ارسال به دیگران پرینت

نفت | حفاری | سیری

عملیات موفقیت آمیز تعمیر و احیاء چاه SIE-E3P4 پس از 10سال

شرکت دیریلینگ اینتر نشنال لیمیتد پس از 10 سال توانست چاه SIE-E3P4 را دوباره به تولید بازگرداند.

عملیات موفقیت آمیز تعمیر و احیاء چاه SIE-E3P4 پس از 10سال

اسحق خادمی فر، مدیر مهندسی پروژه حفاری سیری شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد عنوان کرد: چاه SIE-E3P4 میدان نفتی سیری که در اردیبهشت ماه 1391 به دلیل کاهش تولید تکلیفی از خط تولید خارج شده بود، پس از حدود 3 ماه بسته بودن و تلاش جهت احیا چاه توسط شرکت نفت فلات قاره ایران بی نتیجه ماند و فشار و دمای سرچاهی با افت قابل توجه مواجه شد.

وی اضافه کرد: در سالهای 1391 و 1392 عملیات چاه پیمایی توسط شرکت نفت فلات قاره ایران جهت دسترسی به شیر ایمنی دورن چاهی ( 3SV) و عملیات احیا چاه SIE-E3P4 چندین بار دیگر صورت پذیرفت که هیچ یک از آنها به نتیجه نرسیدند.

خادمی فر در ادامه افزود: در نهایت در سال 1394 شرکت فلات قاره با مستقر کردن لوله مغزی سیار، مجددا سعی در احیا چاه SIE-E3P4 کرد و 15 روز تلاش جهت بیرون آوردنDHSV بوسیله لوله مغزی سیار منجر به حصول نتیجه نشد و تلاش جهت احیا چاه ناموفق بود و این چاه تا سال 1400 بمدت 9 سال بسته بوده و تولیدی از آن انجام نشد.

مدیر مهندسی پروژه حفاری سیری شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد تشریح کرد: پس از واگذاری پروژه EPDF سیری به شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد (DCI) این شرکت به عنوان پیمانکار مطابق با تعهدات ذکر شده در قرارداد فیمابین با شرکت فلات قاره ایران، در تاریخ تیر سال 1400 اقدام به استقرار دستگاه حفاری دریایی DCI-1 در سکوی ایلام 3 کرد.

وی اشاره کرد: علیرغم وجود برخی محدودیت‌ها ازجمله مشکلات تامین کالا، استفاده از خدمات حفاری پیمانکاران خارج از کشور، با اتکا به دانش و توان مدیریتی، کادر مهندسی و نیروهای عملیات حفاری شرکت DCI با نگاه به داخل و استفاده از امکانات، تخصص، دانش و تجربیات پیمانکاران بومی کشور به منظور تامین کالا و خدمات فنی، عملیات اجرایی چاه SIE-E3P4 را آغاز کرد.

خادمی فر اذعان کرد: پس از تهیه توپک قابل انبساط (inflatable packer) از شرکت دانش بنیان داخلی و نصب آن درون رشته تکمیلی و ایمن کردن چاه تاج سرچاهی برداشته شد و شیرهای فوران گیر نصب شد از طرفی تمیز سازی رسوبات بالای 3SV توسط آسیاب کننده و لوله های حفاری 8/7 2 اینچ با موفقیت انجام پذیرفت.

مدیر مهندسی پروژه حفاری سیری شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد با بیان اینکه پس از بازیافت Inflatable packer، 3SV از درون رشته تکمیلی خارج شد عنوان کرد: پس از بازیافت شیر ایمنی درون چاهی تزریق پذیری مشاهده نشد و شرکت DCI اقدام به تمیز سازی داخل رشته تکمیلی تا عمق 2974 متری با استفاده از لوله مغزی سیار به همراه موتور 8/1-2 اینچ و آسیاب کننده 8/1-3 اینچ کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط چاه و جلسات فنی با کارفرما، رشته تکمیلی پس از sting- out با تلاش و کوشش متخصصین شرکت DCI و با کنترل جریان چاه بدون هیچگونه مشکلی به صورت ایمن از چاه خارج شد.

به گفته خادمی، در ادامه پس از نصب B.Plug، آستری "7 از عمق 1925 تا 997 متری پس آویز و سپس رشته تکمیلی موقت رانده شده وچاه جریان داده شد. در نهایت چاه با راندن رشته تکمیلی ESP و برپایی تاج سرچاهی در تاریخ 25 مهر ماه 1400 با موفقیت تکمیل شد.

گفتنی است با توجه به استفاده از طراحی بهینه و بهترین تجهیزات و خدمات موجود در چاه SIE-E3P4 و همچنین متراژ تولیدی برابر با 1200 متر (Leg 1 & Leg 2)، این چاه می تواند بیشترین و طولانی ترین بهره دهی را برای شرکت فلات قاره ایران داشته باشد.

منبع : شانا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه