ارسال به دیگران پرینت

انتقاد رهبران آذربایجان

انتقاد رهبران آذربایجان و اسراییل از ایران

"الهام علی اف" به برگزاری رزمایش نظامی ایران در مرزهای جمهوری آذربلایجان واکنش نشان داده و از اخذ عوارض از کامیون های ایرانی دفاع کرده است.

انتقاد رهبران آذربایجان و اسراییل از ایران

"الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان که روابط نزدیکی با اسراییل برقرار کرده و اخیرا اعتراف کرد که با استفاده از این حمایت ها در جنگ سال گذشته قره باغ بر ارتش ارمنستان چیره شده، دیروز در مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه از موضع ایران در قبال کشورش انتقاد کرد و از دریافت عوارض از کامیون های ایرانی عازم قره باغ به عنوان یک حق حاکمیتی کشورش دفاع کرد.

مصاحبه دیروز "الهام علی اف" با خبرگزاری آناتولی ترکیه/عکس: آناتولی

 

انتقاد رهبران آذربایجان و اسراییل از ایران


او ایران را به نقض حاکمیت کشورش متهم کرد و مدعی شد علی رغم تذکرات کتبی و شفاهی کشورش به ایران مبنی بر عدم ارسال کامیون به منطقه قره باغ از خاک کشورش، طی یک ماه گذشته حدود 60 کامیون ایرانی با عبور از جاده "گوریس- قاپان" عازم منطقه قره باغ شده اند.

 

او گفت اخذ عوارض از کامیون های ایرانی حق حاکمیتی کشورش است. جمهوری آذربایجان از سال گذشته و همزمان با پیروزی در جنگ با ارمنستان بر سر قره باغ، کنترل جاده گوریس – قاپان را که ایران را به منطقه قره باغ وصل می کند، به دست آورده است. این جاده پیشتر در کنترل ارمنستان بود و کامیون های ایرانی آزادانه در آن تردد داشتند.


اما با کنترل جمهوری آذربایجان بر این منطقه، دولت آذربایجان طی هفته های گذشته مزاحمت هایی برای کامیون های ایرانی عازم ارمنستان ایجاد کرده است و حتی گزارش هایی از بازداشت دو راننده کامیون ایرانی که حاضر به پرداخت عوارض جاده ای نشده بودند، حکایت داشت.


الهام علی اف که کشورش چند روز پیش با حضور نیروهای ترکیه و پاکستان اقدام به برگزاری رزمایش مشترک در دریای خزر کرده است، در ادامه به برگزاری رزمایش نظامی ایران در مرزهای آذربایجان هم انتقاد کرد و گفت؛ چرا این رزمایش در زمان تسلط دولت ارمنستان بر مناطق آزاد شده فعلی در 30 سال گذشته برگزار نمی شد و حالا که این مناطق به کنترل آذربایجان افتاده، چنین رزمایش هایی برگزار می شود.


او گفت:" چرا این رزمایش ها وقتی ارمنستان در مناطق جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از این که ما این مناطق را پس از 30 سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟


پیشتر سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو برگزاری رزمایش سپاه در مناطق مرزی با آذربایجان را از پیش برنامه ریزی شده دانسته و تاکید کرده بود این رزمایش تهدیدی علیه هیچ یک از همسایگان ایران نیست.

نخست وزیر اسراییل: ایران از خطوط قرمز زیادی عبور کرده است


"نفتالی بنت" نخست وزیر اسراییل بخش بزرگی از اظهارات خود در نشست سالانه مجمع عمومیی ملل متحد در نیویورک را به موضوع ایران اختصاص داد و مدعی شد ایران در سال های گذشته از خطوط قرمز زیادی در موضوع هسته ای عبور کرده و اسراییل اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد داد.


بنت که نخست وزیر رژیمی است که صدها کلاهک هسته ای انباشت کرده و عضو معاهده عدم تکثیر سلاح های هسته ای نشده و برنامه اتمی آن تحت هیچ نظارتی نیست، مدعی شد ایران به دنبال سیطره بر منطقه خاورمیانه با یک چتر هسته ای است.

سخنرانی "بنت" در نشست مجمع عمومی ملل متحد/EPA

انتقاد رهبران آذربایجان و اسراییل از ایران
بنت در ادامه مدعی شد برنامه هسته ای ایران به سطح سرنوشت سازی رسیده و تنها یک گام با ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد.


او از به پایان رسیدن آستانه صبر و تحمل رژیم اسراییل در قبال ایران سخن گفت و رهبران دنیا را به خوش خیالی و یا خسته شدن از برخورد با برنامه هسته ای ایران متهم کرد.


بنت که پیشتر بارها تهدید کرده برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران دست به اقدام نظامی یکجانبه علیه اهداف هسته ای ایران خواهد زد، گفت تل آویو از مقابله با برنامه هسته ای ایران خسته نخواهد شد و "به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند."


ایران بارها ادعاهای اسراییل، آمریکا و دیگر کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود تاکید دارد.


همچنین ایران تاکید می کند که برنامه هسته ای آن تحت یکی از گسترده ترین نظام های بازرسی بین المللی انجام می شود که نظیر آن تاکنون در قبال هیچ کشور دیگری به اجرا درنیامده است.


این در حالی است که اسراییل به کمک متحدان غربی خود از جمله فرانسه و ایالات متحده آمریکا و در سایه سکوت غربی ها اقدام به ساخت و انباشت سلاح های هسته ای کرده و تاکنون به عضویت در معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای (NPT) نیز درنیامده و تاسیسات هسته ای آن تحت نظارت هیچ نهاد بین المللی نیست.


"مجید تخت روانچی" سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل در واکنش به اظهارات نخست وزیر اسراییل در توییتی نوشت:" ایران هراسی در سازمان ملل متحد به طور کنترل نشده ای وجود دارد. سخنرانی نخست وزیر حکومت اسرائیل در مورد ایران پر از دروغ بود. این حکومت در حالی که صدها کلاهک هسته ای دارد نمی تواند در مورد برنامه صلح آمیز ما بحث کند."

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • mehdi ارسالی در

      علی اف چرند وپرند میگه ، روی خاک مقدس پارس نشسته داره رجز می خونه ،حالا خوبه هرچی تاریخ داره مال ماست.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه