ارسال به دیگران پرینت

موسیقی کتول کهن‌ترین موسیقی‌ ایران

موسیقی کتول گلستان به ثبت ملی رسید

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به ثبت هفت اثر این استان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی گفت که مهمترین و شاخص‌ترین این آثار، موسیقی مقامی کتول شهرستان علی‌آباد است.

موسیقی کتول گلستان به ثبت ملی رسید

سارا اخوت یکشنبه شب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به پتانسیل موسیقی مقامی کتول و همچنین وجود اساتید و مفاخر بسیار در این منطقه، اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به‌ عنوان متولی ثبت آثار واجد ارزش گلستان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ثبت ملی موسیقی کتول به نام این استان را در دستور کار قرار داد و در نهایت در جلسه اخیر کمیته میراث‌ فرهنگی ناملموس وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، موسیقی مقامی کتولی در فهرست آثار میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.

وی خاطرنشان‌ کرد: موسیقی کتولی به‌ عنوان یک هنر ریشه‌دار، یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین موسیقی‌های نواحی ایرانی است که طی سال‌ها در این منطقه نواخته می‌شده و هم‌ اکنون نیز از جمله مقام‌های موسیقایی مهم کشور است که اساتید و هنرمندان بسیاری در معرفی و انتقال آن به نسل امروز نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی بیان داشت: قیطان بافی قوم قزلباش، مهارت تهیه و کارکرد لباس عروس قزاق، فن و مهارت ساخت تنورهای سنتی، مهارت پخت غذای سنتی چکدرمه قوم ترکمن، مهارت پخت غذای سنتی کامجدان شاهکوه و مراسم آیینی سنتی وادوش از دیگر آثار ثبت‌ شده اخیر گلستان است.

معاون میراث فرهنگی گلستان گفت: پیش‌ از این ۸۶ اثر در حوزه میراث‌ فرهنگی ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود که با ثبت این هفت اثر، مجموع میراث‌ فرهنگی ناملموس گلستان در فهرست آثار ملی به ۹۳ اثر رسید.

اخوت اظهار امیدواری کرد که با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع‌ دستی، میراث معنوی و ناملموس گلستان و معرفی هر چه‌ بهتر آن، گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

بخشی از موسیقی‌های سریال معروف پایتخت در همه قسمت‌ها، موسیقی مقامی کتولی است که توسط یک گروه از هنرمندان موسیقی کتولی شهرستان علی‌آباد کتول ساخته شده است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه