ارسال به دیگران پرینت

سالمند | سالمندی | رفاه سالمندان

شرط اجرایی شدن سند ملی سالمندان اعلام شد + جزئیات

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: ۱۰ درصد جمعیت کشور یعنی ۸ میلیون نفر در کشور سالمند هستند.

شرط اجرایی شدن سند ملی سالمندان اعلام شد + جزئیات

محسن شتی در نشست هفته سالمند گفت: امروز اولین روز هفته ملی سالمند است که با عنوان "رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه‌گری، فرهنگ و گفتمان‌سازی" نام‌گذاری شده است. سالمندی جمعیت یک واقعیت جهانی است و ما با یک فاصله چند ده ساله داریم وارد این وضعیت می‌شویم. در این شرایط هم اولویت هم توجه به سلامت و رفاه سالمندان است که اولویتی ملی و جهانی است.

وی افزود: در زمینه بحث صیانت از جمعیت اول فرزندآوری در ذهن‌مان می‌آید، اما یکی از بحث‌هایی که در سیاست‌های جمعیتی اهمیت زیادی دارد، این است که وقتی جمعیت سالخورده می‌شود، متوسط سن جامعه بالا می‌رود. این باعث نگرانی همه سیاست‌گذاران در همه جای دنیاست. با افزایش متوسط سن یکی از نگرانی‌ها افزایش درصد سرباری و افرادی است که نیاز به مراقبت دارند.

وی گفت: یکی از استراتژی‌هایی که روی آن تاکید می‌شود، تاکید بر فرزندآوری است که تعداد موالید افزایش یابد و متوسط سن کاهش یابد. اما جمعیتی که به دنیا می‌آید، طول می‌کشد به جمعیت سن استقلال برسد و ۱۵ سال سربار خواهند بود. حال اگر دستگاه‌های مختلف بتوانند نقش خود را در سالمندی فعال و سالم ایفا کنند، سالمندانی داریم که فعالند، بیمار نیستند، وابسته به دیگران نیستند و … بنابراین اگر بتوانیم در حوزه سالمندی تمرکزمان را بر روی حفظ و ارتقا سلامت سالمندان‌مان و سالمندی فعال و سالم بگذاریم، نگرانی کمتری خواهیم داشت. این اقدام زودبازده‌تر است.

شتی گفت: موضوع دیگر بحث مراقبت‌های ادغام یافته‌ای است که داریم. بسته مراقبت‌های ادغام‌یافته سلامت سالمندان‌مان در کل مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت در حال اجراست که شامل مراقبت‌های شش گانه پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت ادغام یافته دیابت، فشار خون بالا و چربی خون، اختلالات تغذیه، پیشگیری از عدم تعادل، افسردگی، تشخیص زودهنگام غربالگری سرطان پستان و سرطان روده بزرگ از برنامه‌های دیگری است که در دو سطح غیرپزشک و پزشک در حال اجراست. بسته خدمت پزشک‌مان بازنگری شده و در حال اجراست.

وی گفت: هدف سوم سند ملی سالمندان مرتبط با وزارت بهداشت است که شامل حفظ و ارتقا سلامت جسمی، روانی و توانبخشی پزشکی است. ما در حوزه‌های مختلف، برنامه‌های مختلفی داشتیم. در دولت گذشته آماده کردن زیرساخت‌ها، محتواها و مدل‌ها بوده است. مانند محتواهای خود مراقبتی برای سالمندان که نوشته شده و آماده است. مباحثی مانند مراقبت در منزل و … هم در سالمندان وجود دارد که به دنبال تدوین استانداردهای بومی برای آن هستیم.

شتی تاکید کرد: اینکه این استانداردها ضمانت اجرایی داشته باشد، اقدامی است که بخش‌های مختلف دولت باید کمک کنند. اکنون در آستانه نهایی شدن برنامه توسعه هفتم هستیم که بسیار لازم است جایگاه سالمندان در این برنامه و در بودجه آنطور که باید شاید دیده شود. نیازمند هماهنگی عملیاتی قوی‌تری در حوزه سالمندان هستیم. باید به این حوزه فعالانه‌تر ورود کنیم. مشکلات عدیده‌ای در حوزه سالمندان داریم. سعی ما این است که با کمک همه معاونت‌های وزارت بهداشت بتوانیم نقش‌مان را درست ایفا کنیم و سایر دستگاه‌ها هم باید کمک کنند.

وی گفت: سند ملی سالمندان ابلاغ شده اما عملیاتی شدن آن شرط لازم است تا زمانیکه عملیاتی نشود، از آن استفاده‌ای نمی‌شود و لازمه عملیاتی شدن آن هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر است.

وی افزود: در کشور ۱۰ درصد یعنی هشت میلیون سالمند داریم که شش تا هفت میلیون سالمندان ما در پرونده‌های الکترونیک ثبت هستند که در سال قبل این سالمندان را از نظر خطرپذیری به گروه‌های بسیار پرخطر، پرخطر، خطر متوسط، کم خطر و حداقل خطر تقسیم کردند. یعنی سالمندان دچار بیماری صعب‌العلاج، بیش از دو بیماری زمینه‌ای و … داشتند، ریسک فاکتورهای بالا بوده است و به همین ترتیب پیش رفته‌اند.

شتی گفت: باید توجه کرد که همه نیازهای سالمند پرخطر، ویزیت یا برطرف کردن نیاز بهداشتی نیست، بلکه گاهی اوقات نیاز به همراه، کمک مالی و … دارند. این نیازها از سوی یک دستگاه قابل حل نیست. خواهشم این است که بتوانیم با عملیاتی کردن سند، به ارتقا سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و… سالمندان برسیم.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه