ارسال به دیگران پرینت

اظهارنامه مالیاتی | مالیات | مالیات ۱۴۰۰

اتخاذ برنامه جدید دولت ابراهیم رئیسی برای مالیات 1400

دولت ابراهیم رئیسی قصد دارد نظام مالیاتی را از منبع محوری به شخص محوری تغییر دهد.

 اتخاذ برنامه جدید دولت ابراهیم رئیسی برای مالیات 1400

[نقشه دولت ابراهیم رئیسی برای مالیات 1400]

در راستای حمایت از افزایش پایه های مالیاتی، تلاش می کنیم به زودی لایحه مالیات بر مجموع درآمد را به دولت ببریم. این جمله احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ستاد بودجه سال آینده است. اما معنای این جمله چیست؟ نظام مالیاتی ایران از منبع محوری به شخص محوری تغییر می یابد. این جمله یعنی چه؟ یعنی تمامی افراد باید اظهارنامه مالیاتی بدهند و درآمد خود را اعلام کنند بسته به نوع مالیات بر مجموع درآمد یک حد مشخص می شود که ذیل دسته بندی این نوع مالیات درآمد ناشی از کار و سرمایه مشمول مالیات می شوند.

علی مروی رئیس اندیشکده حکمرانی شریف در این باره گفته است: در نظام‌های مالیاتی پیشرفته عمده بار درآمدهای مالیاتی بر دوش مالیات بر مجموع درآمد است؛ ضمن اینکه این نوع مالیات نقش دروازه بان دارد، یعنی هر کسی فرار مالیاتی در انواع مالیات‌ها داشته باشد مادامی که با سیستم بانکی کار کند در تور نظام مالیاتی می‌افتد. در واقع اگر مالیات بر مجموع درآمد داشته باشیم، فراریان مالیاتی به دام می‌افتند؛ ضمن اینکه می‌توان نرخ را در انواع دیگر مالیات‌ها پایین آورد و با بنگاه‌ها سهل گیرانه تر برخورد کرد. وقتی مالیات بر مجموع درآمد فرد وجود باشد، اگر فرد درآمد را در بازار دیگر مثل ارز، طلا و مسکن و … خرج کند، با نرخ‌های تصاعدی مشمول مالیات می‌شود.

به گفته او در اجرای نظام مالیات بر مجموع درآمد رویکرد مدرنی می‌توان اتخاذ کرد؛ به این صورت که اکثر تراکنش‌های مالی به سمت نظام بانکی و الکترونیک رفته و ما به جای شناسایی منابع، مجموع حساب‌های فردی هر شخص را مانند یک استخر بررسی می‌کنیم؛ با طبقه‌بندی انواع ورودی‌ها به این استخر و خروجی‌ها از این استخر، به راحتی درآمدها و هزینه‌های قابل قبول هر فرد با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های دولتی و اطلاعات ثبت شده توسط خود فرد، قابل شناسایی و کشف هستند. ضمن اینکه سازوکار انگیزشی طوری طراحی می‌شود که فرد تمایل به شفاف سازی دارد تا مالیات زیادی ندهد.

 

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      این دولت تصمیم داره از جان و مال و ناموس مردم بدبخت مالیات بگیره

    • ناشناس ارسالی در

      خدا بداد مردم مظلوم برسه

    • ناشناس ارسالی در

      با مالیات کمر تولیدکننده ها رو شکستن حالا افتادن بجون مردمی که بسختی چیزی رو برای اینده فرزندانشون پس انداز کردن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه