم دعوت مردم به اعتراض و اغتشاش و آشوب.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این برنامه چهار مرحله‌ای تنها در مرحله نخست به هدف دست یافت، افزود: با سرعت عمل نهادهای متولی، خدمات سوخت رسانی، ظرف چند ساعت به صورت دستی به مردم ارائه شد. در ادامه به سراغ امن‌سازی اضطراری به صورت فوری رفتیم. به این صورت که بخش‌های مختلف، بررسی و مرحله به مرحله به سیستم وصل شد. محله نهایی نیز، امن‌سازی و مصون‌سازی نهایی است که هم اکنون در حال انجام است.

سردار جلالی با بیان اینکه این نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: یعنی در معماری جدید سیستم مدیریت سوخت، حتما نقاط ضعف را برطرف خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نکته دیگر این است که این عملیاتی بود که دشمن تلاش می‌کرد به واسطه آن مردم را تحریک کند خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مراحل اولیه رسانه ملی با یک حضور به موقع، پای کار آمد و هوشیاری لازم را به مردم داد. این امر سبب شد توطئه‌های دشمن که در حوزه رسانه‌ای به دنبال آن بود عقیم بماند، البته هوشمندی مردم هم در این میان بسیار موثر بود که در واقع این توطئه را خنثی کرد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: بررسی‌های فنی این حادثه از سوی کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز به اتمام رسید و طی نامه‌ای به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی پرونده این حادثه را برای رسیدگی قضایی به ترک فعل‌ها و سایر اقداماتی که لازم است در ادامه این مسیر اتخاذ شود، ارسال شده است.

به گفته سردار جلالی همچنین برنامه مصون‌سازی دائمی و بازطراحی و معماری مجدد سامانه سوخت در دست اقدام است.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه