ارسال به دیگران پرینت

پوکی استخوان | سلامت استخوان | رژیم غذایی سالم

افزایش قابل توجه پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: خطر پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

افزایش قابل توجه پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی

پریوش بهادری اظهار کرد: پس از سن ۲۰ سالگی، تغییر کمی در توده معدنی استخوان تا زمان یائسگی در زنان رخ می‌دهد. در دوران یائسگی زنان با از دست دادن توده استخوان سالانه بین ۳ تا ۵ درصد در چند سال اول و حدود یک درصد پس ‌از آن مواجهه هستند.

وی بیان کرد: در مردان از دست دادن استخوان کندتر و خطی‌تر است، اما مردان نیز با افزایش سن دچار پوکی استخوان می‌شوند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطر پوکی استخوان در زنان و مردان پس از ۵۰ سالگی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان ادامه داد: پوکی استخوان یک مشکل بهداشتی رو به رشد در بسیاری از کشورهای جهان است و ۳۰ درصد زنان و ۸ درصد مردان در این گروه سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهادری عنوان کرد: به حداکثر رساندن توده استخوانی ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر شکستگی در کودکان و همچنین افراد مسن داشته باشد، درحالی‌که به اوج رساندن توده استخوانی تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد.

وی تاکید کرد: عوامل دیگری همچون افزایش فعالیت بدنی و کاهش مواجهه با عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل و همچنین تغذیه مناسب در این امر نقش دارند و همچنین مصرف کافی کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی برای دستیابی به حداکثر توده استخوانی در طول رشد اسکلتی و جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن ضروری است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که کلسیم، فسفات و ویتامین D برای ساختار و عملکرد طبیعی استخوان ضروری هستند و پروتئین، کالری و سایر ریزمغذی‌ها در تکامل و حفظ استخوان نقش دارند که لبنیات با دارا بودن تمامی این ترکیبات، ماده غذایی بسیار مفید و ضروری برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

بهادری خاطرنشان کرد: شیر و لبنیات یکی از گروه‌های مهم در هرم غذایی است که همه افراد در گروه‌های سنی مختلف باید روزانه حداقل ۲ واحد مصرف کنند و نوجوانان در سنین بلوغ و مادران باردار و شیرده روزانه حداقل ۳ واحد شیر یا جایگزین‌های آن باید مصرف کنند.

وی همچنین گفت: گروه شیر و لبنیات در هرم غذایی فقط شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی و دوغ است و سایر فرآورده‌های لبنی مثل سرشیر، خامه و کره که حاوی چربی هستند از نظر تغذیه‌ای در گروه شیر و لبنیات قرار نمی‌گیرند و توصیه می‌شود کمتر مصرف شوند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: لبنیات جزو غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی محسوب می‌شوند، زیرا منابع خوبی از کلسیم، پروتئین و سایر ریزمغذی‌های ضروری مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین A، B۱۲ و B۲ را فراهم می‌کنند. کلسیم در شیر، ماست و پنیر و کشک قابل‌توجه است اما بیشتر مردم روزانه به‌اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بهادری بیان کرد: مصرف سه واحد در روز لبنیات می‌تواند در ایجاد توده استخوانی کمک کند و منجر به بهبود سلامت استخوان در سراسر دوره عمر شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه