ارسال به دیگران پرینت

نیروی هوایی ایران | ساعت پرواز

امیر«منوچهر محققی» ، درگذشت

امیر سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی از خلبانان و نخبگان پروازی و از نام آوران نیروی هوایی ارتش به دلیل جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یک دوره بیماری در ین ۷۸ سالگی در بیمارستان بعثت نهاجا دار فانی را وداع و به یاران شهیدش پیوست. مرحوم منوچهر محققی یکی از بزرگمردان دوران جنگ هشت ساله و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم به شمار می‌رود.


امیر«منوچهر محققی» ، درگذشت

امیر سرتیپ دوم محققی رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم (جنگنده اف-۴) دار فانی را وداع گفت.

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی از خلبانان و نخبگان پروازی و از نام آوران نیروی هوایی ارتش به دلیل جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یک دوره بیماری در ین 78 سالگی در بیمارستان بعثت نهاجا دار فانی را وداع و به یاران شهیدش پیوست.

امیر سرتیپ منوچهر محققی متولد 1322 در شهر تبریز و خلبان هواپیمای اف 4 که در سال 1359 در یک ماموریت برون مرزی درمنطقه بصره مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد.

مرحوم منوچهر محققی یکی از بزرگمردان دوران جنگ هشت ساله و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم به شمار می رود.

او دارای رکورد 182 سورتی پرواز برون مرزی (Special Mission) است و با بیش از سه هزار ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و خاورمیانه رکورددار است.

سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی فرمانده دسته 40 فروندی پروازی از پایگاه بوشهر در عملیات 140 فروندی (کمان 99) در روز یکم مهرماه سال 1359 بود.

وی در آخرین روزهای جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود: بچه ها! این قدر Low Level بر فراز خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی های خلیج فارس کباب شدند.

گفتنی است، پیکر امیر سرتیپ دوم محققی فردا ساعت 8:45 دقیقه در بیمارستان بعثت نهاجا تشییع و برای تدفین به بهشت زهرا (س) منتقل می شود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      خدا بیامرزدش روحش شاد. بهشت جاش باشه خدا رحمتش کنه

    • سام ارسالی در

      تا قبل از فوت این قهرمان حتی یکبار نام او از صدا و سیما شنیده نشد و هیچ سایتی از او چیزی نگفت.

      • ناشناس ارسالی در

        دوست عزیز ،شاید مصلحت این بود که برای حفظ جان این عزیزان که دشمن برای ضربه زدن به کشورمان از هر فرصتی استفاده میکند بیشتر سخن گفته نشود . خدا رحمتش کند و افراد ی مانند ایشان قهرمانان ایران عزیز هستند و در دل ها کا دارند خدا رحمتش کند .‌

    • ناشناس ارسالی در

      روحت شاد قهرمان‌وطن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه