ارسال به دیگران پرینت

احیای توافق هسته‌ای در وین | برجام | مذاکرات وین

ادعای جدید آمریکا درباره برجام

مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد که رویکرد واشنگتن تلاش برای بازگشت به پایبندی متقابل به برجام است.

ادعای جدید آمریکا درباره برجام

جک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که همراه جو بایدن در سفر به اروپا به سر می برد، ادعا کرد که رویکرد ما تلاش برای بازگشت به پایبندی در برابر پایبندی در خصوص برجام بوده که معنای آن، تمرکز بر مجموعه ای از مسائل و سپس استفاده از آن به عنوان مبنایی برای رسیدگی به طیف کاملی از نگرانی ها است.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن در ادامه هراس افکنی ها و اتهام پراکنی های واشنگتن علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که بارها مورد تایید آژانس بین المللی انرژی قرار گرفته است، اظهار داشت که اولویت فوری، بازگرداندن محدودیت های هسته ای است زیرا پس از انجام این کار، در موقعیت بهتری برای مقابله با سایر مسائل خواهیم بود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به دیدار خود با رهبران سه کشور اروپایی اظهار داشت که دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است.

رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانسی خبری در جمع خبرنگاران آمریکایی در ایتالیا در راستای ادعاها و هراس افکنی های مقامات آمریکایی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها صلح آمیز بودن و عدم انحراف آن را تایید کرده است، افزود: در دیدار با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، امانوئل مکرون رییس جمهوری  فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بر باور مشترک خود مبنی بر اینکه دیپلماسی بهترین راه و روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، تاکید کردیم.

بایدن بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش اضافه کرد که در خصوص چگونگی ترغیب ایران به از سرگیری مذاکرات با جدیت و حسن نیت صحبت کردیم.

سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام پس از دیدار خود، روز شنبه با صدور بییانیه‌ای مشترک بدون اشاره به نقش خود در مشکلات کنونی اجرای این توافق ادعا کردند که بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت: بعد از خروج ایالات متحده از برجام آن هم به عنوان کشوری که آن موقع عضو کمیسیون مشترک بود، تماس یا ملاقات مستقیم و یا غیر مستقیم نبوده است. موضع جمهوری اسلامی ایران هم روشن است.

وی اضافه کرد: ایالات متحده به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ طرفی که غیرقانونی از برجام خارج شده و تمام تلاش خود را کرد تا برجام را از بین ببرد، تحریم‌های فرامنطقه‌ای، ظالمانه و غیر قانونی ضد مردم ایران اعمال کرد و تمام تلاش خود را کرده تا مانع روابط عادی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای دیگر شود و در این راستا آنچنان زیاده‌روی کرد که نه تنها شرکت‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کردند مورد فشار قرار داده، بلکه متحدین خود را هم تنبیه کرده است.

خطیب زاده یادآورشد: همانطور که در مذاکرات وین گفته شد، گفت وگوها برای مطمئن شدن از بازگشت قطعی، متعهدانه و عملی ایالات متحده به تعهدات خودش هست لذا ایران و ۱+۴ گفت وگو می‌کردند برای اینکه مطمئن شویم که برگشت آمریکا به برجام با نیت درست و شرایط و جزئیات قابل اعتنا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این شرایط هنوز تغییر نکرده است، گفت: اقدامات و برنامه‌هایی که توسط دولت بایدن تا امروز پیگیری شده مخالف اعلام نیتی است که آقای سالیوان اعلام کرد. ما به اندازه کافی حرف شنیدیم منتظر عملی هستیم که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه