ارسال به دیگران پرینت

مسکو: در حوزه قفقاز جنوبی باید منافع همه کشورها از جمله ایران تأمین شود

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تأکید بر لزوم حل اختلافات تهران و باکو از طریق دیپلماتیک و سیاسی گفت، در حوزه قفقاز جنوبی منافع همه کشورها از جمله ایران باید تأمین شود.

مسکو: در حوزه قفقاز جنوبی باید منافع همه کشورها از جمله ایران تأمین شود

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، درخصوص حوزه قفقاز جنوبی، منافع همه کشورها از جمله ایران باید تأمین شود.

زاخارووا در نشستی خبری در پاسخ به تداوم تلاش مسکو برای میانجی‌گری میان باکو و ایروان گفت: «همانطور که شاید مطلع باشید روز گذشته دیدار سه‌جانبه‌ای میان معاونین وزرای خارجه سه کشور برگزار شد که هشتمین جلسه در نوع خود بود».

او در ادامه گفت: «نوزدهم اکتبر پنج اسیر ارمنستانی با کمک نظامیان روسی به خانه بازگشتند. امیدواریم این تبادل اسرا ادامه پیدا کند. از دسامبر ۲۰۲۰، ۱۲۲ اسیر جنگی با میانجی‌گری روسیه آزاد شده‌اند. مسکو هر تلاشی که لازم باشد برای عادی‌سازی روابط باکو و ایروان انجام خواهد داد».

زاخارووا در پاسخ به سوالی درباره تداوم تنش میان جمهوری آذربایجان و ایروان گفت: «مسکو به تلاش برای محافظت از صلح میان دو کشور ادامه می‌دهد و در همین راستا، دیداری میان روسای امور خارجه سه کشور برگزار شد. تمام تلاش خود را برای جلوگیری از چنین خشونت‌هایی در منطقه تحت مسئولیت روسیه به‌کار می‌گیریم».

در ادامه یکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخیر «جلیل جلالی‌فر» عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه درباره کارشکنی‌های جمهوری آذربایجان علیه تبادلات تجاری میان دو کشور پرسید: «کارشکنی جمهوری آذربایجان در قبال صادرات از ایران به روسیه چگونه ارزیابی می‌کنید؟»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ گفت: «ما همواره کاهش تنش در مرزهای جمهوری آذربایجان و ایران را توصیه می‌کنیم. اطمینان داریم که تمام مسائل میان دو کشور نزدیک، به‌تنهایی از طریق کانال‌های سیاسی و دیپلماتیک قابل حل هستند».

زاخارووا افزود:‌ «با توجه به روح حُسن همجواری، ما از طرف خود در تلاش هستیم تا تمام مسیرهای اقتصادی و ترابری در قفقاز جنوبی را باز کنیم. در این زمینه باید منافع تمام کشورهای منطقه از جمله ایران تأمین شود».

این دیپلمات روس درباره مذاکرات جنوب قفقاز در چارچوب پیشنهادی گروه ۳+۳ و موانعی که بر سر راه آن قرار دارد گفت: «این چارچوب، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان از یک‌سو و ایران، روسیه و ترکیه از سوی دیگر را شامل می‌شود. ایده اصلی برای تشکیل این گروه از سوی روسای جمهوری آذربایجان و ترکیه مطرح شد و روسیه از این ابتکار حمایت کرد».

زاخارووا افزود: «معتقدیم که توسعه روابط چندجانبه به سود همه این کشورها خواهد بود. از دید ما به راه افتادن این مکانیسم به ایجاد اعتماد و حل اختلافات بین این کشورها کمک می‌کند و پتانسیل‌های اقتصادی آن‌ها را تقویت می‌کند».

این مقام روس در ادامه گفت: «ما شاهد تمایل برخی کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده برای مانع‌تراشی بر سر این روند و گذاشتن چوب لای چرخ آن هستیم. آمریکایی‌ها در این راستا در حال پخش اطلاعات نادرست هستند و بازی‌های ژئوپلتیک ضد روسی را در دستورکار قرار داده‌اند».

جمهوری آذربایجان روز سه شنبه گزارش‌ها مبنی بر اینکه این کشور مانع صادرات ایران به روسیه می‌شود را بی اساس دانست و اعلام کرد که با واقعیت مطابقت ندارد. باکو مدعی شده که ایست بازرسی گمرک در آستارای جمهوری آذربایجان به صورت پیشرفته به کار خود ادامه می‌دهد و طی ۱۰ روز گذشته کامیون‌های بیشتری نسبت به روزهای گذشته از ایران وارد جمهوری آذربایجان شده‌‌اند.

روابط تهران و باکو در هفته‌های اخیر در پی بازداشت دو راننده ایرانی در مسیر اصلی ترانزیت کالا میان دو کشور در منطقه قره‌باغ و همچنین اقدام باکو در اخذ عوارض عبور از کامیون‌های تردد کننده میان ایران و ارمنستان وارد مرحله جدیدی از تنش‌ها شد.

«سید جلیل جلالی‌فر» از اعضای اتاق بازرگانی ایران و روسیه به تازگی در زمینه کارشکنی‌های باکو گفت، جمهوری آذربایجان برای صادرات کالاهای ایران به روسیه کارشکنی‌ می‌کند . وی از صف‌های ۱۰ کیلومتری کامیون‌ها در آستارا خبر داد.

این در حالی است که سفارت جمهوری اسلامی در آذربایجان در هفته‌های اخیر در حوزه اقتصادی فعال شده بود و حتی ۲۰ روز پیش وزیر تجارت جمهوری آذربایجان قول مساعدی برای حل مشکلات داده بود.

در روزهای گذشته «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در گزافه‌گویی گفت که ارمنستان با کمک ایران مواد مخدر به اروپا قاچاق می‌کرده است.

سفارت ایران در باکو در واکنش به این ادعا اعلام کرد: «در پاسخ به اتهامات خطاب به جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در جلسه شورای سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در ۱۵ اکتبر، قابل توجه است که ایثار هزاران شهید و مجروح در چهار دهه گذشته تنها بخش کوچکی از تلاش‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با این پدیده شوم بوده که بارها توسط سازمان‌های بین‌المللی مربوطه به تأیید رسیده است».

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه