ارسال به دیگران پرینت

تحلیل «جوان» از حذف مهدی طارمی پس از انتقاد به اسکوچیچ | طارمی اختلافات را علنی کرد

خودزنی تاکتیکی! | مربی کوچک برای بازیکنان بزرگ | طارمی اختلافات را علنی کرد

دراگان اسکوچیچ که گفته می‌شود با توجه به رزومه کوچک مربیگری‌اش بین لژیونر‌های بزرگ تیم ملی مقبولیتی ندارد، مهدی طارمی را به دلیل انتقاد ساده این بازیکن از صحبت‌هایش درباره تاکتیک‌پذیر نبودن بازیکنان ایرانی از تیم ملی کنار گذاشت تا به نوعی با مخالفانش در اردوی تیم ملی تسویه‌حساب کند؛ موضوعی که دیروز صدای میلیون‌ها هوادار تیم ملی و ورزشی‌نویس را در آورد و همگی نسبت به بحران‌آفرینی در لبه مرز صعود به جام جهانی و خسارتی که جبران‌شدنی نباشد، هشدار دادند.

خودزنی تاکتیکی! | مربی کوچک برای بازیکنان بزرگ  | طارمی اختلافات را علنی کرد

 دراگان اسکوچیچ که گفته می‌شود با توجه به رزومه کوچک مربیگری‌اش بین لژیونر‌های بزرگ تیم ملی مقبولیتی ندارد، مهدی طارمی را به دلیل انتقاد ساده این بازیکن از صحبت‌هایش درباره تاکتیک‌پذیر نبودن بازیکنان ایرانی از تیم ملی کنار گذاشت تا به نوعی با مخالفانش در اردوی تیم ملی تسویه‌حساب کند؛ موضوعی که دیروز صدای میلیون‌ها هوادار تیم ملی و ورزشی‌نویس را در آورد و همگی نسبت به بحران‌آفرینی در لبه مرز صعود به جام جهانی و خسارتی که جبران‌شدنی نباشد، هشدار دادند.

ادی جنیدو، خبرنگار سایت کروات vecernji تصورش را هم نمی‌کرد که یک سؤال ساده او درباره تفاوت لیگ ایران و کرواسی در مصاحبه با دراگان اسکوچیچ، اینطور فوتبال ایران را به حاشیه ببرد، اما کمتر از سه هفته پس از آن مصاحبه که اواخر مهر روی خروجی سایت کروات قرار گرفت، تیم ملی فوتبال وارد یک حاشیه و چالش بزرگ شده است. انتقاد اسکوچیچ از توانایی‌های تاکتیکی بازیکنان ایرانی در این گفتگو با واکنش مهدی طارمی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و او نوشت که «بازیکنان ایرانی از لحاظ تاکتیک درک خیلی بالایی دارند و مشکل جای دیگری است!» یک توئیت کنایه‌آمیز که اختلافات سرمربی و ستاره خط حمله تیم ملی را آشکار کرد تا در نهایت شنبه شب با اعلام لیست تیم ملی، مهاجم ایرانی پورتو در آماده‌ترین روزهایش جایی در ترکیب تیم ایران برای بازی با لبنان و سوریه نداشته باشد و خط بخورد! اگرچه توئیت کنایه‌آمیز طارمی، گفته می‌شود به اختلافات بازیکنان اسم و رسم‌دار تیم ملی با دراگان برمی‌گردد و انتقاد اسکوچیچ مانند بنزین روی آتش اختلاف‌ها بوده تا طارمی تصمیم بگیرد آن را آشکار کند.
مربی کوچک برای بازیکنان بزرگ
۱۰ بازی و ۱۰ برد، می‌تواند یک نتیجه عالی برای هر مربی باشد، کارنامه‌ای فوق‌العاده که در تیم ملی فوتبال به نام دراگان اسکوچیچ، سرمربی ۵۳ ساله کروات ثبت شده است، در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی هم با سه برد و یک مساوی، تیم ملی صدرنشین گروه A است و با ادامه این روند می‌تواند خیلی زود بلیت جام جهانی سال آینده در قطر را رزرو کند. با وجود چنین کارنامه‌ای، اما از همان ابتدای انتخاب این مربی کروات، شنیده‌ها از اختلاف لژیونر‌های مطرح با سرمربی جدید تیم ملی فوتبال خبر می‌داد. مربی‌ای با کارنامه هدایت تیم‌های دسته اولی و لیگ برتری ایران که جا پای مربیان کارنامه‌داری مانند کارلوس کی‌روش گذاشته بود!
چه در بازی‌های حساس تیم ملی در خرداد گذشته در بحرین که حکم مرگ و زندگی را برایمان داشت و چه از آغاز بازی‌های مرحله دوم و نهایی انتخابی جام جهانی که از شهریور شروع شده است، شایعه اختلاف در اردوی تیم ملی هر بازی که پیش می‌رفت، بیشتر می‌شد. برخی لژیونر‌های مطرح معتقد بودند اسکوچیچ برای نیمکت ایران کوچک است و اگر تیم ملی توانسته نتیجه بگیرد، این کیفیت بالای بازیکنان بوده که توانسته کار را برای تیم ملی دربیاورد و اسکوچیچ نقش زیادی در این موفقیت‌ها نداشته است. شنیده‌ها حتی از درگیری در رختکن تیم ملی بین سرمربی و برخی بازیکنان هم حکایت داشت و نشان می‌داد برخلاف نتایج فوق‌العاده، در پشت پرده تیم ملی خبری از اتحاد نیست و اسکوچیچ بین لژیونر‌ها که معتقد بودند او در حد و اندازه‌های نیمکت ایران نیست و چیزی برای یاد دادن به آن‌ها ندارد، کمتر وجهه مقبولی دارد.
طارمی اختلافات را علنی کرد
در این بین مهدی طارمی به عنوان یکی از مهاجمان مطرح تیم ملی از خرداد گذشته و در جریان اردوی تیم ملی در کیش، انتقادات را از عدم مدیریت و وضعیتی که تیم با آن روبه‌رو بود، کلید زد تا مشخص شود اسکوچیچ با توجه به رزومه و نوع انتخابش در زمان مهدی تاج که گفته می‌شد با فشار افراد خارج از فدراسیون صورت گرفته است، نتوانسته بین بازیکنان محبوبیت لازم را به دست آورد: «یکسری بازیکنان جدید هستند، یکسری‌ها قبلاً بودند و تازه مجدداً به اردو آمده‌اند. نیاز به هماهنگی است. متأسفانه این اتفاق رخ نداد. اولین تمرین را تازه پنج‌شنبه گذشته انجام دادیم. بی‌برنامگی‌هایی هم در این چند روز وجود داشت که بماند.»
مصاحبه دراگان اسکوچیچ در ماه گذشته و پس از بازی ایران و کره با یکی از نشریات کروات، سبب شد اختلاف برخی لژیونر‌ها و سرمربی تیم ملی آشکارتر شود. اسکوچیچ که پس از بازی ۲۵ مهر با کره جنوبی برای تعطیلات چند روزه به کرواسی رفته بود، در مصاحبه‌ای با سایت vecernji در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت لیگ ایران و کرواسی، تاکتیک‌پذیری بازیکنان ایرانی را زیر سؤال برد تا به نوعی این اظهارنظر، اختلاف‌ها را در اردوی تیم ملی علنی کند.
اسکوچیچ گفته بود: «فوتبالیست‌های ایرانی از نظر تکنیکی دانا و از نظر بدنی مقاوم هستند و واقعاً در سطح غبطه‌انگیزی قرار دارند. اما چیزی که آن‌ها کم دارند و من جای زیادی برای پیشرفت می‌بینم توانایی تاکتیکی است. آن‌ها هنوز در آن مهارت ندارند، اما وقتی در درازمدت به آن نگاه می‌کنم، این چیزی است که می‌توان یاد گرفت و باعث ارتقای فوتبال ایران از این هم بالاتر خواهد شد. اروپایی‌ها همیشه از نظر تاکتیکی مرتب بوده‌اند و از آنجایی که ایران بازیکنان بیشتری در باشگاه‌های اروپایی دارد، این وضعیت کم‌کم در حال تغییر است.»
انتقاد اسکوچیچ کافی بود تا پرده‌ها کنار برود و طارمی ۲۸ مهر در توئیتر با یک توئیت جنجالی، پاسخ سرمربی تیم ملی را بدهد تا در خط مقدم رویارویی با اسکوچیچ قرار بگیرد. مهاجم ایرانی پورتو در دفاع از بازیکنان ایرانی نوشت: «باید عرض کنم بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی، از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند، ولی متأسفانه مشکلات جای دیگری است. زنده باد ایران.»
با توجه به واکنش طارمی، پیش‌بینی می‌شد که اسکوچیچ که از جایگاه متزلزلی در بین بازیکنان برخوردار است، تصمیم به حذف ستاره ایرانی پورتو بگیرد. او تصمیمش را شنبه شب وقتی لیست تیم ملی اعلام شد اجرایی کرد، به طوری که خبری از نام طارمی در بین دعوت‌شدگان نبود. خط خوردن مهدی طارمی در شرایطی است که شماره ۹ ایرانی یکی از بهترین فصل‌های فوتبالی‌اش را تجربه می‌کند و با بازی‌های درخشانی که در لیگ قهرمانان در فصل گذشته و فصل جاری انجام داده، یکی از مهره‌های کلیدی تیم سرجیوکنسیسائو بوده است. عدم دعوت از طارمی، آن هم به خاطر یک توئیت نه‌چندان تند که لحن توهین‌آمیزی هم نداشت به نظر می‌رسد تنها یک ضرب‌شست و خط و نشان از سوی سرمربی کروات برای مخالفانش در تیم ملی باشد.
تصمیم پرهزینه اسکوچیچ اگرچه در دفاع از جایگاه مربی از سوی برخی موافقان وی تعبیر شده است، اما واکنش طارمی هر طور که بررسی شود، یک واکنش ساده به اظهارنظر سرمربی تیم ملی است که نمی‌تواند چنین تاوانی را داشته باشد. به نظر می‌رسد همانطور که شنیده می‌شد اختلاف‌ها و درگیری‌ها در اردوی تیم ملی فراتر از این حرف‌هاست و واکنش طارمی و حذف او از لیست تیم ملی را نباید تنها در قالب یک اختلاف‌نظر درباره تاکتیک‌پذیر بودن یا نبودن بازیکنان ایرانی تصور کرد.
فدراسیون از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد؟
با توجه به روند فوق‌العاده طارمی در دو سال اخیر که او را به جایگاهی قابل توجه در فوتبال اروپا رسانده، حذف این بازیکن از لیست تیم ملی با واکنش‌های منفی بسیاری روبه‌رو شده است. اگرچه برخی موافقان اسکوچیچ معتقدند که هر مربی دیگری نیز بود این کار را انجام می‌داد، اما به نظر می‌رسد آن‌ها با بزرگنمایی یک توئیت ساده، سعی در توجیه تصمیم مربی دارند که اختلاف‌نظر با یکی از ستاره‌های تیم ملی را با خط قرمز کشیدن روی نامش پاسخ داده است.
البته از نقش فدراسیون فوتبال در این باره هم نمی‌توان گذشت، فدراسیونی که مدیرانش نباید اجازه می‌دادند کار به اینجا برسد که نام یکی از بازیکنان تأثیرگذار تیم ملی خط بخورد. باید با صحبت‌هایی که می‌توانست صورت گیرد، ماجرا حل و فصل می‌شد، اما همانطور که اشاره شد به نظر می‌رسد این اختلاف عمیق‌تر از آن چیزی است که نشان می‌دهد و این مسئله به عدم مقبولیت اسکوچیچ با توجه به کارنامه مربیگری در تیم‌های سطح پایین بر‌می‌گردد که تعدادی از ملی‌پوشان مطرح، او را در حد و اندازه‌های نیمکت ایران نمی‌دانند.
فدراسیون فوتبال هم به نظر می‌رسد در ماجرای خط خوردن طارمی از سوی اسکوچیچ اگرچه با اعلام سخنگوی فدراسیون، طرف سرمربی تیم ملی را گرفته است، اما علنی شدن این اختلافات نمی‌تواند برای فدراسیونی که اعتقادی به سرمربی کروات ندارد و حتی تا پای حذف او نیز پیش از بازی‌های خرداد امسال در بحرین پیش رفت، خبر بدی باشد، به خصوص که گفته می‌شود عزیزی‌خادم به دنبال یک مربی بزرگ برای نیمکت تیم ملی در جام جهانی است و پس از صعود تیم ملی به وردلد کاپ قطر، پرونده اسکوچیچ در تیم ملی بسته خواهد شد.
با توجه به این مسائل باید گفت عدم تلاش فدراسیون برای حل اختلاف دراگان و ستاره‌های تیم ملی می‌تواند یک تاکتیک برای زمینه‌چینی جهت خداحافظی با این مربی در صورت حاد شدن حواشی باشد. تفسیری که اگرچه خیلی بدبینانه است، اما در فدراسیون «خوبان عالم» هر اتفاقی قابل پیش‌بینی است، مانند خط خوردن مهدی طارمی، آن هم تنها به خاطر یک توئیت!

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • یووه ارسالی در

      این بازیکنای بزررررگ چرا با ئیلموتس بزررگ نتیجه نگرفتن ؟ باختن به بحرین و عراق با همین بازیکنان به اصطلاح بزرگ ومربی با روزومه

    • ناشناس ارسالی در

      سرمربی بهترین کار راکرده درغیراینصورت بقیه هم شاخ میشدن ودسگه نمیشد جمعش کرد

    • ناشناس ارسالی در

      این آقای ناکارشناس چی میگه.بیشترسایت هاوپست هارورصدکردم اکثریت حق رابه اسکوییچ دادن.خیلی بیشترازاونایی که ازطارمی حمایت کردن.اسکورزومه نداشت ولی درتیم ایران ثابت کردمربی بسیارتوانمندی است.وهدف تخریب شماهم صرفابخاطراین است که منافعتان درخطراست به عبارتی دستتون به گوشت نمیرسدوالا دلسوزایران نبوده ونیستید

    • ناشناس ارسالی در

      چرت نگوبابا

    • AA ارسالی در

      مهدی طارمی نباید خود را فدای افراد نا اهل، بد خواه ومغزض قرار دهد زیرا مغرضین در صدد به چالش کشیدن ورزش ایران هستند
      و این یک نمونه از خط خوردن شما باشد
      اگر اعتقاد به شعار زنده باد ایران را داری مثل سرباز در مقابل فرمانده باش

    • عباس ارسالی در

      سلام من یک پرسپولیسی هستم درعین حال همیشه به بزرگانی نظیر ناصرخان با احترام برخورد کردم
      هرزمان این دوتیم قوی بودند ورقهای خوبی برای هم بوده اند ما تیم ملی قوی داشته ایم
      وهر زمان پای تیم ملی در میان بوده دیگر سرخ و آبی معنایی نداشته
      بنظر من اگر اختلافی هم به هر دلیل هست طارمی همچون یک سرباز زمانی که آقا کریم با ایشان تماس گرفته بودند باید احترام پیشکسوت ورحمت آقا کریم را نگه می‌داشت وجواب ایشان را می‌داد
      حالا هم دیر نشده باید با تماس گرفتن با کریم خان باقری از ایشان معذرت خواهی کرده وسوی تفاهمات پیش آمده را جبران کند
      از بچه گی به ما یاد داده اند حرمت بزرگترراباید نگاهداشت

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه