ارسال به دیگران پرینت

وزارت خارجه "موسوی" را فرابخواند؛

ابهام در عملکرد سفیر ایران در باکو

در حالیکه رئیس جمهور آذربایجان به دنبال باج گیری از کامیون داران ایرانی و ضربه زدن به مسیر ترانزیتی ایران به اروپا است، به نظر می رسد سفیر کشورمان در باکو اظهاراتی در تائید اقداماتِ ایران ستیزانه وی بر زبان رانده است… وزارت خارجه باید هرچه زودتر سفیر را فراخوانده و در این رابطه تحقیق کند.

ابهام در عملکرد سفیر ایران در باکو

، تا پیش از جنگ اخیر قره باغ که با تحریکِ و پشتیبانیِ نظامیِ آذربایجان از سوی ترکیه و اسرائیل صورت گرفت، کامیون داران ایرانی برای ترانزیت‌ کالا به سمت کشورهای غرب ایران از مرز آذربایجان غربی استفاده کرده و از این استان وارد کشور ارمنستان می شدند.

اما سال گذشته جمهوری آذربایجان با حمله به کشور ارمنستان، کنترل بخش هایی از مرز مشترک ارمنستان با ایران در استان آذربایجان غربی در منطقه قره باغ را به دست گرفته و از آن زمان تاکنون با ایجاد مشکل در مسیر ترانزیتی ایران به غرب و اروپا، در حال باج گیری از رانندگان ترانزیت و کامیون داران ایرانی است به گونه ای که گفته می شود نیروهای جمهوری آذربایجان برای دادن اجازه ی عبورِ کامیون داران ایرانی از جاده ی ۷ کیلومتری ای که بین ایران و ارمنستان کنترلش را در دست گرفته اند، از هر کامیون مبلغ ۱۳۰ دلار دریافت می کنند.

این اقدام جمهوری آذربایجان در کنار دیگر اقداماتِ ایران ستیزانه ی این کشور همچون مستقر کردن نیروهای نظامی و امنیتی سرویس جاسوسی اسرائیل، موساد در مناطق مختلف این کشور برای رصد، جاسوسی و انجام اقدامات خرابکارانه بر ضد ایران در کنار اظهارات گاه و بیگاه مقامات این کشور برعلیه تمامیت ارضی کشور و همچنین برگزاری مانور ۳ جانبه با مشارکت ترکیه و پاکستان! در مرزهای غربی ما باعث شد تا سرانجام کاسه صبر ایران لبریز شده و تنها برای نشان دادن قدرت بازدارندگی و دفاعی نیروهای نظامی کشور، مقدمات برگزاری رزمایشی در مرزهای غربی را فراهم کند.

دفاع ایران از امنیت و تمامیت ارضی خود اما به مذاق رئیس جمهوری آذربایجان خوش نیامده و وی ۲ روز پیش در مصاحبه ای که از شبکه تلویزیونی آناتولی متعلق به کشور ترکیه پخش شد، اظهارات تندی را برعلیه ایران بر زبان آورد.

الهام علی اُف در این مصاحبه درباره اخبار مربوط به برگزاری رزمایش توسط ایران گفت:” این رخ‌دادی بسیار تعجب‌برانگیز است. هر کشوری می‌تواند در خاک خودش رزمایش انجام دهد. این حق مسلم آن‌هاست. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟”.

رئیس جمهوری آذربایجان اظهار کرد:” چرا این رزمایش‌ها وقتی ارمنستان در منطقه‌های جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از این که ما این مناطق را پس از ۳۰ سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟”.

علی اُف همچنین درباره ی مزاحمت نیروهای کشور آذربایجان برای کامیون داران ایرانی گفت:” کامیون‌های ایرانی به طور غیرقانونی و منظم، پیش از آزادسازی منطقه قره باغ از اشغال ارمنستان در سال گذشته، به این منطقه وارد می‌شده‌اند”.

وی ادامه داد:” … ما سپس بنا کردیم به کنترل جاده‌هایی که از خاک آذربایجان می‌گذشت و کامیون‌هایی که توسط ایران فرستاده می‌شدند، تمام شدند… اگر آن‌ها می‌خواهند از خاک آذربایجان استفاده کنند، باید مالیات بدهند”.

در چنین شرایطی که رئیس جمهوری آذربایجان به دنبال ایجادِ مشکل در مسیر ترانزیتِ ایران به غرب و اروپا با بهانه ها و عناوینی همچون “اخذ مالیات”! است، نکته عجیب در این رابطه اظهارات سفیر ایران در جمهوری آذربایجان است.

در خبری که در این رابطه خبرگزاری “ایسنا” منتشر کرده است، سید عباس موسوی _ سفیر کشورمان در باکو _ در جمع خبرنگاران گفته “به شرکت های ایرانی حمل و نقل سوخت که کامیون هایشان به صورت غیرقانونی به منطقه قره باغ آذربایجان رفته اند، هشدار داده شده است”.

موسوی در این باره گفت:” پس از دریافت اطلاعاتی از جمهوری آذربایجان، اقداماتی در این زمینه انجام شده است”.

او افزوده است:” به شرکت های ایرانی تذکر داده شده است که باید به تمامیت ارضی آذربایجان  و یک‌پارچگی آن احترام گذاشته شود”.

اظهارات سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در تائید تلویحی مواضعِ ضد ایرانی این کشور که برخی رسانه ها منتشر کرده اند؛ برخلافِ واقعیات و منافع ملی ایران است و مشخص نیست برچه اساسی صورت گرفته است.

در همین رابطه کارشناسان هشدار می دهند که اگر اقدامِ اخیرِ جمهوری آذربایجان در ایجاد مشکل برای ترددِ کامیون داران ایرانی و عبور آنها به سمت ارمنستان و اروپا، به رسمیت شناخته شود؛ محتمل است که کشور آذربایجان در آینده نزدیک در راستای برنامه های ایران ستیزانه ای که از سوی ترکیه و رژیم اسرائیل به این کشور دیکته می شود، برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و همچنین جایگاه و اهمیت ژئوپلتیک کشورمان، مسیر ترانزیت ایران و تردد کامیون داران

ایرانی به سمت ارمنستان و اروپا را به طور کامل مسدود کرده و این محور مواصلاتی و کریدور ترانزیتی پراهمیت برای ایران را از حَیِّز انتفاع ساقط کند.

به این ترتیب از یک طرف ایران مسیر انتقال و ترانزیت کالا به اروپا و عوایدِ اقتصادی و امنیتی آن را از دست خواهد داد و از طرف دیگر کریدور پاکستان_ترکیه_آذربایجان جایگزین کشورمان برای ترانزیت بین المللی کالا خواهد شد.

در چنین شرایطی ضروری ست در کنار تمام اقدامات لازم برای مقابله با این پروژه کشورهای ایران ستیز؛ وزارت خارجه هرچه سریع تر سیدعباس موسوی _ سفیر ایران در باکو _ را به کشورمان فراخوانده و درباره ی دلیل اظهارات اخیر وی برعلیه منافع ملی، تحقیق و اقدامات لازم را به عمل آورد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه