ارسال به دیگران پرینت

15 فیلم‌ جدید ؛ رونق دوباره سینما یا اکران از سر ناچاری؟

با توجه به ظرفیت 50 درصدی که به دلیل شیوع کرونا، سالن های سینمایی دارند، استقبال خیلی خوبی شده است.

15 فیلم‌ جدید ؛ رونق دوباره سینما یا اکران از سر ناچاری؟

اعلام لیست فیلم‌های زیادی در چند روز اخیر برای اکران در سینماهای کشور یک تعجب برای اهالی سینما به همراه داشت. بر اساس گزارش ایسنا شورای صنفی نمایش در دو، سه هفته اخیر لیست بلند بالایی از فیلم‌هایی را اعلام کرد که تا اول دی‌ماه به تناوب اکران خواهند شد. از آنجا که این فیلم‌ها به تدریج معرفی شدند ناگهان مشخص شد بیش از ۱۵ فیلم قرار است در یک بازه زمانی دو ماهه روی پرده سینماها روند و همین سبب شد برخی صاحبان فیلم‌ها از این امر گله‌مند شوند و در اکران فیلم خود تردید کنند.

برخی معتقدند، اگرچه پس از یک سال و نیم رکود و تعطیلی در سینما به نظر می‌رسد شرایط برای بازگشت مخاطب و رونق پیدا کردن گیشه تا حدودی مهیا شده و صف فیلم‌های در نوبت اکران هم بسیار شلوغ است، اما اگر قرار باشد ناگهان بیش از ۱۰ فیلم با هم اکران شوند بیشتر آن‌ها می‌سوزند و در فروش موفقیتی کسب نمی‌کنند.

اما از طرف دیگر با توجه به موجی که اکران فیلم قهرمان اصغر فرهادی به راه انداخته است و با توجه به افزایش واکسیناسیون همگانی کرونا احتمال رونق گرفتن سینما رفتن زیاد است و احتمال جذب مخاطب وجود دارد. بر این اساس فیلم‌ «تومان» از امروز چهارشنبه، ۱۲ آبان اکران می‌شود و با تایید پخش‌کننده‌ها یا تهیه‌کننده‌ها فیلم‌های «آپاچی» آرش معیریان (از ۲۴ آبان) «حکم تجدیدنظر» اولین فیلم محمدامین کریم‌پور از ۲۸ آبان و «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی از اواخر آبان روی پرده می‌روند.

همچنین طبق پیگیری از صاحبان فیلم‌ها، «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده و «شهر گربه‌ها» سید جواد هاشمی (از سوم آذر)، «گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی (از ۱۰ آذر)، «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت (از ۱۲ آذر)، «اتومبیل» علی میری رامشه و «بی‌همه چیز» محسن قرایی (از ۱۷ آذر)، «تی تی» آیدا پناهنده» (از ۲۴ آذر)، «صحنه زنی» علیرضا صمدی (از ۲۷ آذر) و «عروسی مردم» (از اول دی) اکران می‌شوند.

علی سرتیپی یکی از تهیه کننده و پخش کننده های نام آشنای سینمای ایران در ارتباط با اکران قهرمان و وضعیت گیشه سینما اعلام کرد: «با توجه به ظرفیت 50 درصدی که به دلیل شیوع کرونا، سالن های سینمایی دارند، استقبال خیلی خوبی شده است. ما دیروز در سینما کوروش 100 میلیون و در ایران مال 40 میلیون در روزی که سینماها نیم بها بودند، فروش کردیم و به نظرم آنهایی که این روزها می گویند سینماها با وجود اکران «قهرمان» هم نمی فروشد، نون شان در تعطیلی سینماست و آنها همان هایی هستند که در دوران اوج کرونا و تعطیلی سینماها می گفتند که سینما تمام شده است و به نظرم این مخالف خوانی ها برای دیده شدن است.»

سرتیپی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه شورای صنفی نمایش بیش از 10 فیلم را در برنامه اکران گذاشته که تا آذر ماه به نمایش درآیند،آیا این روند فیلم سوزی نیست،گفت: «بعید می دانم این تعداد فیلم اکران شود، چون باید همه فیلم ها با سینمادارها به توافق برسند، در روزهای آینده باید در این زمینه صحبت کرد.»

حبیب اسماعیلی - مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان - که قصد دارد فیلم «حکم تجدید نظر» و «اتومبیل» را اکران کند. او معتقد است اگر فیلم خوب اکران شود حتماً می‌تواند در همین شلوغی هم مخاطب خود را جذب کند. اما مهدی صباغ‌زاده - تهیه‌کننده «رمانتیسم عماد و طوبا» و مدیر دفتر پخش «نیمروز فیلم» می‌گوید: «شورای صنفی نمایش باید تعداد فیلم‌ها را برای اکران مدیریت کند. حالا که وضعیت سینما کمی بهتر شده فیلم‌ها هم موقعیت بهتری برای دیده شدن باید داشته باشند ولی وقتی یک دفتر پخش چند فیلم را با هم اکران کند، اتفاق خوبی نیست و شورا باید به این مسئله توجه کند تا اکران حساب و کتابی داشته باشد.»

مجید توکلی - کارگردان «عروسی مردم» - هم با اشاره به اینکه تاریخ اول دی‌ماه برای اکران فیلمش رزرو شده است، می‌گوید:‌ «تصمیم نهایی برای اکران فیلم بر عهده تهیه‌کننده (علی سرتیپی) است ولی من شخصا خیلی موافق این جنس از اکران شلوغ نیستم، چون در شرایط عادی سینماها که کرونا وجود نداشت، از اواخر آذر به بعد تا قبل از جشنواره فجر زمان خوبی برای اکران نبود و همیشه حداقل یکی دو ماه قبل از جشنواره اتفاقات خوبی در اکران سینما برای فروش فیلم رخ نمی‌داد و حالا باید کرونا را هم به آن شرایط اضافه کنیم.

بنابراین شاید تصمیم عجولانه‌ای برای اکران فیلم‌ها باشد، اما از آن طرف به این فکر می‌کنیم که چاره دیگری هم نداریم، چرا که با انبوهی از فیلم‌های پشت خط اکران و نیز فیلم‌هایی که در دوره قبل مجوز ساخت گرفته‌اند روبرو هستیم. پروانه ساخت‌هایی که در دوره مدیریت گذشته سازمان سینمایی با توجه به شرایط کرونایی صادر شد، نوید اتفاق خوبی را برای اکران سینما در آینده نمی‌دهد. حداقل انتظار این بود که در دوران کرونا، مدیریت سینما که به نظرم منفعل بود و کاری نکرد، همان هیچ کاری نکردن را حساب شده انجام بدهد.»

البته تمام این اتفاقات مشروط به آن است که اوج گرفتن دوباره کرونا (پیک ششم) را شاهد نباشیم و سینماها با همین ظرفیت حداکثر 50 درصدی به کار خود ادامه دهند در غیر این صورت تمام معادلات اکران در سینمای ایران دوباره به هم می‌ریزد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه