ارسال به دیگران پرینت

چند پیشنهاد برای سازمان برنامه‌ و بودجه

پیشنهادهای خسرو سلجوقی از مدیران اسبق سازمان برنامه و بودجه و کارشناس ارشد مدیریت برای سازمان برنامه‌وبودجه کشور به شرح زیر است:

چند پیشنهاد برای سازمان برنامه‌ و بودجه

خسرو سلجوقی

یشنهادهای خسرو سلجوقی از مدیران اسبق سازمان برنامه و بودجه و کارشناس ارشد مدیریت برای سازمان برنامه‌وبودجه کشور به شرح زیر است:

1-  ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه‌وبودجه از اولویت برخوردار است.

2-  شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران بجای انتخاب بر اساس روابط بالأخص افراد سیاسی فاقد توان جایگزین گردد.

3-  تعداد نیروی انسانی غیر ضرور کاهش و در عوض حقوق و مزایای کارشناسان مجرب، کاردان و متخصص به‌اندازه کافی و منطقی ترمیم شود که خودشان را به دستگاه‌های اجرایی نفروشند! و در صورت مشاهده به‌کل از امور کارشناسی عزل و آن بخشی از حقوق بالای کارشناسی پرداختی او مسترد و مجازات سنگین دیگری نیز در نظر گرفته و نیز اعلام عمومی شود. همه امور کارشناسان با نام و کارشناسی‌های آن‌ها در وبگاهی به دیده عموم گذاشته و از نظارت و کارشناسی عمومی و مردم نیز در عملکرد آن‌ها نظرخواهی شود و دائم از مردم در آن درخواست نظر شده و به بهترین آن ضمن امعان نظر و مداقه، پاداشی نیز در نظر گرفته و اعلام عمومی با نام شوند.

4-  ساختار سازمان جدید (مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) بر اساس دستگاه‌های اجرایی ایجاد نشود بلکه بر اساس چند موضوع اصلی همانند آموزش، پژوهش و فناوری و غیره تقسیم‌بندی شود.

5-  سازمان از یک سازمان سیاسی به یک سازمان کاملاً غیرسیاسی و علمی تبدیل شود و دستورات برای تصویب فلان طرح و فلان پروژه صرفاً بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی قابلیت بررسی داشته باشد و هر طرح و پروژه پیشنهادی حداقل پس از یک دوره چهار ساله زمانی و بررسی و با انواع امکان‌سنجی لازم قابلیت درج در برنامه داشته باشد. (از دلایل اینکه این دو سازمان در قانون اساسی در قالب معاون رئیس‌جمهور تبیین شده است و نه وزارتخانه همین غیرسیاسی بودن بوده آن است که متأسفانه تاکنون درست برعکس عمل شده است!)

6-  ترتیبی اتخاذ شود. نمایندگان مجلس در هنگام تصویب برنامه‌وبودجه اجازه ورود به بسته پیشنهادی سازمان برنامه‌وبودجه را نداشته و مانند رویه اعتماد به کابینه تنها برنامه‌ها و بودجه پیشنهادی را رد یا قبول کنند و دست‌درازی برای تغییر در جزییات برنامه‌وبودجه پیشنهادی به‌طورکلی و جزئی ممنوع شود.

7-  با توجه به شرایط کشور چند اصل زیر برای کوتاه‌مدت در نظر گرفته شود:

- پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی کم و در مناطق کم بهره‌ور متوقف و تمامی بودجه کشور بین پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا و در کوتاه‌ترین زمان همان سال و یا نهایت سال بعد قابل بهره‌برداری است، اختصاص داده شود.

-فقط و فقط برای مناطقی که از طریق بحران‌های طبیعی مثل سیل و زلزله آسیب‌دیده‌اند و فاقد زیرساخت اولیه شده و هستند اجازه پروژه کلنگ زنی داده شود و در غیر این صورت تا اتمام کلیه پروژه‌های کلنگ زده شده از ایجاد پروژه جدید جداً خودداری شود و درصورتی‌که توسط مسئولین و مقامی مورد غفلت قرار گیرد. شدیداً مورد بازخواست قرار گیرند.

-محور برنامه‌های سازمان و دستگاه‌های اجرایی باید بهره‌وری باشد ولا غیر.

-حقوق و دستمزد نیروی انسانی و مدیران مربوطه از ساعتی به عملکردی تغییر یافته و سازوکاری برای سنجش بهره‌وری نیروی انسانی و نظام اداری تدوین و دائماً آن مدیریت شود و تا مدیران ضعیف جایگزین مدیران توانمند شوند.

-با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات هزینه‌های انجام امور برای مردم و دولت کاهش و امکان تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها و مردم را فراهم و به جد نسبت به دریافت اطلاعات مردمی اقدام و پالایش شود تا امور و فعالیت‌های موازی ممانعت آید. تا استفاده از امکانات و ظرفیت کشور و مردم میسور شود.

8-  امکان نظارت همگانی و گزارش‌گیری‌های مردمی فراهم و با تشویق و ترغیب از مخبران و گزارشگران اقدامات عاجل و حمایتی از سوت‌زنان به عمل آمده و اهتمام ویژه برای پاسخگو بودن سازمان برنامه‌وبودجه که یکی از ضروریات آن است؛ شود.

9-  از اساتید فن که در دلسوزی به انقلاب و کشور حساب پس داده‌اند. برای پیشبرد امور و سازمان پیدا کردن آن برای موارد پیشنهادی بهتر فوق و عهده‌داری دعوت به عمل آید.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه