ارسال به دیگران پرینت

کمبودها در زمینه واکسن | واکسن کرونا | کرونا | ویروس کرونا

جهان تشنه واکسن، آمریکا میلیون ها دز واکسن را دور ریخت

در حالی که هنوز بسیاری از کشورهای فقیر جهان تاکنون نتوانسته اند جمعیت خود را در مقابل ویروس کرونا واکسینه کنند، آمار جدید نشان می دهد که آمریکا میلیون ها دز واکسن کووید-۱۹ را دور ریخته است.

جهان تشنه واکسن، آمریکا میلیون ها دز واکسن را دور ریخت

 روزنامه گاردین نوشت: در حالی که کمبودها در زمینه واکسن به بسیاری از نقاط جهان آسیب رسانده است، آمریکا میلیون ها دز واکسن را که مهلت آنها گذشته است یا به دلیل تردیدهای گسترده از آنها استفاده نشده دور ریخته است.

آمار سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا نشان می دهد تاکنون دستکم ۱۵ میلیون واکسن  بین ماه های مارس تا سپتامبر در آمریکا تاریخ گذشته شده است. تحقیقات جداگانه ای نشان داد که یک میلیون دز واکسن نیز در ۱۰ ایالت آمریکا بین ماه های دسامبر تا ژوئیه دور ریخته شده است.

ایالت های آمریکا همچنان واکسن های استفاده نشده را دور می ریزند. ایالت لوئیزیانا ۲۲۴ هزار دز واکسن استفاده نشده کووید-۱۹ را دور ریخته است که از پایان ماه ژوئیه تاکنون تقریبا سه برابر شده است و این در حالیست که موج چهارم کرونااین ایالت را در بر گرفته است. بعضی از دز واکسن های هدر رفته از شیشه های باز شده ای است که تمام نشده اند اما  تاریخ مصرف بیش از ۲۰ هزار شات واکسن صرفا منقضی شده است.

گفته می شود در ایالت ویسکانسین هر روز هزاران دز واکسن هدر می روند. در آلاباما بیش از ۶۵ هزار دز واکسن و در تنسی تقریبا ۲۰۰ هزار دز واکسن دور ریخته شدند.

دور ریز و هدر رفت واکسن ها در آمریکا در حالی است که میلیون ها نفر ازمردم جهان همچنان منتظر دریافت دز اول واکسن خود هستند و تنها یک درصد از جمعیت کشورهای کم درامد  اولین دز را تا ژوئیه امسال دریافت کرده اند. در مقابل بیش از نیمی از ساکنان کشورهای پردرامد واکسینه شده اند.

دلایل بیشماری برای هدر رفت واکسن ها وجود دارد؛ گاهی یک شیشه محتوی واکسن ترک خروده است و گاه به اندازه وعده داده شده حاوی واکسن نیست. گاهی سوزن ها دچار مشکل هستند، یخچال های محل نگهداری آنها خراب شده اند و یا برق قطع شده است. اغلب مردم به موقع برای دریافت واکسن حاضر نمی شوندد و دز واکسن هایی که خارج از شیشه آنها است استفاده نمی شود.

تردیدهای گسترده درباره واکسن نیز باعث شده که تاریخ مصرف واکسن ها بگذرد.

شبکه خبری ان بی سی گزارش داد که تا قبل از ماه ژوئن کمتر از ۲ میلیون دز واکسن هدر رفته است اما در طول تابستان این آمار به شش برابر افزایش یافته است.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر استفاده از دز سوم واکسن کرونا تاکید دارد که با نظر سازمان های علمی درباره نیاز افراد به دریافت واکسن تقویتی در تضاد است.

بایدن وعده داد تا سال آینده ۷۰ درصد جمعیت این کشور را واکسینه کند و همچنین تعهد کرده که چندین دز واکسن مازاد را به خارج از این کشور صادر کند.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه