ارسال به دیگران پرینت

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان:

راه حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان؛ تبریز میزبان نشست 3+3 باشد

نشست سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان ،ارمنستان،گرجستان ) به علاوه سه همسایه آنها (ایران،روسیه و ترکیه) می تواند با مدل امنیتی -اقتصادی درقالب سازمان یا هر نام دیگز به سرانجام برساند و دبیرخانه دائمی آن در تهران دایر شود.

راه حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان؛ تبریز میزبان نشست 3+3 باشد

افشار سلیمانی (سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان) - چرا مقامات ارمنی از انسداد احتمالی مرز ارمنستان با ایران ابراز نگرانی و مخالفت نمی کنند؟ و پیوسته با انتشار اخبارو اطلاعات غیر مستند تلاش می‌کنند موجب درگیری ایران با آذربایجان شوند ؟

چرا مقامات ارمنی بصورت رسمی ازایران نخواستند در مذاکرات صلح یا سایر روندهای مربوطه نماینده ای از ایران حضور داشته باشد؟ مانند آذربایجان که رسما از ترکیه خواست در هئیت نظارت بر آتش بس شرکت نماید و ترکیه هم برغم نارضایتی روسیه این اقدام را انجام داد و دفتری هم در شوشا دایر نمود.

ارمنستان هم چون روسیه با ایران دودوزه بازی می‌کند و پس از برقراری روابط با آذربایجان و ترکیه، روابطش را با ایران تقلیل خواهد داد.

چرا روسیه نسبت به ایجاد کریدور زنگزور و مانور نظامی مشترک ترکیه و آذربایجان در دریای خزر واکنش جدی نشان نداد؟

اگر اتحادی میان روسیه وترکیه و آذربایجان و ارمنستان در رابطه با موضوع خطوط مواصلانی و کریدورها پدید آید ایران چه اقدامی میخواهد انجام دهد. قطعا اقدام نظامی راه حل منطقی و کم‌هزینه و نتیجه‌بخشی نخواهد بود.

نباید تاخیر کرد. ایران باید سریعا با ترکیه و آذربایجان ومتعاقبا با روسیه وارد گفتگوی منطقی شود وفرصت را به دیگران ندهد تا از این سوراخ گزیده شود.

نمی‌توان صرفا براساس احتمال وقوع یک اتفاق، تصمیم نهایی گرفت و حرف آخر را اول زد. هرکریدوری هم که دایر شود امکان اتصال ایران به ارمنستان ازطریق مرز کنونی نوردوز-مغری وجود خواهد داشت و در یک مذاکره چندجانبه قابل حصول خواهد بود.

مهم این است که اعتماد دو و چندجانبه با کشورهای منطقه تقویت شود. ایران باید میزبان اولین نشست وزرای خارجه ۳+۳ در تبریز باشد.

یعنی سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان ،ارمنستان،گرجستان ) بعلاوه سه کشور همسایه آنها (ایران،روسیه و ترکیه) و این مدل امنیتی -اقتصادی درقالب سازمان یا هر نام دیگز به سرانجام برساند و دبیرخانه دائمی آنرا در تهران دایر نماید (یا اولین کشور مقر دوره ای دبیرخانه باشد). ازطریق دیپلماسی هوشمندانه می توان به آن نایل شد. نباید برای امریکا و اسراییل و روسیه این فرصت را فراهم کرد تا بتوانند میان ایران وترکیه و آذربایجان و پاکستان شکاف ایجاد کنند، برای جمهوری اسلامی ایران برازنده نیست دربرابر کشورهای مسلمان در کنار کشورهای غیر مسلمان باشد.

 

منبع : عصرایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه