ارسال به دیگران پرینت

بایدن | تورم در آمریکا | افغانستان

ترامپ: خروج ارتش آمریکا از افغانستان اشتباه بود

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، نحوه خروج آمریکا از افغانستان ارتش را بی‌اعتبار کرده و دولت آمریکا دولتی شکست‌خورده است.

ترامپ: خروج ارتش آمریکا از افغانستان اشتباه بود

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روز یکشنبه گفت، احتمالاً «جو بایدن» بدترین رئیس جمهور در تاریخ آمریکاست.

ترامپ در مصاحبه با «فاکس نیوز» درباره عملکرد  گفت:‌ «این احتمالاً بدترین ریاست جمهوری تاریخ است. نمی‌توانم تصورش کنم. پیش‌تر می‌گفتم جیمی کارتر [بدترین رئیس جمهور آمریکا است]. صادقانه بگویم در مورد [جورج دابلیو] بوش هم به این دلیل که ما را در خاورمیانه گرفتار کرد خیلی طرفدارش نیستم. فکر می‌کنم این بدترین [ریاست جمهوری] در تاریخ کشور ما باشد».

رئیس جمهور سابق آمریکا بدون اشاره به جنایات آمریکا و متحدانش در بیست سال اشغال افغانستان گفت:‌‌ «اگر به افغانستان نگاه کنید، می‌بینید که چه اتفاقات وحشناکی برای ملت ما افتاد و جوانان ما کشته شده یا بشدت زخمی شدند».

او با اشاره به بمب‌گذاری انتحاری شهریور امسال در فرودگاه کابل حین خروج آمریکایی‌ها از افغانستان گفت: «بیش از بیست نفر را داریم که دست و پایشان قطع شده است. هیچکس درباره آن‌ها حرفی نمی‌زند و بعد از آن، بهترین تجهیزات نظامی به ارزش هشتاد و پنج میلیارد دلار  که بیشترش نو بود در آنجا رها شد و [آمریکایی‌ها پیش از خروج] آن‌ها را منفجر نکردند».

ترامپ درباره وضعیت پناهجویان در مرزهای جنوبی آمریکا گفت: «آنچه در مرزها می‌گذرد نیز یکی از شرمساری‌های بزرگ برای کشور ما محسوب می‌شود».

رئیس جمهور سابق آمریکا در پاسخ به این سوال که به دولت بایدن چه نمره‌ای می‌دهد گفت:‌ «فکر می‌کنم باید بگویم "اف" (رفوزه). آن هم نه اف مثبت بلکه اف خالص. این یک دولت شکست‌خورده است. این یک فاجعه است. هرگز چنین چیزی ندیده‌ام. دوست داشتم ببینم کارش را درست انجام می‌دهد. فکر نمی‌کنم هرگز چنین شرمساری را برای دولتی دیده باشیم».

ترامپ دوباره به بحث خروج آمریکا از افغانستان بازگشت و گفت: «تعداد نیروهایمان را به دو هزار و پانصد نفر رساندم و همه آن‌ها وضعیت خوبی داشتند و دست کسی به آن‌ها نمی‌رسید. بعد او (بایدن) آمد و ارتش را قبل از مردم خارج کرد. او هزاران نفر را که آمریکایی هستند و باید خارج می‌شدند در آنجا رها کرد».

او در ادامه گفت: «معتقدم که ارتش به میزان زیادی بی‌اعتبار شده است. فکر می‌کنم مقامات ارشد ارتش ما بی‌اعتبار شده‌اند. ممکن است او این را ببیند. من هم می‌خواستم خارج شویم. من دستور دادم هر پیچی، هر مهره‌ای، هر چرخ دنده‌ای ، هر تانکی داریم باید [از افغانستان] خارج کنیم. گفتم می‌خواهم چادرها را ببریم. می‌دانید،  چادرهای بزرگی که تجهیزات و هواپیماها در آن نگهداری می‌شوند. می‌خواهم همه‌چیز خارج شود».

ترامپ افزود: «به مارک میلی [فرمانده کل ستاد نیروهای مسلح آمریکا] گفتم برای خارج کردن هواپیماها کافی است آن را به پاکستان و از آنجا به کشورمان بیاورید. خیلی راحت است. آن‌ها همه چیز را رها کردند. میلی گفت قربان اگر تجهیزات را همانجا رها کنیم به‌صرفه‌تر است و پول‌مان را ذخیره می‌کنیم. به یاد دارم که میلی این را گفت و وقتی این را گفت احترامم به او تا حد زیادی کم شد. به او گفتم اگر هواپیما‌های پنجاه میلیون دلاری یا تانک‌های ده میلیون دلاری را رها کنیم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌ایم؟».

 

او درباره افزایش قیمت سوخت و تورم در آمریکا گفت: «او (بایدن) هیچ ایده‌ای ندارد. یکی از چیزهایی که به آن افتخار می‌کنم این است که در دوره من آمریکا از نظر انرژی مستقل شد. ما نیازی به خاورمیانه و روسیه نداشتیم. ما از عربستان سعودی و روسیه جلوتر بودیم. به کار خط لوله روسیه پایان دادم. این برای روسیه خوب نبود. من با روسیه خوب برخورد می‌کردم، با [ولادیمیر] پوتین خوب رفتار می‌کردم ولی آن‌ها از  حضور ترامپ خوشحال نبودند».

ترامپ افزود: «در زمان ریاست جمهوری من قیمت هر گالن بنزین ۱.۸۷ دلار بود ولی دیروز در یکی از بخش‌های کالیفرنیا به هفت دلار و هفتاد سنت رسید. بایدن افرادی را فرستاد تا با روس‌ها و سعودی‌ها و دیگر اعضای اوپک دیدار کنند و بگویند ما کمک می‌خواهیم زیرا سوخت کافی نداریم. یک عامل مهم تورم فعلی همین وضعیت سوخت است. نه کامیونی داریم نه کارخانه‌ای نه حمل‌ونقلی و نه هواپیمایی، همه چیز به انرژی وابسته است».

رئیس جمهور سابق آمریکا درباره شیوع ویروس کرونا در این کشور، بدون اشاره به تعلل چند ماهه دولت وقت آمریکا مدعی شد: «هرچه [آنتونی] فائوچی می‌گفت برعکسش را انجام دادم. او می‌گفت پروازها از چین برقرار بماند. من پروازهای چین را لغو کردم و جان هزاران نفر را نجات دادم. در کمتر از ۹ ماه سه واکسن ساختیم که قرار بود پنج سال طول بکشد. این واکسن‌ها سالم و درست است ولی نباید مردم را مجبور کرد آن را تزریق کنند».

او در ادامه مدعی شد پناهجویانی که از مرزهای جنوبی وارد آمریکا می‌شوند افراد سرسختی هستند که از صفوف پلیس مکزیک رد شده و بیماری‌های مختلف و مواد مخدر را وارد خاک آمریکا می‌کنند و «در حال نابود کردن کشور ما هستند».

ترامپ بدون اشاره به کشتار سیاه‌پوستان و خشونت‌های نژادپرستانه در آمریکا مدعی شد آمار بالای جرم و جنایت در این کشور به‌خاطر پناهجویان است و دموکرات‌ها از طریق وارد کردن میلیون‌ها پناهجو به‌دنبال نابود کردن جمهوری‌خواهان هستند.

پس از خروج بی‌برنامه و سراسیمه نظامیان آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند. 

پس از آنکه ایالات متحده در بهار گذشته خروج نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل بر این کشور آغاز کرد. در ۱۵ اوت، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور فرار کرد و طالبان بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند. ششم سپتامبر، طالبان کنترل خود را بر تمام افغانستان اعلام کردند و هفتم سپتامبر ترکیب کابینه موقت دولت آن‌ها اعلام شد که مشروعیت آن هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی)  دستور داده یک سری ارزیابی‌های داخلی در مورد برنامه‌ریزی و عملکرد وزارت خارجه برای خروج از افغانستان انجام شود.

بلینکن بدون ارائه جزئیاتی در مورد اینکه دقیقا چه مراحلی از خروج و جابجایی از افغانستان قرار است بررسی شود، افزود:‌ «اکنون ما مدیون خودمان، دوستان و شرکای افغان خود، و کارمندان آینده وزارت امور خارجه هستیم که ممکن است روزی با چالشی مشابه مواجه شوند، همه چیزهایی را که یاد گرفتیم، مطالعه کنیم، به کار ببریم و حفظ کنیم. به‌گونه‌ای که برنامه‌ریزی آینده ما را افزایش می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا برای حوادث احتمالی آینده بهتر آماده شویم».

ترامپ که سیاست خارجی جنجالی و مخرب وی انزوای روزافزون کشورش در میان متحدان را رقم زد و از بسیاری از معاهدات بین‌المللی خارج شد و همکاری با برخی نهادهای بین‌المللی را تعلیق کرد، از زمان روی کار آمدن بایدن، بارها درباره نابودی و از هم پاشیدن آمریکا هشدار داده است.

در یکی از جدیدترین موارد، او در پیامی بار دیگر ضمن انتقاد از سیاست‌های بایدن در قبال پناهجویان و مهاجران گفت که با افزایش موج پناهجویانی که به سوی آمریکا در حال روانه شدن هستند، ایالات متحده در حال «تباه شدن» است.

 «دونالد ترامپ جونیور»، فرزند ارشد رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز اخیراً وضعیت فعلی کشورش را با وضعیت چکسلواکی کمونیست در دهه ۸۰ میلادی مقایسه کرده است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه