ارسال به دیگران پرینت

چرا سرمایه گذاران حرفه ای، بورس را ترجیح می دهند؟

افرادی که قصد شروع سرمایه گذاری را دارند، با یک سوال بزرگ مواجه هستند و آن این است که بهترین بازار برای سرمایه گذاری در ایران کدام است؟

چرا سرمایه گذاران حرفه ای، بورس را ترجیح می دهند؟

افرادی که قصد شروع سرمایه گذاری را دارند، با یک سوال بزرگ مواجه هستند و آن این است که بهترین بازار برای سرمایه گذاری در ایران کدام است؟ واقعیت این است که سرمایه گذاری، در صورتی موفق و تضمین‌شده خواهد بود که با شناخت و آگاهی کامل نسبت به بازارها انجام شود. اگر از بورس به عنوان پربازده ترین بازار صحبت می‌‌شود، باید به این سوال پاسخ دهیم که بازار سرمایه چه مزیت‌هایی نسبت به دیگر بازارها دارد که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای آن را انتخاب می‌کنند؟ بازدهی بیشتر در مقایسه با بازارهای موازی در سال های گذشته، مشخص ترین جواب به این سوال است. اما به غیر از بازدهی بالا، بورس مزایای دیگری نیز در مقایسه با سایر روش های سرمایه‌گذاری دارد که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

Untitledsss

مثلا اگر قرار باشد در پیش‌فروش یک پروژه مسکونی و با خرید یک یا چند واحد از آن، سرمایه گذاری کنید، علاوه بر وجه قابل توجهی که برای این سرمایه گذاری نیاز دارید، احتمالا باید به دنبال پاسخ مناسبی برای سوالات مختلفی باشید. از جمله «سازنده این واحدها چه سابقه‌ای دارد؟» «آیا شخص (حقیقی یا حقوقی) شناخته شده و قابل اعتمادی هست یا خیر؟» «آیا مجوزهای لازم برای این پروژه به طور کامل دریافت شده است یا خیر؟» «در ساخت این واحدها از چه مصالحی و با چه سطح کیفیتی استفاده می‌شود؟» و چندین سوال جزئی دیگر.

برای سرمایه گذاری در بورس و مقایسه آن با سایر بازارهای موازی نیز باید معیارهای مختلفی مد نظر قرار گیرد و سپس بر اساس آن‌ها نتیجه‌گیری شود. مهم‌ترین معیارها در بازار سرمایه را می توان به موارد زیر تقسیم کرد.

 

نقدشوندگی سرمایه گذاری

قابلیت نقدشوندگی یک سرمایه گذاری، یکی از معیارهای با اهمیتی است که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران باشد. از این نظر، بازار سهام نسبت به بازارهای موازی آن نظیر بازارهای ارز، سکه، طلا، زمین و ساختمان شرایط بسیار مطلوب‌تری دارد. یک سهامدار در بازار سرمایه معمولا بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از یک مالک واحد مسکونی یا تجاری می‌تواند سهام خود را به فروش برساند و به وجه نقد تبدیل کند. در نتیجه تضمین نقدشوندگی سرمایه گذاری در بورس بیشتر از سایر بازار‌ها به نظر می‌رسد.

 

راهکارهای متفاوت سرمایه گذاری

یکی از جذابیت‌های بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، وجود روش‌های مختلف سرمایه گذاری و امکان سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه است. سرمایه گذاری مستقیم بدین معناست که سرمایه‌گذار، خود در بازار سرمایه اقدام به شناسایی اوراق بهادار ارزنده و خرید و فروش آن‌ها کند. مسلما انجام این کار نیازمند دانش بورسی بالا و صرف زمان نسبتا زیاد است. از این رو اگر شخصی فرصت یا دانش کافی برای این کار را ندارد، بهتر است با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، به صورت غیر مستقیم از مزایای بورس بهره‌مند شود.

زمانی که شخص واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را خریداری می‌کنید، در واقع مدیریت دارایی خود را به یک تیم حرفه‌ای و با تجربه می‌سپارد. این تیم با توجه به شناختی که از بازار سرمایه دارد، می‌تواند بازده مناسبی را در ازای ریسکی که سرمایه‌گذار می‌پذیرد برای او ایجاد کند.

 

ساز و کار مشخص و شفافیت

به طور کلی بورس در مقایسه با بازارهای موازی شفافیت بیشتری دارد. این شفافیت ناشی از وجود سازوکارهای مشخص و فرآیندهای تعیین‌شده برای تمامی فعالیت‌ها‌ی مربوط به بازار سرمایه است. این موارد شامل مواردی همچون «وجود دستورالعمل مشخص برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه»، «ارائه گزارش‌های عملکرد و افشای اطلاعات» و «حسابرسی از شرکت ها» می شود.

 

مدیریت بهتر ریسک سرمایه گذاری

به طور کلی در بازار سرمایه، اوراق بهادار متنوعی مورد دادوستد قرار می‌گیرد که برخی از آن‌ها نظیر اوراق درآمد ثابت، ریسک بسیار کم و برخی نظیر اوراق مشتقه، ریسک بالایی دارند. از این رو فعالان بازار بورس می‌توانند با تشکیل سبدی از اوراق بهادار مختلف، ریسک سرمایه‌گذاری خود را به نحوه مطلوبی مدیریت کنند.

 

حجم سرمایه کمتر برای شروع سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در بورس می‌تواند با مبالغ به مراتب کمتری نسبت به سایر بازارهای موازی و بعضا غیر قابل قیاس با آن‌ها انجام شود. در حال حاضر، حداقل مبلغ سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه به غیر از عرضه اولیه‌ها، ۵۰۰ هزار تومان است و از طرف دیگر، تنها با چند هزار تومان می‌توان واحدهای برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری را خریداری و به صورت غیر مستقیم سرمایه گذاری کرد. به عنوان مثال، در حال حاضر ارزش یک واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری امید توسعه و پیشرو که جزو صندوق‌های تحت مدیریت کارگزاری مفید هستند به ترتیب حدود ۲۵ و ۶۵ هزار تومان است و با همین مبلغ اندک، می‌توان در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کرد.

این موارد بخشی از عوامل برتری بازار سهام نسبت به سایر بازارها است. با این وجود تضمین و برآورد درستی از آینده وجود ندارد و به همان نسبت در زمینه سرمایه گذاری نیز قطعیتی وجود ندارد. نکته مهم در خصوص بورس این است که تمامی فعالیت‌ها در این بازار در یک چارچوب مشخص و قانونی اتفاق می‌افتد و نهادهای نظارتی، همواره ناظر بر عملکرد افراد هستند. بر همین اساس می‌توان از طریق نهادهای دارای مجوز مثل صندوق‌ها و شرکت‌های سبدگردان، سرمایه گذاری ‌های کاملا مطمئنی انجام داد.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بورس، می‌توانید به وبسایت آموزشی کارگزاری مفید مراجعه کنید. در این وبسایت علاوه بر مقالات و دوره‌های آموزشی متنوع، به صورت هفتگی چندین کلاس آموزشی رایگان برای کمک به سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه