ارسال به دیگران پرینت

تابو شکنی جدید در نمایشگاه کتاب عربستان

یک ناشر مصری در نمایشگاه کتاب عربستان: هرگز فکر نمی‌کردم آثار "لئو تولستوی" و "فیودور داستایوفسکی" و آثاری مانند "مزرعه حیوانات" و "1984" به نمایش بگذارم.

تابو شکنی جدید در نمایشگاه کتاب عربستان

عربستان در سال‌های گذشته به دنبال مدرن‌سازی تصویر فوق محافظه‌کار خود در جهان بوده است و اینک در راستای همین سیاست، کتاب هایی را موضوع یا عناوین روابط نامشروع، سکولاریسم و جادو در نمایشگاه کتاب خود به نمایش درآمده است. 

با وجود نمایش چنین آثاری در نمایشگاه کتاب، برخی از مقامات عربستان سعودی همچنان آن را غیراسلامی می‌دانند و برخی از ناشران نیز می‌گویند همچنان به خودسانسوری‌های خود ادامه می‌دهند.

 خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نمایشگاه بین المللی کتاب روزهای قبل در شهر ریاض عربستان پرداخته و از "تابو شکنی" و "جسارت" ناشران در رابطه با ارائه کتاب هایی می گوید که در سال‌های گذشته تصور نمایش آنها در این کشور امکان نداشته است. 

این اتفاق در حالی می‌افتد که مرزهای جدید برای ناشران همچنان نامشخص است.

پس از انتخاب "محمد بن سلمان" به عنوان ولیعهد عربستان، اصلاحات اقتصادی، مذهبی و اجتماعی در این کشور تشدید شد.

در این تغییرات زنان اجازه رانندگی پیدا کردند، سینماها پس از 35 سال باز شدند و کنسرت‌های مختلط (با شرکت مردان و زنان) برگزار شد.

اما این اصلاحات با سرکوب گسترده مخالفان همراه بود و منجر به بازداشت برخی فعالان حقوق زنان، برخی روحانیون و روزنامه نگاران شد.

 

 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • منم ارسالی در

      تابو شکنی تو عربستان اینه که بتونی کتب شیعه رو عرضه بکنی...مثل ایران که کتب اهل سنت آزادانه داره خرید و فروش میشه.پس آزادی به فروش کتب تولستوی و غیره نیست..

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه