ارسال به دیگران پرینت

ماجرای تعارض منافع در انتصابات وزارت بهداشت

وزیر بهداشت: ‏برای هر بیمار کرونایی بستری شده ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌شود | قرار بود پرداخت هزینه درمان از جیب مردم به ۲۵ درصد برسد اکنون ۴۵ درصد است

وزیر بهداشت با بیان اینکه درآمد اختصاصی بیمارستان‌ ها در دوران کرونا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، توضیحاتی درخصوص مبارزه با فساد و مافیای دارو و همچنین برنامه وزارت بهداشت برای نظارت بر بخش غیردولتی درمان و مقابله با پدیده زیرمیزی، ارائه داد.

وزیر بهداشت: ‏برای هر بیمار کرونایی بستری شده ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌شود | قرار بود پرداخت هزینه درمان از جیب مردم به ۲۵ درصد برسد اکنون ۴۵ درصد است

وزیر بهداشت با بیان اینکه درآمد اختصاصی بیمارستان‌ ها در دوران کرونا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، توضیحاتی درخصوص مبارزه با فساد و مافیای دارو و همچنین برنامه وزارت بهداشت برای نظارت بر بخش غیردولتی درمان و مقابله با پدیده زیرمیزی، ارائه داد.

«بهرام عین‌ اللهی»، در نخستین نشست خبری خود که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه تامین واکسن و سرم، اظهار کرد: آنچه که بنده باید پاسخ دهم، از زمانیست که وزیر هستم و وضعیت قبل از آن را نمی ‌توانم چندان پاسخگو باشم؛ زیرا گمان می کنم که گروه‌ های تحقیق و تفحصی آغاز شده که این‌ اقدام را انجام دهند. اما، از زمانیکه ما مسئول هستیم، در زمینه سرم که هیچگونه مشکلی وجود نداشته و سرم به اندازه کافی وجود دارد، در این راستا، از شرکت‌ های دارویی که زحمت کشیدند و این کمبودها را جبران کردند، به ویژه از استان خراسان که حدود ۴۰ درصد سرم‌ ها را در حال حاضر نیز تامین می ‌کند، تشکر می ‌کنم. در زمینه نحوه تامین واکسن نیز یک کار ملی و همکاری بین بخشی بسیار خوبی انجام شد.


واکسیناسیون؛ بهترین شیوه مبارزه با کرونا

وی افزود: بر اساس مستندات علمی جمع ‌بندی ما این بود که بهترین شیوه مبارزه با کرونا واکسیناسیون است. اگر می‌ خواستیم معطل شویم که واکسن ‌های داخلی مان به ۱۵۰ میلیون دُز برسد، باید خیلی صبر می‌ کردیم، درحالی که هر دقیقه ‌ای برایمان اهمیت داشت. اکنون نیز همینطور است، هر دقیقه ‌ای که واکسیناسیون را زودتر انجام دهیم، بسیار بسیار بهتر بوده و به نفع سلامتی مردم است.


هزینه حدود ۴۰ میلیون تومانی بابت بستری هر بیمار کرونا

وزیر بهداشت در ادامه، در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت بودجه ‌ای وزارت بهداشت، تصریح کرد: کرونا کل مملکت را از نظر اشتغال و مسائل اقتصادی و سایر موارد، دچار مشکل کرده است و طبیعتا در وزارت بهداشت نیز با این قبیل مشکلات روبرو هستیم. کرونا به دلیل هزینه ‌های مستقیمی که دارد، برایمان هزینه ‌بر است؛ به این صورت که به طور متوسط، برای هر بیمار کرونایی که در بیمارستان بستری شود، نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه مستقیم صرف می شود؛ البته مشکل بعدی ما هزینه‌ های غیر مستقیم است. اکنون ۴۰ درصد درآمدهای اختصاصی ما کاهش یافته است. متاسفانه به دلیل فضاهایی که بعضا ایجاد می‌ کردند که مثلا اینجا بیمارستان کرونایی است و مراجعه نکنید و اینگونه موارد، متاسفانه درآمد اختصاصی ‌مان حدود ۴۰ درصد کاهش یافت، اما اکنون با کم شدن تعداد بیماران کرونایی که روزانه بین ۶ هزار تا ۱۲ هزار مراجع در روز در نوسان است، به تدریج بیمارستان ‌های ما وضعیت بهتری پیدا می ‌کنند. به هر حال بخشی از بودجه ما از بودجه عمومی و بخشی اختصاصی است که تقریبا پنجاه پنجاه است. حال اگر درآمد اختصاصی‌ مان کاهش یابد، درآمد عمومی‌ نمی‌ تواند آن را جبران کند.

عین اللهی با بیان اینکه وزارت بهداشت در برنامه های آینده خود به مبحث بهره‌ وری خواهد پرداخت، ادامه داد: ما حدود ۵۰۰ هزار پرسنل، ۱۰۰۰ بیمارستان و ۱۵۰ هزار تخت داریم و فکر می‌ کنیم که باید بیشتر روی بهره‌ وری کار کنیم که شاید بتوانیم هم درمان بهتری به مردم ارائه دهیم و هم بتوانیم درآمد بیشتری داشته باشیم.


پرداخت ۴۵ درصد هزینه‌ های درمان از جیب مردم

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص هزینه‌ های درمان، یادآور شد: در بحث هزینه‌ های درمان قرار بود پرداخت از جیب‌ مردم به ۲۵ درصد برسد. حداکثر کاری که انجام شد، این بود که در برهه ‌ای به ۳۲ درصد رسیدیم، اما اکنون نزدیک ۴۵ درصد پرداخت از جیب داریم و حدود ۲۰ درصد از هدفمان دور هستیم که این موضوع به مردم فشار می آورد که با پیگیری برنامه بهره‌ وری و مکانیزم‌ هایی که برای این کار پیش ‌بینی کردیم، امیدواریم به سمتی رویم که بتوانیم پرداخت از جیب مردم را کاهش دهیم. هرچه پرداخت از جیب بیشتر باشد، فشار بیشتری به مردم وارد می‌ شود.


برنامه وزارت بهداشت برای نظارت بر بخش غیردولتی درمان/ "زیرمیزی" خط قرمز وزارت بهداشت است

وزیر بهداشت افزود: از طرفی بحث نظارت بر بخش ‌های غیردولتی هم جزو برنامه‌ های ما است. قطعا هرآنچه را که خارج از قانون باشد، نمی ‌توانیم تحمل کنیم. در صورتی با همکارانمان در خارج از بخش‌ های دولتی، همکاری می‌ کنیم که طبق قانون عمل کنند. تعرفه‌ها و ضریب ‌ها مشخص است، قطعا بحث زیرمیزی خط قرمز ما خواهد بود. اگر در مرکز درمانی خصوصی زیرمیزی گرفته شود یا کار خلاف قانون انجام شود، قطعا ادامه همکاری با آن‌ها را نخواهیم داشت.


توضیحات وزیر بهداشت در مورد مبارزه با فساد و مافیای دارو

وی در پاسخ به سوالی درخصوص موارد مطرح شده در دوره‌ های مختلف مبنی بر وجود فساد در حوزه دارو و بحث مافیای دارو، خاطر نشان کرد: با تعیین ریاست جدید سازمان غذا و دارو، یکی از موارد این بود که مبانی فساد شناسایی شده و قطعا با آنها برخورد می ‌شود و در چند هفته آینده خواهید دید که افرادی که ارز دولتی گرفته و به صورت آزاد کار کردند، قطعا به مردم معرفی می ‌شوند. ارزی که به دارو داده می ‌شود را به عنوان بیت ‌المال دانسته و حق مردم می ‌دانیم و هر خلافی در این زمینه، خط قرمز ما خواهد بود.


ماجرای تعارض منافع در انتصابات وزارت بهداشت

عین ‌اللهی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درخصوص بحث تعارض منافع در انتصابات وزارت بهداشت نیز بیان کرد: در رابطه با تعارض منافع باید بگویم که ما هر مدیری که منصوب می ‌کنیم یک میثاق‌ نامه با او امضا می‌کنیم. میثاق‌ نامه هم این است که آن فرد دیگر فعالیت اقتصادی خصوصی نداشته باشد. بسیاری از انتصابات در کشور در سطح استانداری، در سطح مدیران قبلی و ..، سوابق کار خصوصی دارند و اینطور نیست که همه دولتی باشند، حتی خارج از وزارت بهداشت؛ اما خط قرمز ما این است که از وقتی مدیر ما می‌ شوند، باید تمام وقت بوده، کمک کرده و مشکلات ما را حل کنند؛ این موضوع را در کمیسیون بهداشت و درمان هم توضیح دادم. ما برای انتصاب مدیر به ویژه در دانشگاه‌ ها باید ویژگی ‌های مختلفی را اعم از ویژگی‌ های مدیریتی، علمی و تخصصی را در نظر بگیریم و یکی از موارد هم این است که وقت کافی بگذارند. این موضوع را در برنامه خود در مجلس نیز به عنوان یکی از اصول مهم در نظر گرفتم، افرادی که ما منصوب می‌ کنیم، تا سه ماه سرپرست هستند و بعد تایید می شوند. این سه ماه، آزمایشی است تا افراد آزمایش شوند و ممکن است به ریاست دانشگاه برسند یا نرسند و عملکرد آنها در این زمینه بسیار مهم است.


برنامه وزارت بهداشت برای تقویت طب سنتی

وزیر بهداشت در ادامه درخصوص وضعیت طب سنتی، خاطرنشان کرد: طب سنتی در کشور ما در سال ۱۳۸۴ به ابتکار بنده و برخی همکاران در وزارتخانه ایجاد و پیرو آن کمیته طب سنتی راه‌ اندازی شد، بعد رشته کارشناسی ارشد طب سنتی ایجاد و بعد هم به PHD طب سنتی ارتقاء پیدا کرد. امروزه هشت دانشگاه طب سنتی در کشور داریم و حتما برنامه ما تقویت طب سنتی است. قطعا بحث داروهای گیاهی طبی، جزو مواردی است که باید به آن توجه ویژه کنیم؛ این حوزه از چند جهت خوب است؛ یکی اینکه برایمان اشتغال ایجاد کرده، از منابع خودمان استفاده کرده و از واردات بی ‌نیاز می‌شویم. اما باید سیر خودش را طی کند. البته باید توجه کرد که تعیین دُز در هر دارویی مهم است. یکی از مشکلاتی که بعضا دیده می ‌شود، این است که دُزها در این حوزه رعایت نمی‌ شود. حجم ماده گیاهی که ارائه می ‌شود، باید حجمی مشخص و تعیین‌ کننده باشد تا اثرگذاری داشته باشد و این موضوع کارهای علمی می‌ طلبد.

وزیر بهداشت ادامه داد: قطعا تقویت طب سنتی جزو برنامه‌ های وزارت بهداشت است. در واقع ما طب را یکی می ‌بینیم، طب سنتی یا طب نوین، همگی دانش و علم هستند اما باید مستند شود و روش ‌های علمی خودش را طی کند. افرادی هم باید در این حوزه فعالیت کنند که از نظر ما تایید شده بوده و مدارج علمی را طی کرده باشند و زیرساخت ‌های علمی ‌شان خوب باشد. در این صورت قطعا مورد تایید ما قرار دارد.


به محض تزریق واکسن ایمنی ایجاد نمی شود

عین اللهی درخصوص عوارض واکسن و مرگ و میر بیماران، عنوان کرد: در این زمینه مطالعات جهانی وجود دارد و مشخص شده که تزریق واکسن قطعا از شدت مرگ و میر ناشی از کرونا جلوگیری می کند. نکته ای که وجود دارد، این است که به محض تزریق واکسن ایمن نمی شویم، بلکه دُز اول را تزریق کرده و یک ماه بعد دُز دوم را تزریق کرده و سه تا چهار هفته بعد ایمنی پیدا می کنیم، تا آنتی بادی در بدن تشکیل شود و در برابر بیماری از ما محافظت می کند. لذا این اشتباه در مردم ایجاد می شود که که به محض تزریق واکسن ایمن می شوند. ایمنی کامل دو ماه زمان می برد.

وزیر بهداشت همچنین درپاسخ به سوالی درخصوص بازگشایی مدارس، مشاغل و دانشگاه ‌ها و نظر تخصصی وزارت بهداشت در این زمینه، اظهار کرد: در دوران کرونا، بزرگترین صدمه را در آموزش دیدیم. آینده مملکت به بازگشایی دانشگاه‌ ها و کلاس های حضوری بستگی دارد. هم اکنون نیز دانش آموزان صدمات زیادی را متحمل شده اند. سبک زندگی‌ شان برهم خورده، خیلی می‌ خوابند، پرخوری می‌ کنند، چاق شدند و... در عین حال ما در مدارس فقط دروس را آموزش نمی ‌دهیم، بلکه روابط اجتماعی و برخورد با یکدیگر و مواردی از این قبیل را نیز آموزش می‌ دهیم که این موضوع نه تنها در ایران، بلکه در دنیا صدماتی را ایجاد کرده استف بنابراین، بازگشایی در اولین زمان ممکن از نظر علمی، هر زمان میسر باشد، باید انجام شود. خوشبختانه میزان عوارض و مرگ و میر کرونا در کودکان نادر است و بیشتر مرگ و میر در سنین بالاتر اتفاق می ‌افتد. درباره بازگشایی ستاد کرونا بر اساس اطلاعاتی که دریافت می کند، تصمیم می ‌گیرد. شما رسانه‌ ها هم کمک کنید تا زودتر بازگشایی ‌ها به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ ها انجام شود. زیرا آینده مملکت به این‌ متخصصان نیاز دارد. اکنون در قسمت پزشکی و پرستاری، اگر افراد کارآزموده نشوند، در آینده دچار مشکل می‌ شویم. بنابراین این موضوع را باید در اسرع وقت انجام دهیم.

عین ‌اللهی در پاسخ به سوالی درخصوص کمبود پزشک نیز تصریح کرد: مشکل اصلی ما در توزیع پزشک است. به طوری که در بعضی مناطق تورم پزشک داریم و بعضی نقاط پزشک نداریم. این هم به قانون برمی‌ گردد. طرح نیروی انسانی یک قانون دارد که می ‌گوید افراد در مدت مشخصی تحت نظر وزارت بهداشت ملزم هستند که بروند و در مناطقی کار کنند، اما بعد از آن مدت افراد مخیر هستند. طبیعی است که هرچه امکانات محیطی بیشتر شود و رسیدگی بیشتری شود، ماندگاری‌ شان بیشتر می ‌شود. ما اکنون مشکل ماندگاری داریم و باید برای ماندگاری پزشکان تلاش کنیم. در عین حال برنامه دیگر ما این است که‌ بومی‌ گزینی را افزایش دهیم. طبیعتا کسی که از شهرستان های کوچک یا مناطق محروم‌ می آید، اگر بومی آن محل باشد و امتیاز بومی گزینی را بیشتر دهیم، طبیعتا ماندگاری‌ شان هم بیشتر می‌ شود. ما این قول را می ‌دهیم که گروه پزشکی را به اندازه زیرساخت ‌هایمان افزایش دهیم. آنچه برای ما اهمیت دارد، کیفیت افراد است. قطعا افرادی که تربیت می‌ کنیم، باید باکیفیت باشند. زیرا این موضوع آبروی ما است. برخی کشورهای همجوار ما لیسانس پزشکی تربیت می‌ کنند و آمارشان را بالا می ‌برند، اما کیفیت ندارند و همان ها برای درمانشان به ایران می ‌آیند. ما با رعایت کیفیت و زیرساخت ‌هایی که داریم، قول می‌ دهیم که این کار را انجام دهیم.


سالمندان؛ ۱۲ درصد جمعیت کشور

وی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح جوانی جمعیت نیز گفت: یکی از مشکلات اصلی در کشور این است که جمعیت رو به پیری می‌ رود. اکنون ۱۲ درصد جمعیت ما را افراد مسن تشکیل می ‌دهند و در چند سال آینده به یک ‌سوم خواهد رسید. طبیعی است که اگر کشوری جمعیت جوان و پویا نداشته باشد، آن کشور نمی ‌تواند کشور موفقی باشد. طرح خوبی در مجلس تصویب شد. در این زمینه، آنچه برعهده ما است هم در حال انجام بوده و زیرساخت‌ هایش را مهیا کرده و تغییرات مدیریتی آن را نیز انجام می دهیم، حال این اقدامات شامل درمان نازایی و تخصیص بودجه برای درمان افراد نازا و یا سقط‌ های نابجایی که انجام می شود، خواهد بود.

وزیر بهداشت در پایان درخصوص تعیین تکلیف یک میلیارد یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و وضعیت ذخایر ارزی وزارت بهداشت، بیان کرد: با مقدار زیاد واکسنی که وارد کردیم، میزان زیادی از ارزمان رفته است. اکنون حدود ۱۰۰ میلیون دلار پول ارزی بیشتر نداریم. از گذشته خبر ندارم، اما اکنون همین اندازه است. البته به دنبال تامین مباحث ارزی در کمیسیون اقتصادی هستیم.

 
 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه