ارسال به دیگران پرینت

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران مطرح شد:

طمع ترکیه به بازار پولساز ایران

احمد ابوالحسنی گفت: می‌توانیم بازار منطقه را به آسانی در دست بگیریم اما قوانین دست و پا گیر، مانع شده است. چاپخانه‌های ترکیه به راحتی سفارش کار می‌گیرند.

طمع ترکیه به بازار پولساز ایران
صنعت چاپ و بسته‌بندی از جمله صنایعی است که آنها را به دماسنج و آینه صنایع دیگر تشبیه می‌کنند؛ یعنی رونق این صنعت، نشانگر سلامت بخش‌ های دیگر اقتصاد یک کشور است. برای بررسی بیشتر این موضوع و چالش‌های پیش روی فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی با رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

احمدابوالحسنی-اتحادیه-چاپ-۲

سهم اندک در بازار منطقه

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران اظهار داشت: «شرایط اقتصادی کشور خوب نیست. در چنین شرایطی، وضعیت چاپ هم مناسب نیست چون همه تولیدکنندگان به طور مستقیم با چاپ سر و کار دارند. در هر کشوری با مراجعه به چاپخانه‌ها می‌توان از وضعیت اقتصادی آن باخبر شد. ما فعالان صنعت چاپ هم به خاطر بد بودن وضعیت اقتصاد، کرونا، تحریم‌ها و دیگر مسائل از این وضعیت نامناسب کنونی، مستثنی نیستیم. در حال حاضر بیشتر در بخش صادرات فعالیت داریم. البته در این حوزه، قوانین دست و پا گیر بسیاری داریم. در شرایط موجود خیلی آسان می‌توانیم بازار منطقه را در دست بگیریم چون نیروی کار، بسیار ارزان است و تمامی امکانات چاپ را داریم اما به خاطر وجود قوانین دست و پا گیر نمی‌توانیم بازار  منطقه را تصاحب کنیم».

سیاست تشویقی کشور همسایه

وی در ادامه افزود: «برعکس، ترکیه چند سالی است که شروع به فعالیت حرفه‌ای در این حوزه کرده است. یک چاپخانه آنها معادل ۱۰ چاپخانه ماست. ترکیه در کل منطقه به راحتی سفارش کار می‌گیرد. آنها برای فعالیت بهتر گرفتن سفارش بیشتر، قیمت تمام‌شده را اعلام می‌کنند؛ بدون آنکه حتی یک ریال سود دریافت کنند».

وی در تشریح بیشتر این سیاست عجیب ترکیه برای تشویق صادرات‌ گفت: «به طور مثال اگر قیمت تمام‌شده کالایی، با احتساب تمامی هزینه‌ها، از جمله هزینه خدمات ،کارگر و ... ۱۰۰۰ تومان باشد؛ این کالا با همان قیمت به کشورهای دیگر صادر می‌شود ولی آن هزار تومان، ۱۳ تا ۱۷ درصد برای صادرکننده سود دارد؛ چون وقتی صادرات  انجام می‌دهد تمام هزینه‌های مالیاتی، ارزش‌افزوده، هزینه‌های گمرکی مربوط به واردات مواد اولیه و ... ، عودت داده می‌شود. پس اگر تولیدکننده با همان قیمت هم صادرات کند؛ جدا از اینکه به خاطر صادرات، تشویق دریافت می‌کند به سود هم می‌رسد».

شرط معافیت ۱۰ ساله چاپخانه‌داران ایتالیایی

ابوالحسنی گفت: «اگر صنعت چاپ ما به روز نشود در آینده نه چندان دور  باید شاهد ورود ترکیه به بازار ایران هم باشیم. در صنعت چاپ، هر کشوری نمی‌‌تواند به راحتی تولیدکننده ماشین‌آلات باشد. در کل دنیا دو یا سه کشور، توانایی انجام این کار را دارند. حتی آمریکا با آن عظمت، هیچ دستگاه چاپی تولید نمی‌کند. دستگاه‌ها در آلمان، ایتالیا و ژاپن تولید می‌شوند. در بخش بسته‌بندی، ایتالیا قوی‌تر عمل کرده  است. ایتالیا اخیرا شاهد از دست دادن بازار خود در منطقه اروپا بود. برای جلوگیری از این اتفاق، قانون جدیدی وضع کرد که طبق آن، اگر چاپخانه‌داری، ماشین به روز بخرد (از خود ایتالیا یا کشورهای دیگر) مشمول ۱۰ سال معافیت مالیاتی می‌شود. اگر از خود ایتالیا خرید کند ۱۰۰ درصد آن به صورت وام، محاسبه و پرداخت می‌شود».

صنعت چاپ را به نشر تقلیل ندهیم

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «صنعت چاپ، صنعت بسیار مهمی است بنابراین تمامی کشورها برای آن برنامه‌های خاص دارند؛ ولی متاسفانه در ایران به چاپ، نگاه نشر و مطبوعاتی می‌شود. در صورتی که چنین چیزی درست نیست. در حاضر سهم بخش نشر بیشتر از ۶ یا ۷ درصد نیست. تازه بخش زیادی از این درصد هم وارد فضای دیجیتال شده است. دیگر برای مصرف‌کننده به‌صرفه نیست که کاغذِ هر بند ۷۰۰ هزا تومن را سیاه کند، در انبار بچیند و بعدا بفروشد. در حال حاضر هر ناشری در بدترین حالت ممکن در عرض ۲۴ ساعت سفارش خود را با چاپ دیجیتال تحویل می‌دهد. دیگر خبری از انبار نیست. این اتفاق در کل دنیا در حال وقوع است. در حال حاضر به غیر از کتاب‌های کمک درسی و کتاب‌های نفیس، بالغ بر ۹۰ درصد اقلام دیگر به صورت دیجیتال انجام می‌شوند».

پیامدهای یک تصمیم اشتباه

وی تصریح کرد: «البته چاپ دیجیتال هم با مشکلاتی همراه است اما مشکلات به درستی مدیریت و کنترل نمی‌شود. اتفاق بدی در وزارتخانه رخ داد و تصمیم اشتباهی گرفته شد. ساماندهی حوزه چاپ به اتحادیه‌ای سپرده شد که هیچ ربطی به این بخش ندارد. آن اتحادیه هم نتوانست کاری انجام دهد. به این ترتیب تداخل صنفی به وجود آمد. بیشتر چاپخانه‌هایی که در کار نشر فعال بودند به چاپ دیجیتال رو آوردند تا بتواند امور چاپ خود را انجام دهند. انگار در وزارت صنعت و معدن اراده‌ای برای اصلاح وضعیت اقتصادی وجود ندارد. امیدواریم با روی کار آمدن آقای فاطمی امین اتفاقات خوبی در وزارت صنعت و معدن برای بخش اصناف بیفتد. اصناف از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته‌اند».

استقبال گرم از نمایشگاه

وی در ارتباط با برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی گفت: «علی‌رغم همه مشکلات پیش‌آمده، گفتم که نمایشگاه چاپ حتما باید برگزار شود. نمایشگاه محل عرضه مدل‌های جدید است. شور و شوقی به وجود می‌آورد. در حال حاضر که بخش خدمات ما فعالیت بیشتری دارد نمایشگاه نمود پررنگ‌تری پیدا می‌کند. در نمایشگاه، کسانی که سفارشات خود را به خارجی‌های می‌سپارند متوجه می‌شوند که این خدمات در داخل کشور انجام می‌شود. بسیاری فکر می‌کردند که نمایشگاه به صورت ضعیف برگزار شود ولی فضای نمایشگاه ما بالغ‌بر ۲۸ هزار متر است. قرار بود بیش از ۲۰ شرکت از کشور هند حضور داشته باشند اما به خاطر شرایط کرونا نیامدند. بازار ایران به شدت برای آنها مهم است. اگر شرایط مقداری بهتر شود و در زمینه  قوانین صادرات و واردات، مساعدت شود فرصت بسیار خوبی شکل می‌گیرد. بالغ بر ۸۰ درصد از مواد مصرفی ما وارداتی است».

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه