ارسال به دیگران پرینت

آخرین وضعیت طوفان حاره‌ای در سواحل مکران | ۸ شهر سیستان و بلوچستان درگیر شدند | تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی چابهار

در پی تشکیل یک جبهه کم فشار حاره‌ای و و ورود به دریای عمان ۸ شهرستان استان سیستان و بلوچستان با طوفان حاره‌ای مواجه شده‌اند.

آخرین وضعیت طوفان حاره‌ای در سواحل مکران | ۸ شهر سیستان و بلوچستان درگیر شدند | تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی چابهار

 از سواحل مکران، سازمان هواشناسی کشور در پی تشکیل یک جبهه کم فشار حاره‌ای و تقویت احتمال تبدیل آن به چرخند حاره‌ای و ورود آن به دریای عمان نخستین هشدار سطح قرمز خود در سال جاری را صادر کرد که نشان می‌دهد بر اساس نقشه‌های هواشناسی قرار است این چرخند پس از تشکیل به سمت دریای عمان و نزدیکی سواحل جنوب سیستان و بلوچستان حرکت کند و افزایش ارتفاع موج به 2 تا 6 متر به عبارتی 2 تا 3 متر در سواحل و 6 متر در فراساحل و بارش شدید باران و رعد و برق از جمله مخاطرات ناشی از این چرخند حاره‌ای است که ارتفاع بارش‌های مناطق دور از ساحل آن بیش از 300 میلیمتر برآورد می‌شود.

10:44 | نقاط دسترسی به ساحل در چابهار مسدود شد

«رحمدل بامری» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سواحل مکران با اشاره به آخرین تمهیدات برای طوفان حاره‌ای شاهین اظهار داشت: سومین جلسه مدیرت بحران مشترک شهرهای جنوبی برگزار شده و و جلسات فرعی آن هم در شیلات، بندر و شهرداری و بخش‌ها برگزار و نیروها برای اقدام سریع هماهنگ شدند.

وی افزود: لایروبی مسیل‌های شهری و روستایی تا حد امکان انجام شده است و در اسکله‌هایی که بیشترین احتمال خسارت را می‌رفت به شمول اسکله‌های صیادی، رمین، هفت تیر و تیس شناورها به ساحل منتقل شدند.

فرماندار چابهار تاکید کرد: تمام نقاط دسترسی به ساحل توسط نیروهای امدادی مسدود شده است و کالاها و مواد خوراکی ذخیره برای بخش‌های پلان، پیرسهراب و بخش مرکزی از سوی هلال‌ احمر فرستاده شده است تا در صورت نیاز بین حادثه‌دیدگان تقسیم شود.

بامری گفت: تمامی ادارات، مدارس، بانک‌ها و دانشگاه‌های سطح شهرستان به جز ارگان‌ها و نهادهای اضطراری و خدمات‌رسان مانند آب، برق، تلفن، بیمارستان‌ها و ... تعطیل شده است.

سازمان هواشناسی سطح هشدار به قرمز افزایش داده و ستاد مدیرت بحران چابهار هم اعلام کرده همه اداره به جز نهاد و ادارت خدمات‌رسان امروز تعطیل است. محمدرضا سالاری فنودی رئیس هواشناسی دریایی چابهار پیشتر به تسنیم گفته بود : پیش‌بینی ما این بود که بادهای 120 روزه سیستان بر طوفان حاره‌ای تاثیر بگذارند و آن را در سواحل جنوبی کم اثر کند که در این باره هشدارهای سطح نارنجی ما نیز نشان دهنده همین موضوع بود. با این حال طوفان گسترش یافت و حال با توجه به این موضوع فعلاً رسیدن این طوفان به سواحل ما قطعی است؛ اگرچه هواشناسی امری نسبی است که هر شش ساعت پیش‌بینی‌ها تغییر می‌کند و بر این اساس از شهروندان تقاضا می‌کنم توجه ویژه‌ای به هشدارها داشته باشند.

10:15 | هشت شهرستان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر طوفان حاره‌ای قرار می‌گیرد

حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: بلافاصله پس از هشدار هواشناسی مبنی بر بروز طوفان حاره‌ای، ستاد بحران سیستان و بلوچستان تشکیل شد و همه دستگاه‌های امدادرسانی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نیروهای مسلح به حال آماده‌باش در آمدند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی گسترده به مردم برای جلوگیری از تردد صورت گرفته است. برای تسلط بیشتر اعضای ستاد بحران استان امشب در چابهار مستقر می‌شوند. تمام شناورهای صیادی به ساحل و اسکله‌ها منتقل شدند و بلافاصله دستورات لازم برای انتقال کالاهای اساسی از کشتی‌ها به انبارها ذخیره با استفاده با تمام توان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای داده شد.

وی ادامه داد: تقویت انبارهای هلال احمر از نظر مواد غذایی و آماده‌باش تمامی ماشین آلات سنگین راهداری برای کمک به دستگاه‌های اجرایی از دیگر اقدامات بود که مورد توجه قرار گرفت. هم‌اکنون ارتباط منظم با مدیریت ستاد بحران کشور برقرار است تا مشکلات طوفان حاره‌ای به حداقل برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طوفان حاره‌ای با سرعت بین 10 تا 15 کیلومتر در حال حرکت است که بر اساس پیش‌بینی‌ها مناطق جنوبی استان را تا عمق 100 کیلومتر یعنی هشت شهرستان ذکر شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تمام مدارس جنوب سیستان و بلوچستان که به صورت حضوری بودند تعطیل شدند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه جان شهروندان در اولویت ستاد بحران قرار دارد، افزود: تمام پارک‌های ساحلی جنوب استان تعطیل است و از شهروندان خواسته شده ضمن حفظ آرامش از تردد در حاشیه رودخانه‌های محلی خودداری کنند.

09:30 | ادارات و دستگاه‌های اجرایی چابهار امروز تعطیل است

با توجه به هشدار سطح قرمز در پی تشکیل کم فشار حاره‌ای و شروع طوفان و احتمال بارندگی شدید و ایجاد محدودیت تردد، بر اساس تصمیمات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان چابهار همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان به جز ادارات خدمات‌رسان مانند آب و فاضلاب، برق، آتش‌نشانی، هلال احمر، بیمارستان و 000 امروز شنبه مورخ دهم مهرماه تعطیل اعلام است.

09:16| آخرین وضعیت جوی لحظه به لحظه کنترل می‌شود/ مردم توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند

حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: هر چند امیدواریم بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی تداخل طوفان‌های تابستانی منطقه سیستان از اثرات تخریبی طوفان «شاهین» در شهرستان‌های جنوبی استان بکاهد، اما لازم است همه دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران استان برای برخورد با بدبینانه‌ترین شرایط جوی آماده باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در کنار آماده‌باش کامل دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان برای مواجهه با مخاطرات طوفان، از مردم درخواست می‌کنیم به توصیه‌های ایمنی و اطلاعیه‌های صادره از سوی ستاد بحران استان توجه کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون معاون عمرانی استانداری و مدیر بحران استان در منطقه حضور دارند و آخرین وضعیت جوی و پیش‌بینی‌های هواشناسی به صورت لحظه به لحظه کنترل می‌شود.

در حال تکمیل...

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه