ارسال به دیگران پرینت

کرونا | آموزش مجازی | مجازی | کلاس های مجازی

برخی از دروس دانشگاهی همیشه می تواند مجازی برگزار شود

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به این‌که تجربه آموزش مجازی برای دانشگاه‌های کشور هزینه داشته و نباید از ظرفیت این آموزش به سادگی گذشت، گفت: برخی از دروس دانشگاهی همیشه می‌تواند مجازی برگزار شود.

برخی از دروس دانشگاهی همیشه می تواند مجازی برگزار شود

محمدحسین امید عصر امروز شنبه در آیین گشایش کلاس های کارگاهی و آزمایشگاهی مرکز جامع علمی کاربردی کوشا در سخنانی خاطرنشان کرد:۲۰ ماه پیش که مشکل کرونا در کشور فراگیر شد، دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور به دلیل اینکه ماموریت آن برپایه مهارت افزایی با برگزاری کلاس های عملی است، بیش از سایر دانشگاه ها غافل گیر شد

وی با بیان اینکه، دانشگاه جامع علمی کاربردی پیش از این از هیچ زیرساختی برای آموزش مجازی برخوردار نبود، افزود: این بدلیل آن است که هیچگاه تصور نمی کردیم که روزی مجبور شویم کلاس ها دانشگاه را بصورت مجازی برگزار کنیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که، دوهفته مانده به پایان سال ۱۳۹۸ مسجل شد که حداقل تا پایان آن نیمسال کلاس ها باید مجازی برگزار شود خاطرنشان کرد: در آن زمان ما هیچ گونه آمادگی نداشتیم و تازه اولین صحبت ها برای آموزش مجازی مربوط به روزهای آخر اسفندماه ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ بود.

وی اظهارکرد: ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی و با همت همه واحدها و دست اندرکاران حوزه های مختلف و کارشناسان بخصوص بخش آی تی این دانشگاه، ۱۶ فرورین ۱۳۹۹ کلاس های مجازی را البته با مشکلاتی  آغاز کردیم، که هفته اول مانند سایر دانشگاه ها خیلی مشکل داشتیم و زیرساخت و سامانه ای که بتواند ظرفیت کلاس ها را حمایت کند وجود نداشت ما در همان نیمسال ۱۰۹ هزار کلاس در کشور برگزار کردیم.

امید اضافه کرد: به هرحال رفته رفته کلاس ها اواخر فرودین و اواسط اردیبهشت مقداری نظم گرفت و مشکلات سامانه نیز به مرور رفع شد که البته مشکل دیگر عدم آشنایی اساتید و دانشجویان با آموزش مجازی بود. مراکز آشنا نبودند بسیاری از داشنجویان و مدرسین سخت افزار لازم را نداشتند.

برخی از دروس دانشگاهی را همواره می‌توان مجازی برگزار کرد

وی با بیان اینکه، در نیمسال اول سال ۱۳۹۹ مقداری سامانه ها توسعه پیدا کرد و اوضاع بهتر شد، افزود: در نیمسال دوم همان سال اوضاع بهتر از قبل شد و در نیمسال مربوط به سالجاری که شروع کردیم تقریبا هیچ مشکلی وجود ندارد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: اگر الان اصرار داریم زودتر به سمت آموزش های حضوری حرکت کنیم به معنی این است که در حال حاضر ما به این نوع آموزش مجازی مسلط شده ایم و زیرساخت ها آماده است  و با برگزاری دوره ها اساتید و مدرسین نیز با این فضا آشنا شده اند.

وی بیان کرد: به شهادت مشاور آموزش های مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه جامع علمی کاربردی در دوران کرونا جزو پنج یا شش دانشگاه برتر کشور در برگزاری آموزش های مجازی بوده است.

امید افزود: این درحالی است که ما که هیچ آمادگی در این زمینه نداشته ایم توانستیم به گونه ای عمل کنیم که در انتهای سال ۱۳۹۹ جزو بهترین ها باشیم.

وی در ادامه آموزش حضوری را برای دانشگاهی همچون علمی کاربردی که بر پایه مهارت های عملی پایه گذاری شده است را بسیار مهم دانست و افزود: حتی در کلاس های نظری هم آموزش مجازی نمی تواند مباحثات بین دانشجو و استاد را جبران کند، چه برسد به آموزش های عملی و مهارتی که در رشته های مختلف نیازمند استفاده از تجهیزات و دستگاه های مرتبط با هررشته است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در حال حاضر که ما اصرار داریم به سرعت برگردیم به دوران عادی به این معنی نیست که نگران همه گیری کرونا نیستیم، بلکه واقعیت این است که ما پرچمدار آموزش عالی در کشور هستیم و این پرچم را نمی خواهیم به جای دیگری بدهیم.

وی با تاکید براینکه، دانشگاه جامع علمی کاربردی در حقیقت پرچمدار آموزش های مهارتی در کشور است، افزود: این درحالی است که هم اکنون برخی از نظام ها و مراکز دانشگاهی که  اشتهار آنها آموزش های تئوری و نظری محض است و حتی همان ۲۰ درصد آموزس های عملی و آزمایشگاهی را اجرا نمی کنند نیز مدعی آموزش مهارتی در کشور شده اند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ما باید وجه تمایز خود را با زیرنظام های نظری همین جا مشخص کنیم، در حال حاضر هیچ یک از دانشگاه هایی که خود را رقیب ما می دانند به آموزش های حضوری اصرار ندارند و اگر تا پنج سال دیگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند آنها به همین مسیر ادامه می دهند و از این وضعیت خوشحال نیز هستند چراکه در کل این نوع آموزش هزینه های آنها را کاهش داده است.

وی گفت: با وجود اینکه ما ظرفیت لازم را در بخش های مختلف از فنی شامل پهنای باند، نرم افزار و سخت وافزار و محتوا را تهیه کرده ایم، اما معتقدیم کلاس ها بایستی هرچه زودتر حضوری برگزار شود و حتی در زمان وزیرعلوم وقت در دولت گذشته و با پیگیری لازم مجوز برخی از استان ها را برای برگزاری کلاس های حضوری دریافت کرده ایم.

دانشگاه جامع علمی کاربردی اولین مرکز برگزار کننده کلاس های حضوری 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه یادآورشد: بر اساس اجازه ستاد ملی کرونا، این دانشگاه اولین دانشگاهی در کشور است که آموزش حضوری خود را در بخش های تئوری و عملی در شرایط فعلی کرونایی کشور آغاز کرده است.

وی با ابراز امیدواری و تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی همگام با آموزش های حضوری در دانشگاه علمی کاربردی و رعایت تزریق واکسن از سوی همه کارکنان این دانشگاه افزود: همه کارکنان دانشگاه اعم از اساتید و دانشجویان از شهریورماه امسال شرایط تزریق واکسن را داشته اند و قائدتا کسی نمی تواند در این خصوص عذری داشته باشد.  

محمد حسین امید  همچنین با بیان اینکه، شرایط فعلی با ۲۰ ماه پیش تفاوت کرده است گفت: با تجربه بدست آمده و تهیه زیرساخت های لازم، شرایط آموزشی به شکلی رشد کرده است که در حال حاضر به راحتی می توانیم تنها با یک ابلاغ از یک نوع آموزش به آموزش دیگر شیفت کنیم و تغییر مسیر دهیم. 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه؛ دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال حاضر بیش از ۱۰ سامانه مورد تایید برای آموزش مجازی خود تهیه کرده است افزود: به تعداد استان های کشور در دانشگاه جامع علمی کاربردی سامانه وجود دارد و  ۱۱۰ هزار کلاس فعلی در این سامانه ها سرشکن شده است و در این مدت هم اساتید و هم دانشجویان با فضای آموزش مجازی آشنایی کامل پیدا کرده اند. 

 

وی با اشاره به اینکه تجربه آموزش مجازی برای دانشگاه های کشور هزینه داشته و نباید از ظرفیت این آموزش به سادگی گذشت، گفت: برخی از دروس دانشگاهی همیشه می تواند مجازی برگزار شود.

 

امید افزود: فعلا نیمسال جاری را با تصمیم  روسای واحدهای استانی و مرکز آموزش دانشگاه بصورت ترکیبی اداره می کنیم به طوریکه برخی از دروس عمومی را بصورت مجازی برگزار خواهیم کرد .

رییس دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: روسای دانشگاه جامع استان ها می توانند کلاس های نظری همچون دروس عمومی را مجازی برگزار کنند، لذا نگرانی برای برگزار کلاس های پرجمعیت وجود ندارد. 

وی گفت: ما نگرانی از بابت از دست دادن ظرفیت مجازی نداریم چرا که ایجاد این ظرفیت برای کشور هزینه داشته است و برای اینکه آنرا حفظ کنیم آموزش ترکیبی را ادامه خواهیم داد و درصدد تصویب آیین نامه برگزاری دوره های ترکیبی در شورای گسترش آموزش عالی هستیم. 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان، بهره مندی همه دانشجویان کشور از بهترین اساتید دانشگاهی، کاهش هزینه های مراکز آموزشی و کاهش حضوری دانشجویان شاغل در دانشگاه ها را از جمله مزیت های آموزش ترکیبی ذکر کرد. 

به گزارش ایرنا، دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی در کشور است و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دارای ۵۷۰ مرکز علمی کاربردی فعال در کشور و بیش از ۲۲۰ هزار دانشجو است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه