ارسال به دیگران پرینت

کمیته امداد | بهزیستی

سقف وام اشتغالزایی مددجویان ۲ برابر شد

سرپرست معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه برنامه کمیته امداد برای ایجاد اشتغال تا پایان سال جاری ایجاد ۳۰۰ هزار شغل است، گفت: ۴۷ درصد از اشتغال ایجاد شده سهم زنان و عمدتا زنان سرپرست خانوار بوده است.

سقف وام اشتغالزایی مددجویان ۲ برابر شد

علی‌اکبر خادمی، با بیان اینکه در هفت ماهه اول سال جاری، ۹۴ هزار و ۴۹۳ شغل توسط کمیته امداد برای مددجویان ایجاد شده است، اظهار کرد: برنامه کمیته امداد تا پایان سال ایجاد ۳۰۰ هزار شغل است.

 

وی ادامه داد: البته معمولا در ۶ ماهه اول سال فرایند تامین اعتبارات از بانک‌ها انجام می‌شود و در ۶ ماه دوم با قدرت بیشتری پرداخت تسهیلات و اشتغال‌زایی شروع می‌شود. این اشتغال‌های ایجاد شده در همه حوزه‌هاست، اما عمده مشاغل، مشاغل خرد و خانگی هستند که با سرمایه اولیه‌ای توسط فرد و به صورت مستقل ایجاد می‌شود.

سرپرست معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: طرح‌های اشتغال مددجویان، تحت نظارت و مشاوره شغلی همکاران اشتغال امداد قرار گرفته و تلاش می‌کنیم از ظرفیت راهبری کارآفرینان حرفه‌ای استفاده کنیم؛ البته نظارت و مشاوره شغلی کار روتین کمیته امداد است؛ حدود ۲۰۰۰ پرسنل اشتغال در کل کشور وجود دارد که در زمینه راهنمایی، مشاوره، تامین مالی و نظارت به مددجویان کمک می‌کنند. چند سالی است که کار راهبری شغلی را نیز آغاز کردیم؛ به این معنی که هرکدام از مددجویان با کمک کارآفرین تخصصی همان حوزه بتوانند شغل موردنظر خود را به صورت مستقل اجرا کنند تا خیال ما از جهت تامین مواد اولیه، تامین تجهیزات و فروش محصولات راحت باشد.

خادمی با بیان اینکه سال گذشته ۳۸ درصد اشتغال کل کشور توسط کمیته امداد ایجاد شد، اظهار کرد: از مجموع ۵۲۱ هزار شغل ایجاد شده، بالغ بر ۱۹۷ هزار و ۴۹ شغل توسط کمیته امداد ایجاد شد که حدود ۳۸ درصد اشتغال کل کشور است. 

وی با اشاره به سهم زنان و مردان به تفکیک در اشتغال‌های ایجاد شده، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹، ۴۲ درصد و در ۶ ماهه اول سال جاری ۴۷ درصد از اشتغال ایجاد شده سهم زنان و عمدتا زنان سرپرست خانوار بوده است. 

سرپرست معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در ادامه درخصوص بودجه سال ۱۴۰۰ نیز اظهار کرد: کل بودجه حوزه اشتغال ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است که مقرر شده ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی و حدود هزار میلیارد تومان توسط کمیته امداد تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هفت ماهه اول حدود ۲۷۷۰ میلیاردتومان از بودجه (حدود ۲۵ درصد) پرداخت شده است،‌ گفت: براساس قانون بودجه‌ مصوب مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف می‌کند که سالانه مبالغ تعیین شده در بودجه را به عنوان وام اشتغال به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بپردازند.

خادمی یادآور شد: سال گذشته میزان اعتبارات بانکی ۴۹۰۰ میلیارد تومان بود که بانک‌ها موظف بودند از سپرده‌های مردمی قرض‌الحسنه‌ای که مردم در بانک‌ها قرار می‌دهند، وام قرض الحسنه برای اشتغال مددجویان به کمیته امداد اختصاص دهند.

سرپرست معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد درخصوص میزان وامی که مددجویان برای ایجاد اشتغال دریافت می‌کنند نیز اظهار کرد: براساس توجیه فنی طرح‌های مددجویی، شرایط جغرافیایی و میزان هزینه کسب و کار مبلغ وام تعیین می‌شود البته سقف وام اشتغال ۵۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال جاری به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. 

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص بودجه سال ۱۴۰۱ هم گفت: درخواست کمیته امداد برای بودجه سال آینده برای ایجاد ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار شغل، ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

 

خادمی درخصوص فرایند افراد پشت نوبتی برای دریافت وام، توضیح داد: سالانه حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر مستعد اشتغال از سوی حوزه مددکاری شناسایی و به این معاونت معرفی می‌شوند و همکاران اشتغال این افراد را بررسی می‌کنند؛ برخی از این افراد اساسا امکان ایجاد اشتغال را ندارند که به حوزه حمایتی بازمی‌گردند، اما تعدادی از آنها براساس مشاوره شغلی به بنگاه‌های بیرونی برای استخدام اعزام می‌شوند. بخشی از آنهایی هم که توانمند هستند و می‌توانند کسب و کار راه‌اندازی کنند، از طریق کلان‌پروژه هدایت شغلی به آنها وام پرداخت می‌شود و کسب و کار خود را راه‌اندازی می‌کنند. افرادی هم که نیازمند حمایت بیشتر هستند از طریق کلان پروژه شغلی کار خود را پیش می‌برند. تعدادی از آنها نیز ممکن است شرایط اشتغال را نداشته باشند و نیازمند آموزش باشند که تعدادی از آنها مشاوره شغلی دریافت می‌کنند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • امین ارسالی در

      باسلام،من نمیتونم ضامن پیداکنم،باید چیکارکنم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه