ارسال به دیگران پرینت

قیمت تخم مرغ | هر شانه تخم مرغ

علت اصلی افزایش شدید قیمت تخم مرغ مشخص شد

دلایل نابسامانی‌های بازار تخم‌مرغ و راهکارهای کنترل قیمت این محصول در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

علت اصلی افزایش شدید قیمت تخم مرغ مشخص شد

کاشانی رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار و ملک نیا مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی امشب ۷ مهرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی دلایل نابسامانی‌های بازار تخم‌مرغ پرداختند.

حمید کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه باید به دنبال اصلاح قیمت‌ها باشیم گفت: بعد از یک سال قیمت‌ها باید واقعی می‌شد . قیمت تخم‌مرغ کمی بالا رفته و این مسئله یک شبه نبوده و اتفاقات امروز حاصل یک سال گذشته بوده است.

وی افزود: ۴۰ تا ۵۰ نامه از اسفند ماه سال گذشته تا کنون به وزیر وقت، معاون اول رئیس جمهور و قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه شاهد بی‌نظمی در قیمت‌تخم‌مرغ هستیم اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها در ۶۰ درصد مواد اولیه لحاظ شده به طوری که دو بار دولت در بحث ذرت و سویا افزایش قیمت داشته است و اقلام دیگر از افزایش ۲ تا ۸ برابری روبه‌رو بوده اند لذا قیمت ها باید واقعی شود.

کاشانی با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته در تامین ذرت و سویا دچار بی نظمی بودیم افزود: ۵۰ درصد از بازار آزاد مواد اولیه تهیه می شود از این رو مصرف تخم مرغ در نیمه دوم سال بیشتر می شود یعنی در پاییز و زمستان مصرف تخم‌مرغ بیشتر است. تامین ارز به موقع صورت نگرفت و ۶ تا ۸ ماه واردات با تاخیر روبه‌رو شد.

بی توجهی به هشدارهای تولیدکنندگان علت گرانی تخم مرغ

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه به نمایندگی از تولید کنندگان از مردم معذرت می خواهم اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به هشدار های اتحادیه توجه نکرد، این در حالی است که ما چندین راهکار را ارائه کرده بودیم.

وی علت اصلی افزایش شدید قیمت تخم مرغ را بی توجهی به هشدارهای تولید کنندگان درباره اصلاح قیمت دانست و عنوان کرد: حاضریم کل تخم مرغ های تولیدی را درب مرغداری شانه ای ۴۱ هزار تومان بفروشیم.

کاشانی با اشاره به اینکه ما همه این اتفاقات را پیش بینی می کردیم گفت: راهکارهایی را ارائه کردیم اما اگر به هشدارها توجه می‌شد نیازی به واردات نبود متاسفانه اصلاح قیمت صورت نمی گیرد . ما حاضریم تا تخم‌مرغ‌ را به قیمت ۴۰ هزار تومان تحویل غرفه دار ها و میادین بدهیم اما آنها تحویل نمی گیرند.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید قیمت را اصلاح می‌کرد خاطرنشان کرد: در تمام شرایط سخت سال گذشته توانستیم تولید کشور را انجام دهیم. در رابطه با مشکلات مرغ تخم‌گذار به هیچ یک از پیشنهادات ارائه شده ترتیب اثر ندادند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه غرفه ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گویند که تخم مرغ را به قیمت ۳۲ هزار تومان می توانند تحویل بگیرند افزود: اما الان از تحویل گرفتن تخم مرغ امتناع می کنند ودر نهایت تخم‌مرغ سر از بازار آزاد در می آورد و دلال بازی می‌شود، اگر اجازه بدهند تا تخم‌مرغ را بتوانیم در غرفه ها و میادین عرضه کنیم تولید‌کننده متهم به گرانفروشی نمی‌شود .

کاشانی خاطرنشان کرد: مرغداری ها هفت ماه است که درگیر تامین نیازهای اولیه خود هستند .

 

ملک نیا مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تحریم مرغ اجداد توسط آمریکا واردات مرغ اجداد را یک سال به تعویق انداخت گفت: در سال ۹۸ تحریم مرغ اجداد از سوی آمریکا صورت گرفت به طوری که مرغ اجداد، مرغ مادر تخمگذار و جوجه یکروزه فرایندهای را طی می‌کنند لذا این فرایند حدود یک سال و نیم طول می‌کشد .

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ تلاش‌های صورت گرفت اما واردات با یک سال تاخیر انجام شد ادامه داد: چند شرکت وارد کننده که نمایندگی معتبر دارند درصدد بودند تا مرغ اجداد را وارد کنند لذا پیش‌بینی واردات مرغ مادر صورت گرفت اما تامین ارز به موقع صورت نگرفت.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه واردات در نیمه اول سال ۹۹ انجام نشد تصریح کرد: با کاهش ۶ میلیون جوجه‌ریزی در انتهای سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ مواجه شدیم . چند شرکت قرار بود تا بحث واردات را انجام دهند اما علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای واردات جوجه یک روزه باز دوباره در تامین ارز مشکل ایجاد شد.

ملک نیا با اشاره به اینکه ما از ابزار دیگری در سال ۱۴۰۰ استفاده کردیم که مربوط به افزایش سن مرغ اجداد بود گفت: مرغ اجداد موجود را افزایش سن دادیم و لذا پیش بینی واردات تخم مرغ خوراکی را نیز در دستور کار قرار دادیم که آن هم انجام نشد .

وی خاطرنشان کرد: همچنین پیش‌بینی کرده بودیم که ممکن است تقاضا در بحث تخم مرغ افزایش پیدا کند اما الان از حد انتظار تقاضا بالا رفته است و دلیل آن ممکن است قیمت گذاری باشد ، لذا باید ۱۰ هزار تن واردات انجام می‌شد و قیمت‌ها باید اصلاح شود. مکاتباتی برای اصلاح قیمت با سازمان حمایت انجام شد.  سازمان حمایت اعلام کرده است که باید مستندات لازم ارائه شود تا قابل بهره برداری باشد.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی ۸ میلیارد دلار برای واردات نهاده تامین کرده است افزود: تامین نهاده از طریق واردات است به طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده از طریق واردات تامین می شود. ذرتی که در گمرک و بنادر به دلیل مشکلات ارز مانده باید هرچه سریعتر برای آن چاره ای اندیشید.

وی ادامه داد: واردات تخم مرغ خوراکی ۱۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود اما باید ارز آن تامین شود همچنین برای جوجه ریزی برنامه ریزی شده بود که باید در اسفندماه و در سه ماهه اول سال پیش بینی‌های ما محقق می‌شد اما به دلیل مشکل در تأمین ارز با مشکلات اساسی روبرو شدیم.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • خسروجردی ارسالی در

      اعتصاب مرغها یاصادراته چیزدیکه نیست

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه