ارسال به دیگران پرینت

اورانیوم | غنی سازی اورانیوم | رآکتور

وبسایت آمریکایی: سایت غنی سازی «یانگ بیون» در کره شمالی همچنان فعال است

یک وبسایت آمریکایی براساس تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که رآکتور اتمی یانگ بیون در کره شمالی که طبق توافق ترامپ و «کیم جونگ اون» قرار بود غیرفعال باشد همچنان در حال فعالیت است.

وبسایت آمریکایی: سایت غنی سازی «یانگ بیون» در کره شمالی همچنان فعال است

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که تصاویره ماهواره‌ای جدید نشان میدهد که سایت غنی سازی اورانیوم یانگ بیون در کره شمالی همچنان در حال فعالیت است.

براساس این گزارش، پایگاه خبری نورث 38 در مقاله ای نوشته، تصاویر دریافتی جدید نشان می‌دهد که تخلیه آب از این رآکتور بین 25 اوت تا 9 سپتامبر مشاهده شده است.

این گزارش افزود، اگر چه نشانه دیگری درباره فعالیت این رآکتور مانند خروج بخار آب مشاهده نشده است اما عدم تخلیه متناوب بخار آب از آکتورها غیرمعمول نیست. 

اوایل هفته جاری این وبسایت همچنین گزارش داده بود که تصاویر نشان می‌دهد که فعالیتهای ساخت و ساز نیز در این مکان مشاهده شده است. 

این فعالیتها همزمان با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه اوت منتشر شده است. آژانس در گزارش اخیر خود مدعی شده است که به نظر میرسد پیونگ یانگ رآکتور اتمی 5 مگاواتی خود را دوباره فعال کرده است و نشانه‌هایی از تخلیه خنک کننده‌های آب این رآکتور را گزارش کرده بود. 

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوهفته پیش هشدار داد، برنامه اتمی کره شمالی با کار بر روی جداسازی پلوتونیوم، غنی‌سازی اورانیوم و سایر فعالیت‌ها به سرعت پیش می‌رود.

اتهامات علیه کره شمالی در شرایطی مطرح شده که پیونگ‌یانگ بارها اعلام کرده برنامه اتمی این کشور به منظور بازدارندگی در برابر مواضع خصمانه آمریکا و متحدانش است.

کره شمالی همچنین تاکید کرده که در صورت اقدام واشنگتن و متحدانش در کنار گذاشتن این مواضع و بیرون بردن نیروهای اتمی خود از منطقه، آماده همکاری برای «خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره» است.

در دیدار سال 2019 کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد لغو تحریم‌های بین‌المللی در ازای برچیدن راکتور یونگ بیون را مطرح کرد. اما جو بایدن پس از جانشینی ترامپ تاکید کرد که این سایت تنها بخشی از برنامه هسته‌ای کره شمالی است و برچیده شدن آن در ازای لغو تحریم‌ها کافی نیست.

 

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه