ارسال به دیگران پرینت

سکته‌های مغزی | مرگ سلول‌های مغزی | مغز

اینها نشانه سکته مغزی هستند!

سکته مغزی می‌تواند برای همه افراد جامعه و در هر سنی اتفاق افتد، اما قابل پیشگیری و درمان است.

اینها نشانه سکته مغزی هستند!

 

شیرزاد جاویدی کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه سکته مغزی بر اثر اختلال در خون‌رسانی به قسمتی از مغز اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: درصد کمی از سکته‌های مغزی بر اثر خونریزی به داخل بافت مغز رخ می‌دهد که به عنوان سکته مغزی خونریزی دهنده (هموراژیک) نامگذاری می‌شود.

او ادامه داد: اغلب سکته‌های مغزی در اثر کاهش یا قطع ناگهانی خون‌رسانی به بافت مغز ایجاد می‌شود که به عنوان سکته مغزی «ایسکمیک» شناخته می‌شوند.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز تصریح کرد: اگر علائم سکته مغزی کمتر از یک ساعت طول بکشد و بیمار بهبود یابد، به آن سکته مغزی خفیف با ایسکمیک گذری مغزی «TIA» می‌گویند.

او گفت: در سکته مغزی، با قطع جریان خون به بافت مغز و با گذشت زمان، سلول‌های مغزی آسیب می‌بیند و در صورت طولانی بودن قطع جریان خون، آسیب غیرقابل بازگشت و در نتیجه مرگ سلول‌های مغزی اتفاق می‌افتد.

جاویدی اضافه کرد: بر اساس اینکه کدام قسمت مغز و با چه شدتی آسیب ببیند، بیمار دچار اختلال در فهم کلام دیگران، صحبت کردن، کاهش حس و قدرت حرکت صورت و دست و پا، اختلال در راه رفتن و تغییر در احساس می‌شود.

او ادامه داد: سکته مغزی می‌تواند برای همه افراد جامعه و در هر سنی اتفاق افتد، از هر ۴ نفر یک نفر دچار سکته مغزی می‌شود.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز افزود: افزایش شناخت از سکته مغزی سبب می‌شود تا بتوانیم از وقوع آن پیشگیری کرده و در صورت رخداد، هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را در راستای کاهش عوارض آن انجام دهیم.

[مغز]

او با بیان اینکه سکته‌های مغزی می‌تواند قابل پیشگیری و درمان باشد، تصریح کرد: شناخت علائم سکته‌های مغزی در اوایل بیماری، درمان آن به عنوان یک فوریت پزشکی با بستری در بخش‌های تخصصی و دسترسی به مراقبت حرفه‌ای و مناسب می‌تواند نتایج قابل ملاحظه‌ای برای بیمار به همراه داشته باشد.

نشانه‌های سکته مغزی

جاویدی گفت: سکته مغزی علائم مختلفی می‌تواند داشته باشد که در صورت بروز باید بی‌درنگ با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم و بیمار را آرام کنیم.

او اضافه کرد: بروز ناگهانی ضعف و بی حسی در یک سمت صورت و دست و پا، بروز ناگهانی اختلال در صحبت کردن، درک صحبت دیگران و حالت گیجی و منگی، مشکل ناگهانی در بینایی یک یا هر دو چشم، اختلال ناگهانی در راه رفتن و حفظ تعادل به همراه سرگیجه و دو بینی و سردرد بسیار شدید که می‌تواند شدیدترین سردرد فرد باشد و سبب بی‌هوشی و اختلال در تعادل شود از جمله نشانه‌های سکته مغزی است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: در صورتی که فرد نشانه‌های سکته مغزی داشته باشد توصیه می‌شود بیمار را مجبور به صحبت کردن و بلند شدن نکنیم، اگر بیمار هوشیار نیست، او را به پهلو بخوابانیم.

[سکته مغزی]

او افزود: همچنین از دادن آب، غذا و هر دارویی به بیمار پرهیز کنیم، و در صورت امکان، بیمار در حالت نیمه نشسته قرار گیرد و اگر در حالت درازکش است، بهتر است سَر بیمار را ۳۰ درجه بالاتر از تنه قرار دهیم.

جاویدی همچنین تصریح کرد: از هرگونه اقدام برای کم کردن فشارخون پرهیز کرده و دارو‌ها و مدارک پزشکی بیمار را تا آمدن اورژانس، آماده کنیم.

او بیان کرد: نشانه‌های سکته مغزی که به اختصار با «FAST» کُدگذاری شده به معنای «F» غیر قرینگی صورت، «A» ضعف دست و پا، «S» اختلال در صحبت کردن یا فهم کلام دیگران و «T» اطلاع رسانی سریع به اورژانس است.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • راضیه ارسالی در

      ماه پیش مادرم ۸۵ ساله ام در اثربیماری کرونا سکته ی مغزی کرد ، ، چندروز قبل به خاطر بدن درد شدیم به درمانگاه محل زندگی مراجعه واز دکتر جوان ان درخواست کمک کردم ، گفتم مدرومادرم پیرند وزمینگیر، درصورت کرونا ، برای انها چکار کنم ، ولی اون از ترس منو از اتاش بیرون کرد، گفت برو ،دوروز بعد تست بده منم بلاتکلیف ماندم ، دیگه دیر شده بود واخر هفته شد اول پدرم مریض شد بحران را رد کرد ولی مادرم دچر سکته ی مغزی واختلال بلع شد، برادرم گفت دکتر اوردن براش فایده نداره ، ولی دوروز بعد که هوشیاریش را از دست داده وسینه اش تق تق میکرد، سرم زد فرداش با اصرار من دکتر اورد ، ولی درمانه بی اثر بود وسوند غذا از بینی هم تا معده جلو نرفت ، معلوم نبود درون بدن چی شده ، ما ازاول هم از ترس برچسب کرونا زدن به بیمارستان هم نتونستیم ببریم ، برادرم می گفت ابرویمان در محل میره و نجازه را به قسمت کرونایی قبرستان می برنند، بهتر نیست دولت ما، رفتارش راعوض کند ومردم را درفشار کرونایی نگذارد ، مادرم خیلی زجر کشید تنهایی نتوانستم کمکش کنم، پدرم هم از غصه مادرم دریک روز از دنیا رفتن، حمایت از سالمندان در کشورایران این شکلی هست کروناهم خرابترش کرده تا اخر عمر منم رنج خواهم کشید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه