ارسال به دیگران پرینت

اولین سفر وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدار با بشار اسد +عکس | مخالفت آمریکا: تلاش برای نجات دیکتاتور وحشی محکوم است + فیلم

امارات هم اکنون 14 درصد از تجارت خارجی سوریه را به خود اختصاص داده است.

اولین سفر وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدار با بشار اسد +عکس | مخالفت آمریکا: تلاش برای نجات دیکتاتور وحشی محکوم است + فیلم

 برای اولین بار بعد از 10 سال، وزیر خارجه امارات با سفر به دمشق، با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد.

تصاویر منتشر شده از این دیدار نشان می دهد بشار اسد به گرمی از شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات استقبال کرده است. بشار اسد برای بدرقه وزیر اماراتی هم از سالن دیدار خارج شد.

این اتفاق نشان دهنده مرحله جدیدی برای خروج بشار اسد از انزوا به شمار می رود. امارات از جمله کشورهایی بود که بعد از آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه، رابطه با دولت بشار اسد را قطع کرده بود.

اولین سفر وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدار با بشار اسد بعد از 10 سال

خبرگزاری دولت سوریه (سانا) نوشت: رئیس جمهور اسد بر روابط برادرانه و محکم بین سوریه و امارات متحده عربی از زمان فقید شیخ زاید بن سلطان آل نهیان تأکید کرد. رئیس جمهور بشار اسد از مواضع بی طرف و درست امارات قدردانی و تاکید کرد که امارات همیشه در کنار مردم سوریه بوده است.



این خبرگزاری اضافه کرد: شیخ عبد الله وزیر امور خارجه امارات هم نسبت به توانایی سوریه به رهبری رئیس جمهور بشار اسد و تلاش های ملت آن برای عبور از چالش های ناشی از جنگ ابراز اطمینان کرد. وزیر امور خارجه امارات بر حمایت کشورش از تلاش ها در جهت ثبات در سوریه تاکید و بیان کرد: آنچه در سوریه رخ داد بر همه کشورهای عربی تاثیر گذاشته است. وی خاطر نشان کرد: امارات همواره آماده حمایت از مردم سوریه است.

خبرگزاری دولت امارات (وام) هم گزارش داد وزیر خارجه امارات در این دیدار بر پافشاری دولت کشورش بر امنیت و ثبات و وحدت کشور برادر، سوریه تاکید کرد.

اولین سفر وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدار با بشار اسد بعد از 10 سال

مخالفت امریکا

سفر وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار با بشار اسد با مخالفت امریکا روبه رو شد و آمریکا این اتفاق را محکوم کرد.

دولت امریکا، بشار اسد را " دیکتاتور وحشی" و "مرتکب جنایت های وحشتناک" توصیف کرد که رژیم همچنان تلاش می کند بخش بزرگی از کشور را از کمک های انسان دوستانه و امنیت محروم کند.

امریکا درباره این دیدار اعلام نگرانی کرده و تلاش ها برای "نجات دیکتاتور وحشی" و "مرتکب جنایت های وحشتناک" را محکوم کرد.

اولین سفر وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدار با بشار اسد بعد از 10 سال

رابطه امارات و سوریه

امارات در سال 2012 به دنبال آغاز بحران در سوریه قطع کرد. امارات در سال 2018 با کاهش درگیری ها و جنگ داخلی در سوریه، سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد.

امارات در دوره بحران سوریه، از مخالفان مسلح حمایت می کرد اما با بروز نشانه هایی از پیروزی دولت بشار اسد، به حمایت خود پایان داد.

البته در 10 سال اخیر دولت امارات، سفارت سوریه در ابوظبی را باز نگه داشته بود. دولت امارات چندی قبل هم سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد.

امارات و دولت بشار اسد در حوزه های متعددی منافع مشترک دارند که از جمله می توان یکی از مهمترین آن را مبارزه با اخوان المسلمین دانست. دولت های امارات و بشار اسد به شدت مخالف گروه های سیاسی اسلامی و در راس آنها اخوان المسلمین هستند. مخالفت با دولت اردوغان در ترکیه نیز از دیگر اشتراکات ابوظبی و دمشق است.

در حال حاضر اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی رابطه با دولت سوریه را قطع یا بسیار محدود نگه داشته اند.

امارات هم اکنون رابطه سیاسی اقتصادی با سوریه دارد. هواپیمایی امارات هم پروازهای خود به دمشق را از سرگرفته است.

بحران و جنگ داخلی در سوریه تقریبا به پایان خود نزدیک شده است و هم اکنون آرامش نسبی در این کشور برقرار است.

دولت بشار اسد توانسته کنترل اکثر مناطق این کشور را دوباره به دست بگیرد اما همچنان بخش هایی از خاک این کشور در شمال در کنترل مدیریت خودگردان نیروهای کُرد و بخش های دیگر در کنترل مخالفان مسلح اسلامگرا و ارتش ترکیه است.

در میان 6 کشور جنوب خلیج فارس، تنها امارات و عمان با دولت بشار اسد رابطه دارند اما رابطه دیپلماتیک عربستان سعودی و قطر با دولت بشار اسد همچنان قطع است. رابطه کویت و بحرین با سوریه هم محدود است.

از زمان آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه، اتحادیه عرب عضویت سوریه را تعلیق کرد . همچنین اکثر کشورهای عربی روابط با دولت بشار اسد را قطع کردند یا برخی مانند اردن روابط با سوریه را محدود کرد. عمان در میان کشورهای جنوب خلیج فارس استثنا بود و روابط با بشار اسد را حفظ کرد.

عربستان و قطر از گروه های مسلح مخالف در سوریه، حمایت مالی و نظامی داشت.

همچنین وزیر اقتصاد سوریه هم به تازگی به دبی سفر کرد. او ضمن بازدید از اکسپو دبی با وزیر اقتصاد امارات دیدار و گفتگو کرد. وزیر اقتصاد امارات در این دیدار گفته بود امارات هم اکنون 14 درصد از تجارت خارجی سوریه را به خود اختصاص داده است. همچنین حجم تبادل غیرنفتی میان دو طرف در نیمه اول سال 2021 نیز بیش از 270 میلیون دلار اعلام شده است.

 

 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه