ارسال به دیگران پرینت

مشکلات اقتصادی | آسیب های روانی | مصرف الکل | خودکشی

آسیبهای ناشی ازکرونا جزو اصلی ترین مسائل روز دانشگاهها است

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهد، گفت: تأمین سلامت روان افراد و به خصوص دانشجویان به دلیل شرایط ناشی از کرونا امری است که باید جدی گرفته شود و حق دسترسی به خدمات تأمین سلامت روان برای آن ها ایجاد شود.

آسیبهای ناشی ازکرونا جزو اصلی ترین مسائل روز دانشگاهها است

 دکتر سعید حبیبا امروز در "همایش ملی کرونا و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی دانشجویان" با تأکید بر اینکه نگرانی از آسیب های ناشی از کرونا برای دانشجویان یکی از جدی ترین مسائل امروز دانشگاه ها است، خاطر نشان کرد: در سال ۹۲ یعنی قبل از اینکه اسمی از کرونا باشد فدراسیون جهانی سلامت روان ۱۰ اکتبر را به این عنوان نامگذاری کرد و بیش از ۱۵۰ کشور جهان این روز را گرامی می دارند. به همین جهت لازم است تأمین و حفظ سلامت روان در جامعه و دانشگاه ها به عنوان یک موضوع جدی تلقی شود و ما برای تأمین این امر، آموزش ها و آگاهی های لازم را ارائه دهیم تا سلامت روان و سواد سلامت روان افراد افزایش یابد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: براساس آمارهای اعلام شده در دنیا از هر شش جوان یک جوان مشکلات مربوط به سلامت روان را تجربه می کند و متأسفانه شرایط نامساعد اقتصادی نیز این مساله را جدی تر کرده است و ممکن است جوانان بیشتری به دلیل مشکلات اقتصادی درگیر آسیب های روانی شوند.

دکتر حبیبا با تأکید بر اینکه هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان براثر خودکشی جان خود را از دست می دهد، گفت: براساس آمارهای رسمی سالیانه سه میلیون نفر براثر مصرف الکل در جهان جان خود را از دست می دهند که متأسفانه یکی از مهمترین دلایل این عوامل مشکلات روانی و عدم سلامت روانی افراد است.

وی در خصوص نحوه تشخیص سلامت روان افراد نیز گفت: سلامت روان یعنی اینکه افراد از نظر عاطفی و رفتاری سازگاری مطلوبی را داشته باشند، در واقع هر کسی این سازگاری را نداشته باشد قطعا مولفه های سلامت روانی را ندارد.

دکتر حبیبا ادامه داد: افسردگی، اضطراب، سوگ، اختلالات خلقی و سایر مشکلات از جمله موضوعاتی هستند که نشان می دهد افراد با مشکل سلامت روانی مواجه هستند و در صورت عدم دریافت و مداخله های درمانی امکان بهتر شدن را از دست خواهند داد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: بررسی سازمان جهانی بهداشت نشان داد دو سوم مبتلایان اختلالات روان شناختی هرگز از متخصص برای مداخلات درمانی بهره نبردند و باید تلاش شود حق دسترسی به سلامت روان برای عموم جامعه و همچنین دانشجویان فراهم شود.

در ادامه زهرا طاهری پور رئیس "همایش ملی کرونا و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی دانشجویان" بر ضرورت حضور دانشجویان در دانشگاه ها برای آموزش حضوری تأکید کرد و گفت: متأسفانه شرایط ناشی از شیوع کرونا باعث شده است که حتی دانشجویان جدیدالورود که سال ها برای تحصیل در دانشگاه ها لحظه شماری می کردند از طریق تبلت و فضای مجازی بر سر کلاس ها بنشینند.اما اکنون لازم است شرایط حضور این دانشجویان در دانشگاه ها را فراهم کنیم.

وی همچنین در خصوص جزئیات "همایش ملی کرونا و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی دانشجویان" نیز گفت: این همایش طی دو روز متوالی یعنی ۲۱ تا ۲۲ مهرماه در ۵ پنل مختلف برگزار می شود که آسیب ها، چالش ها و مسائل مختلف با کرونا و دانشجویان در این همایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس "همایش ملی کرونا و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی دانشجویان" خاطر نشان کرد: «کرونا، خانواده و سبک زندگی»، «کرونا، فرهنگ، رسانه، آموزش مجازی»، «کرونا، چالش های حقوقی و حمایت از حقوق شهروندان»، «کرونا، سلامت زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی» و «کرونا، آسیب شناسی و مداخلات روانی» از جمله پنل های همایشی است که طی دو روز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه