ارسال به دیگران پرینت

احیای توافق هسته‌ای در وین | برجام | مذاکرات وین

آیا توافق هسته‌ای نجات خواهد یافت یا خیر؟

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: فشار بر ایران در مذاکرات احیای برجام فایده ای نخواهد داشت.

 آیا  توافق هسته‌ای نجات خواهد یافت یا خیر؟

«واسیلی نبنزیا» روز جمعه در نشستی خبری در واکنش به دورنمای مذاکرات وین پیرامون احیای برجام گفت: فکر می‌کنم همانند هر کشور دیگری فشار بر ایران فایده‌ای نخواهد داشت چه این امر در روابط دوجانبه باشد یا در چارچوب یک کمیته یا آژانس بین المللی انرژی اتمی.

وی افزود: ما آنها را به این کار دعوت می‌کنیم و می‌گوئیم که نشستن دور میز مذاکرات و بازگشت به قرارداد ضروری است و اجازه بدهید که امیدوار باشیم این امر بزودی اتفاق بیفتد.

این در حالی است که نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین هم با اشاره به لزوم کنار گذاشتن تردیدها درباره اینکه توافق هسته‌ای احیا می‌شود یا خیر، گفت که طرف‌های مذاکره کننده باید بر موفقیت در این زمینه تمرکز کنند.

 «میخائیل اولیانوف» با اشاره به تردیدهای موجود درباره احیای توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد که این دست تردیدها باید کنار گذاشته شود.

اولیانوف به پیام توییتری یک روزنامه نگار اروپایی مبنی بر اینکه مذاکرات وین قرار است تا پیش از پایان ماه نوامبر از سر گرفته شود، اما این تردید وجود دارد که آیا این توافق هسته‌ای نجات خواهد یافت یا خیر، واکنش نشان داد.

وی در همین رابطه و در پاسخ به پیام توییتری مذکور، نوشت: ممکن است در میان روزنامه نگاران، تحلیلگران، ناظران، موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای تردیدهایی وجود داشته باشد. اما شرکت کنندگان در مذاکرات وین باید این تردیدها را کنار بگذارند و این ذهنیت را در پیش بگیرند که موظف به موفقیت هستند، چرا که چیزهای بسیار مهمی در خطر است.

از سوی دیگر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در گفتگو با یورونیوز گفت: روابط ما با ایران یک رابطه دائمی است، نه بر اساس برجام یا چیزهای دیگر، بلکه یک رابطه دائمی مبتنی بر عضویت آنها در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که همه کشورهای جهان را ملزم به داشتن یک توافق می‌کند.

وی ادامه داد: البته، فراز و نشیب‌هایی مانند هر رابطه‌ای وجود دارد، و ما همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا آن را در سطح خوبی نگه داریم. و این پیام من در تمام مدت بوده است.

گروسی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال شکست مذاکرات احیای برجام هم گفت: من فکر می‌کنم دیپلماسی نمی‌تواند شکست بخورد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که همه عناصر وجود دارند و امکان داشتن همزیستی مسالمت آمیز وجود دارد.

وی افزود: ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را با محدودیت‌های جدی ادامه دهد و در عین حال، تمام تضمین‌های لازم را به جامعه بین‌المللی بدهد که هیچ چیز نادرست یا در مسیر اشتباه قرار ندارد و برای این کار، شما از بازرسان استفاده می‌کنید.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه