ارسال به دیگران پرینت

بیماری های دائمی | بیماری های زئونوز | بیماری های مشترک بین انسان ودام

ماهی و مواد پروتئینی را از دوره گردها نخرید

مردم برای تهیه مواد غذایی که ریشه دامی دارد حتما از مراکزی خرید کنند که مجوزهای دامپزشکی را داشته و از دوره گردها به هیچ عنوان خرید نکنند ضمن اینکه برای تهیه تخم مرغ نیز از مراکزی که این محصول را در یخچال نگهداری می کنند خریداری کنند.

ماهی و مواد پروتئینی را  از دوره گردها نخرید

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اهمیت سلامت مواد غذایی، از مردم خواست ماهی و مواد پروتئینی را از دستفروشان کنار خیابان خریداری نکنند.

دکتر غلامرضا توکلی روز چهارشنبه همزمان با ۱۴ مهرماه، روز ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران افزود: حوزه فعالیت دامپزشکی بسیار گسترده است ولی آحاد مردم از آن اطلاعات درستی ندارند به طوریکه یکی از مهمترین وظایف حوزه دامپزشکی در ارتباط کنترل و پیشگیری بیماری های دائمی و بیماری های زئونوز (مشترک بین انسان ودام) می باشد.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته با چند بیماری مشترک همچون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بیماری cchf، بیماری هاری، تب مالت، شاربن و آبله که ریشه اصلی کنترلش با دامپزشکی است روبرو شده ایم ولی اقدامات به موقع دامپزشکان باعث شد تا کمترین درگیری و آسیب را در این حوزه شاهد باشیم.

توکلی دیگر وظیفه حوزه دامپزشکی را سلامت مواد غذایی دانست و گفت: در سلامت مواد غذایی که سر سفره مردم از صبحانه تا شام وجود دارد و ریشه دامی دارد، قدم های خوبی در استان برداشته شده که البرز جزو استان های برتر در این حوزه بوده به طوریکه در بیماری های دامی کمترین درگیری نسبت به دیگر استان ها را داشته است.

وی از مردم درخواست کرد که برای تهیه مواد غذایی که ریشه دامی دارد حتما از مراکزی خرید کنند که مجوزهای دامپزشکی را داشته و از دوره گردها به هیچ عنوان خرید نکنند ضمن اینکه برای تهیه تخم مرغ نیز از مراکزی که این محصول را در یخچال نگهداری می کنند خریداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده تخلفاتی دراین حوزه مراتب را با ادارات دامپزشکی و یا به شماره ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

استان البرز یک هزارو ۱۸۰ واحد پرورش گوساله با ظرفیت ۳۲ هزار راس، ۶۶۲ واحد پرورش گوسفند و بز با ظرفیت ۳۵۳ هزار راس دارد.

همچنین در این استان ۵۹ واحد پرورش و نگهداری اسب با ظرفیت ۲ هزارو ۵۶۸ راس ، ۲ واحد پرورش گاومیش با ظرفیت ۳۴ راس، ۲۳ واحد پرورش شتر با ظرفیت ۶۱۵ نفر داشتی و ۳۸۰ نفر پرواری مشغول فعالیت هستند.

استان البرز در کل دارای ۳۶۵ واحد پرورش انواع ماکیان با ظرفیت ۱۷ میلیون قطعه است که از این تعداد ۱۲۰ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت ۹ میلیون قطعه می باشد.

همچنین ۱۸۳ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۴.۵ میلیون قطعه، ۱۰ واحد پرورش مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۳۷۷ هزار قطعه، سه واحد مرغ مادر تخمگذار با ظرفیت ۱۰۴ هزار قطعه، یک واحد مرغ اجداد به ظرفیت ۳۸ هزار قطعه، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت ۷۸ هزار قطعه و پنج واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۵۸۹ شترمرغ مولد و ۱۱ هزار قطعه پرواری در استان البرز فعالیت می کنند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه