ارسال به دیگران پرینت

4 نکته برای حفظ یک رابطه عاشقانه سالم و موفق

دوران آشنایی قبل از عقد و ازدواج که در فرهنگ ما معمولا با اطلاع خانواده ها صورت گرفته و به دوران نامزدی شهرت دارد یکی از عاشقانه ترین و در عین حال پر چالش ترین دوران زندگی هر دختر و پسری محسوب می شود.

4 نکته برای حفظ یک رابطه عاشقانه سالم و موفق

4 نکته برای حفظ یک رابطه عاشقانه سالم و موفق

دوران آشنایی قبل از عقد و ازدواج که در فرهنگ ما معمولا با اطلاع خانواده ها صورت گرفته و به دوران نامزدی شهرت دارد یکی از عاشقانه ترین و در عین حال پر چالش ترین دوران زندگی هر دختر و پسری محسوب می شود.

در این دوره طوفانی از هیجانات و احساسات گوناگون دختر و پسر را احاطه می کند که می تواند فراز و نشیب ها، تردیدها و قوت قلب های زیادی به همراه داشته باشد و عاشقانه هایی همچون متن های زیبای صبح بخیر و شب بخیر عاشقانه تا ترس هایی که ممکن است گاه به گاه به جان آن ها بیفتد نوسانات احساسی شدیدی ایجاد می کند.

این مسئله که چگونه از خاموش شدن عشق در طولانی مدت جلوگیری کرده و بتوان رابطه سالم و عاشقانه خود را حفظ کرد را شاید نتوان در هیچ آموزشگاهی یاد گرفت زیرا در واقع فرمول مشخصی برای نحوه تجربه عشق و داشتن روابط موفق وجود ندارد.

اگرچه تکنیک های مختلف ممکن است در روابط گوناگون اثر بخش باشند اما تلاش برای ارائه یک فرمول قطعی معمولا بی فایده است.

با این وجود عوامل موثر در شکست روابط ثابت هستند و محققان بسیاری در تلاش هستند تا این عوامل و آن چه افراد را به در کنار هم ماندن ترغیب می کند کشف کنند.

در این میان به نظر می رسد توجه به نکات زیر برای ایجاد و حفظ یک رابطه سالم و موفق مفید خواهد بود:

۱٫ داشتن هدف در رابطه

مطالعات اخیر نشان داده اکثر اوقات افرادی که با هم آشنا می شوند در نهایت از سر اجبار وارد یک رابطه متعهدانه نسبت به هم می شوند و حتی زمانی که هنوز مطمئن نیستند برای یکدیگر ساخته شده اند زندگی مشترک خود را آغاز می کنند.

به عنوان مثال ممکن است مدت زمان آشنایی دو نفر قبل از ازدواج به قدری طولانی شود که آن ها با وجود تردید در انتخاب خود و صرفا برای این که مدت زمان قابل توجهی با هم بوده اند تا پایان عمر کنار هم بمانند.

این اتفاق حتی زمانی که یکی از طرفین یا هر دوی آن ها در ابتدای رابطه به این نتیجه رسیده اند که برای هم مناسب نیستند ممکن است رخ دهد.

عشق کورکورانه از دقت روی مشکلات جدی که ممکن است در رابطه وجود داشته باشد جلوگیری می کند و افراد چشم خود را بر رفتارهای آزار دهنده طرف مقابل می بندند با این تصور اشتباه که عشق بر همه چیز غلبه کرده و این رفتارها با گذشت زمان تغییر خواهد کرد.

این در حالیست که اگر افراد قبل از وارد شدن به یک رابطه جدی زمانی را صرف شناخت شخصیت طرف مقابل کنند ممکن است بتوانند از وارد شدن به روابطی که در طولانی مدت برای هر دو مشکل زا می شود جلوگیری کنند.

افراد هنگام وارد شدن به یک رابطه جدید باید هدف داشته باشند، به آن چه می خواهند و نیاز دارند فکر کنند و اگر واقعا طرف مقابل با این موارد هم جهت است برای آشنایی بیشتر اقدام کنند.

۲٫ تعامل برای حل اختلافات

در یک رابطه سالم و طولانی مدت نیاز است زوجین ارتباط آرام، روشن و سازنده برای حل اختلافات با یکدیگر داشته باشند زیرا هیچ رابطه ای به خصوص روابط عاشقانه خالی از تنش و اختلاف نظر نخواهد بود.

طبیعی است اختلاف در اهداف، انگیزه ها و تمایلات زوجین استرس ایجاد می کند و عوامل مختلفی باعث افزایش تنش در رابطه عاشقانه می شود که از جمله آن ها می توان به برآورده نشدن انتظارات، مشکلات مالی، مشکل در توزیع مسئولیت ها، روش های تربیت فرزند و حسادت اشاره کرد.

بی شک حل نشدن اختلافات و استرس ناشی از بحث های ایجاد شده حتی بهترین رابطه ها را نیز در معرض خطر قرار می دهد، با این حال پنهان کردن احساسات و رفتار کردن به گونه ای که انگار هیچ اتفاقی رخ نداده راه حل این مشکلات نمی باشد بلکه زوجین باید مسئله تنش زا را بررسی و برای حل آن تصمیم بگیرند.

زمانی که مسئله واقعا جدی است لازم است حتما طرفین نظرات مخالف خود را بیان کنند اما در مورد مسائل کم اهمیت یا خارج از کنترل بهتر است مشکل را پذیرفته و نگذارند این مسئله در روابط آن ها خلل ایجاد کند.

گاهی نیز صحبت کردن با یک مشاور حرفه ای مفید خواهد بود.

۳٫ صرف زمان برای فعالیت های دو نفره

مشغله های زندگی، خستگی و موارد مشابه گاهی مانع وقت گذرانی با عزیزان می شود اما باید توجه داشت زوج هایی که در کنار هم در فعالیت های سرگرم کننده مشارکت دارند راحت تر می توانند با هم زندگی کنند.

گفته شده در حین انجام فعالیت های مشترک، بدن زن و مرد اکسی توسین (هورمون عشق) بیشتری تولید می کند که البته تعامل داشتن در آن نقش مهمی دارد، به خصوص اگر این فعالیت ها در مکان جدید و نا آشنا و خارج از منزل انجام شود.

۴٫ حفظ فضای خصوصی

 

 

گذراندن وقت با عزیزان ضروری است اما این که زوجین به هم اجازه دهند گاهی تنهایی و حریم خصوصی خود را داشته باشند نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

یک رابطه سالم را می توان به دم و بازدم تشبیه کرد. این رابطه ترکیبی از صمیمت و فاصله، دوری و در کنار هم بودن و موارد مشابه می باشد که هر دو به یک اندازه مهم هستند و زیاده روی در هر یک می تواند رابطه را نابود کند.

اگر سطح دوری بیشتر از سطح صمیمیت باشد ممکن است زوجین احساس رها شدن و عدم عشق کنند و صمیمیت بیش از حد نیز می تواند یک رابطه سالم را به خطر بیندازد و اگر به حد افراط برسد سوء استفاده عاطفی را به دنبال داشته باشد.

در روابط توام با افراط و تفریط زمینه کافی برای رشد و خلاقیت، تعامل با دیگران، عشق ورزیدن و افزایش انرژی در رابطه وجود نخواهد داشت.

منبع: medicalnewstoday

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه