ارسال به دیگران پرینت

تغییر کاربری‌ | رئیس قوه قضاییه | قانون | دولت

رئیس قوه قضاییه: تغییر کاربری‌ها قانون دارد

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تغییر کاربری ها قانون دارد گفت که بارها از دولت خواسته شده به این قانون عمل کند اما برخی دهیاران و شوراها مجوزهای غیرقانونی می دهند که منشا برخی مشکلات می شود.

رئیس قوه قضاییه: تغییر کاربری‌ها قانون دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با اقشار مختلف مردم استان خوزستان با اشاره به تاریخ درخشان و استثنایی استان خوزستان گفت که مسائل این استان باید به صورت ویژه دیده شود چرا که شایسته نیست استانی با این همه ظرفیت مادی و معنوی در برخی مسائل اولیه دچار مشکل باشد.

مرکز رسانه قوه قضاییه،  وی با بیان اینکه هر سه قوه در تلاش برای حل گام به گام مشکلات مردم هستند، در عین حال تصریح کرد که باید خود مسئولان استان خوزستان در ویژه دیدن مسائل این خطه و گره گشایی از کار مردم پیشگام باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: مردم امروز بیشتر توقع دارند که وقتی هر سه قوه می گویند تابع ولی امر هستیم و می خواهیم به کشور خدمت کنیم مشکلات‌شان زودتر برطرف شود و این انتظار به حق است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به درخواست نماینده خانواده‌های شهدا و ایثارگران استان برای ایجاد شعب تخصصی برای رسیدگی به دعاوی حقوقی این خانواده‌ها اظهار داشت: چندی پیش در دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران تاکید کردم که مجموعه ویژه‌ای برای رسیدگی خاص به دعاوی خاص این قشر به ویژه مسائل خانوادگی آنها تشکیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه این پیشنهاد تا کنون عملیاتی نشده به رئیس دادگستری استان خوزستان ماموریت داد که اولین دادگاه خاص رسیدگی به دعاوی کیفری و حقوقی مربوط به خانواده شهدا را در این استان ایجاد کند تا با حکم ویژه و تفویض اختیارات از سوی رئیس دستگاه قضا مسائل قضایی مربوط به خانواده ایثارگران به صورت تجمیع شده در یک دادگاه رسیدگی شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین دستور داد که شعب ویژه شوراهای حل اختلاف استان برای رسیدگی خاص به اختلافات و دعاوی خانواده‌های شهدا و ایثارگران تشکیل شود تا پیش از طرح مسائل آنها در دستگاه قضا، موضوع در این شعب حل و فصل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به پیشنهاد نماینده طلاب و روحانیون برای همراهی و همکاری با دستگاه قضا در رسیدگی به مسائل قضایی مردم گفت: نظام ما یک نظام مردمی است و هرجا مردم در صحنه بودند مسائل بهتر حل شده و هر جا دولت به تنهایی خواست موضوعی را حل کند، یا نشده یا پرهزینه بوده است.

رئیس دستگاه قضا گفت: قوه قضاییه در دوره تحول دستورالعملی برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سازمان های مردم نهاد تدوین کرده که در دوره تحول و تعالی آن را بروزرسانی کرده و ارتقاء داده است تا بیش از پیش از ظرفیت‌های مردمی بهره ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس تاکید کرد روحانیون و طلاب می‌توانند با کمک حوزه‌های علمیه، نماینده ولی فقیه و مسئولان دادگستری، طلبه‌های مستعد و فاضل را شناسایی و پس از آموزش‌های تخصصی فشرده، زمینه جذب آنها را برای امر قضاوت و دیگر امور مرتبط با مسائل قضا فراهم کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بی تردید نمی توان ادعا کرد همه بخش ها و دستگاه ها تخصصی عمل می کنند و کار خود را دقیق انجام می دهند و هیچ مشکلی ندارند، از هر گونه نظرات و پیشنهادات مردمی به ویژه ایده‌های اصلاحی آنها استقبال کرد و گفت: گاهی راه حل که برای یک مسئله به ذهن یک کشاورز یا یک کارگر می‌رسد ممکن است به ذهن یک مسئول نرسد و مسئولان باید از نظرات مردمی استقبال کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای توجه به مسئله رسانه را نیز امر مهمی دانست و با اشاره به برخی انتقادات نسبت به نارسایی‌ها در نظام رسانه ای قوه قضاییه گفت: ما همه تلاش خود را برای تقویت بخش رسانه ای دستگاه قضا به کار گرفته ایم و امروز با کمک گرفتن از نیروهای توانمند و متخصص حوزه رسانه، وضعیت ما خیلی بهتر از گذشته است.

وی در عین حال گفت که هنوز وضعیت بخش رسانه ای قوه قضاییه با وضعیت ایده‌آل فاصله دارد و خاطرنشان کرد که از هرگونه پیشنهاد مشخصی که برای بهبود و ارتقاء سازمان رسانه‌ای قوه قضاییه ارائه شود استقبال می‌شود.

رئیس قوه قضاییه درباره پیشنهاد یکی از نمایندگان عشایری برای عفو و بخشودگی عشایری که مرتکب جرایم قابل گذشت شده اند اظهار داشت: قوه قضاییه به مناسبت های مختلف از مقام معظم رهبری درخواست عفو و بخشودگی برای زندانیان می کند و ایشان با توجه به شخصیت رئوفی که دارند با این پیشنهاد موافقت می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در همین ایام اخیر به مناسبت میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام زمان(عج) بیش از 3 هزار نفر مشمول رافت و رحمت اسلامی شدند و در مناسبت های دیگر نیز این مرسوم است و اگر کسانی مستحق عفو هستند را معرفی کنید با معیارهای مشخص قانونی بررسی می شود.

رئیس قوه قضاییه درباره موضوع تغییر کاربری اراضی نیز توضیح داد: تغییر کاربری اراضی یک مسئله چندوجهی است که از طرفی برخی به دنبال تغییر کاربری زمین های کشاورزی و مراتع برای ساخت و سازهای غیرمجاز هستند و از طرف دیگر گاهی افراد برای اسکان خانواده یا نگهداری دام خود نیازمند ایجاد یک بنای محدود هستند که اگر آنها را تخریب کنیم مشکلات دیگری به وجود می آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس از مسئولین متولی در نهادهایی چون منابع طبیعی و سازمان های شهری خواست که در اولین مواجهه با ساخت و سازهای غیرمجاز اجازه ندهند این سازه ها بنا شود تا نیازمند پیگیری و برخوردهای قضایی نباشد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تغییر کاربری ها قانون دارد گفت که بارها از دولت خواسته شده به این قانون عمل کند اما برخی دهیاران و شوراها مجوزهای غیرقانونی می دهند که منشا برخی مشکلات می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس از دادستان ها خواست که تلاش کنند با تجمیع حقوق افراد ذی نفع در این مسئله، اقدامات لازم را برای جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز انجام دهند.

رئیس دستگاه قضا مهمترین مسئله در شرایط فعلی را تولید و اشتغال عنوان کرد و گفت: امروز مهمترین مسئله ما تولید، تولید و تولید، اشتغال، اشتغال و اشتغال است و درصد قابل توجهی از ناهنجاری ها و جرایم ریشه در بیکاری و مشکلات ناشی از آن دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس از استانداران و مسئولان دادگستری ها و دیگر مسئولان امر خواست که همه تلاش خود را برای حمایت از تولید و اشتغال به کار گیرند و اجازه ندهند با تعطیلی کوچکترین کارگاهی در کشور نظام تولید لطمه بخورد.

رئیس دستگاه قضا به مسئله گرانی ها نیز گریزی زد و با اشاره به گلایه های گسترده مردمی از گرانی ها گفت: بار اصلی کنترل بازار بر دوش دولت و سازمان تعزیرات است و امروز می دانیم که دولت در تنگنا قرار دارد و به دلیل مسائل انباشته شده و فشارهای بیرونی گرفتاری های زیادی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در عین حال از دادستانها خواست که سازمان تعزیرات را یاری کنند تا اگر کسانی در این شرایط با سوءاستفاده و احتکار کرده و یا اجناس را با قیمتی بیش از قیمت مصوب عرضه می کنند برخورد کند تا از فشار بر مردم کاسته شود.

رئیس قوه قضاییه به مسئله توزیع عادلانه آب نیز اشاره کرد و گفت که دولت به شدت به دنبال مدیریت منابع آبی است و این موضوع را با جدیت پیگیری می کند و حتی روز گذشته نیز در این خصوص جلسه داشته است.

در این جلسه همچنین، پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام «سید عبدالنبی موسوی‌فرد» امام جمعه اهواز اجرای عدالت را از اهداف نظام اسلامی دانست و گفت: درست است که در زمینه اجرای عدالت به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم اما باید اذعان کنیم که گام‌های قابل توجهی در این زمینه برداشته شده است.

«حکیمه آلبوکُردی»‌ همسر شهید خسرو شاکری‌ دهکردی به نمایندگی از خانواده شهدا و ایثارگران با بیان اینکه در برخی شعب قضایی شان خانواده شهدا حفظ نمی‌شود خواستار تشکیل محاکم، دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف خاص برای ایثارگران شد.

وی بر لزوم تعیین رابط میان ایثارگران با قوه قضاییه و بنیاد شهید تاکید کرد و خواستار رسیدگی هرچه بیشتر به خانواده‌های ایثارگران زندانی شد.

«پیشبینی و تعبیه گزینه ایثارگران در سامانه‌ها برای ارجاع پرونده‌ها به شعب خاص» و «پیگیری بخشش جرایم بانکی ایثارگران»، از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی نماینده خانواده شهدا و ایثارگران در این دیدار بود.

حجت‌الاسلام «قربانی» نماینده طلاب و روحانیون در سخنان خود بر لزوم «سازماندهی و فراهم ساختن استفاده از ظرفیت‌های طلاب برای حل مشکلات قضایی خوزستان تحت عنوان حرکت جهادی قضایی‌» و «زمینه‌سازی برای استفاده از ظرفیت طلاب‌ و روحانیون در آموزش و پیشگیری از جرایم» تاکید کرد و خواستار ارتباط و همکاری عمیق و وثیق طلاب و روحانیون با نظام قضایی‌ در عرصه‌های مختلف شد.

«خطیب نژاد‌» نماینده اساتید و دانشگاهیان هم در این دیدار با اشاره به ضرورت پیگیری درج منصب قضاوت در زمره مشاغل سخت، خواستار ورورد به موقع دادستان‌ها به عنوان‌ مدعی العموم به مسائل مستحدثه برای جلوگیری از نیاز به اعزام هیت‌های بازرسی از مرکز شد.

«راه‌اندازی مراکز دارالقرآن در دادگستری‌ها» و «توجه به موضوع اطلاع‌رسانی و رسانه» و همچنین «بالفعل‌سازی ظرفیت‌های خبررسانی قوه قضاییه در همه استان‌ها»، از دیگر تاکیدات نماینده اساتید و دانشگاهیان در این دیدار بود.

«ماشاءالله‌ میرعالی‌» نماینده عشایر لُر هم در این جلسه‌ با اشاره به لزوم حمایت قضایی از روستاییان‌ و عشایر از سازمان بازرسی کل کشور خواست که به موضوع ارز تخصیص یافته برای نهاده‌های دامی‌‌ و گرانی علوفه‌ و واکسیناسیون‌ دام‌ها ورود کند.‌

«ترک فعل مسولان در احداث و بهسازی راه‌های روستایی»، «‌عفو و بخشش دامداران و روستاییانی که جرایم‌ قابل بخشش و تخفیف دارند»‌، «همکاری مصلحان‌ عشایر با شوراهای حل اختلاف»، «مبارزه قاطع با تغییر کاربری اراضی»، «سرفرماندار‌ پنداری برخی نمایندگان مجلس»، «جلوگیری از رانت در استخدام‌ها‌»، از دیگر محورهای سخنان میرعالی در این دیدار بود.

«سیدناصر‌ مهداوی‌» نماینده عشایر عرب هم در این دیدار بر ضرورت ‌توجه به ‌مسایل و مشکلات حاشیه‌نشینان تاکید کرد.‌

«گودرز عینی وندی» نماینده عشایر بختیاری در این دیدار بر گسترش خدمات قضایی در مناطق کم‌برخوردار که امکانات الکترونیک ندارند و همچنین ساماندهی و تنظیم بازار برای مقابله با گرانی تاکید کرد.

«اکبری» نماینده فرهنگیان و معلمان هم در این دیدار خواستار رسیدگی به شکایت ده‌ها هزار فرهنگی و معلمی در دیوان عدالت اداری شد.

«مهدی‌نژاد» نماینده نویسندگان خواستار همکاری و مساعدت سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای در اختیار قرار دادن اسناد دوران دفاع مقدس جهت خلق آثار هنری شد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه