ارسال به دیگران پرینت

جشنواره ملی زیبایی اسب ترکمن در کلاله برگزار می‌شود

فرماندار کلاله گفت که پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با کیفیت‌تر از سال‌های گذشته ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت امسال به میزبانی روستای صوفیان این شهرستان برگزار می‌شود.

جشنواره ملی زیبایی اسب ترکمن در کلاله برگزار می‌شود

محمد ابراهیمی تودرواری در نشست کمیته برنامه‌ریزی جشنواره اسب اصیل ترکمن اظهارداشت: این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های پرورش اسب اصیل ترکمن هر ساله میزبانی رقابت‌های ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن را بر عهده دارد.

وی افزود: حدود ۵۳۰ راس اسب اصیل ترکمن و ۶ باشگاه پرورش اسب در کلاله وجود دارد که ۳۰۰ راس از این اسب‌ها در روستای صوفیان و حومه آن نگهداری می‌شود.

تودرواری از اعضای حاضر در جلسه خواست تا تمهیدات لازم برای برگزاری این جشنواره در شرایط کرونایی را در دستورکار قرار دهند و از داوران بین المللی نیز برای حضور در این جشنواره دعوت کنند.

در همین پیوند مدیر جهاد کشاورزی کلاله و دبیر کمیته برگزاری جشنواره ملی اسب اصیل ترکمن نیز به خبرنگاران گفت: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا این جشنواره برگزار نشد اما امسال با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی این جشنواره ملی با تعداد محدود شرکت کننده و حداکثر ۱۵۰ راس اسب برگزار خواهد شد.

علی علیزاده افزود: چهاردهمین دوره جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن سال ۹۸ با حضور ۲۳۰ راس اسب از ۲۲ استان کشور و حضور مهمانانی از کشورهای قزاقستان، ترکیه و ترکمنستان برگزار شده بود.

علیزاده اضافه کرد: یک روز قبل از برگزاری این جشنواره، بورس خرید و فروش اسب ترکمن در روستای صوفیان برگزار خواهد شد. 

پرورش اسب در بین قوم ترکمن ساکن گلستان از رونق خاصی برخوردار بوده و از مشاغل اصلی آنان است و طبق آمارهای غیررسمی در این منطقه حدود هفت هزار راس اسب نگهداری می‌شود.

اسب ترکمن دارای سه نژاد اخال تکه، یموت و چناران است و کارشناسان مرتبط با این حوزه در گلستان معتقدند آخال تکه جزو زیباترین و قیمتی‌ترین اسب ترکمن بوده و محل زیست این گونه بیشتر در ایران و ترکمنستان است.

شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزارنفر جمعیت و از مراکز عمده پرورش اسب اصیل ترکمن در استان گلستان است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه