ارسال به دیگران پرینت

واکسن | واکسن کرونا | کرونا

چگونه با واکسن هراسی کنار بیاییم؟

یک روانشناس، ناآگاهی را ریشه ترس های انسان دانست و گفت: در مورد واکسن هراسی نیز شاهد همین ناآگاهی هستیم و لذا افراد درباره واکسن ها و کارایی آنها آگاهی پیدا کنند.

چگونه با واکسن هراسی کنار بیاییم؟

یکی از موثرترین مداخلات برای مهار اپیدمی و قطع زنجیره انتقال بیماری‌های عفونی از جمله کووید۱۹ انجام واکسیناسیون است، یعنی در واقع میزان ایمنی در جامعه باید به حدی برسد که چرخش ویروس به حداقل کاهش پیدا کرده و مدیریت شود.

بیشترین تاثیر تزریق واکسن برای جلوگیری از بستری ها و فوت است و به طور قطع در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک و پرهیز از رفتن به دورهمی ها برای افول و ریشه کنی شیوع کرونا ویروس می توان اقدام کرد.

در حالی که پزشکان و کارشناسان سلامت در دنیا، واکسیناسیون همگانی را تنها علاج بازگشت جامعه جهانی به زندگی عادی و روزمره می‌دانند، واکسن‌هراسی به مشکلی برای مقابله با کرونا تبدیل شده است.

یکی از دلایل ترس برخی از مردم از تزریق واکسن کرونا، ناآگاهی است و باید فرهنگ سازی در ارتباط با اهمیت تزریق واکسن افزایش یابد.

فرنوش حقانی پور در گفت وگو با ایسنا، واکسن هراسی را عامل عدم مراجعه برخی از افراد برای واکسیناسیون دانست و اظهار کرد: واکسن هراسی گاهی ناشی از سوزن هراسی است.

وی با بیان اینکه سوزن هراسی فقط ناشی از درد سوزن نیست، افزود: برخی از افراد نگران وارد شدن سوزن به بدن خود هستند لذا نگاه کردن به تصاویر سوزن زدن و تزریق آب به میوه ها از جمله راهکارهای کاهش فوبیای سوزن است.

این روانشناس، برخی از واکسن هراسی ها را ناشی از عدم اعتماد به مواد دارویی دانست و تصریح کرد: منطق افراد واکسن هراس این است که نمی خواهند میکروب یا ویروس را وارد بدن سالم خود کنند؛ این در حالی است که واکسن کرونا ویروس کشته شده بوده و افراد بعد از تزریق واکسن ناقل بیماری نخواهند بود.

حقانی پور، توصیه به رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی بعد از تزریق واکسن را به معنی ابتلا به کرونا ندانست و یادآور شد: چه واکسن زده ها و چه واکسن نزده ها تا پایان پاندمی باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و ربطی به تزریق واکسن ندارد.

وی با بیان اینکه افراد بعد از تزریق واکسن احساس ناقل بودن می کنند، گفت: برخی از کشور از یک یا دو مدل واکسن برای تزریق استفاده می کنند، اما در ایران با انواع واکسن ها مواجه هستیم و قطعا واکسن ها در کارایی  تفاوت هایی با هم دارند و همین تفاوت ها برای افراد دغدغه ایجاد می کند که کدام واکسن بهتر است و باید کدام واکسن را بزنیم.

این روانشناس، «بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است» را شعار جهانی علیه کرونا دانست و یادآور شد: برخی از افراد به دنبال تزریق یک نوع واکسن خاص هستند؛ اگرچه انتخاب بهترین واکسن یک دغدغه روانی است، اما از نظر تخصصی اولویت باید در دسترس ترین واکسن است.

وی تفاوت مصونیت زایی واکسن ها را غیر قابل انکار دانست و عنوان کرد: برخی از روزها انواع واکسن وجود دارد و برخی از روزها فقط دو نوع وجود دارد و لذا باید با شعار «بهترین واکسن» پیش برویم و حتما واکسن بزنیم.

حقانی پور، ناآگاهی را ریشه ترس های انسان دانست و خاطرنشان کرد: از نظر روان شناسی، هر وقت هراس داریم، یعنی آگاه نیستیم و لذا همه انسان ها از بدو تولد تا دوره کهنسالی از تاریکی می ترسند، زیرا تاریکی باعث عدم آگاهی می شود؛ در مورد واکسن هراسی نیز شاهد همین ناآگاهی هستیم و لذا افراد درباره واکسن ها و کارایی آنها آگاهی پیدا کنند.

این روانشناس، با بیان اینکه عملکرد دارو با واکسن متفاوت است، اظهار کرد: برخلاف داروها که برای افراد بیمار تجویز می شود، واکسن ها فرآورده هایی هستند که برای افراد سالم مورد استفاده قرار می گیرند، یعنی ما سالم هستیم و برای اینکه از بروز ابتلا و بستری و مرگ کاسته شود، باید واکسن بزنیم.

وی از افراد خواست عوارض جانبی داروهای کرونا و عوارض تزریق واکسن را مطالعه و مقایسه کنند و گفت: واکسن ها بی خطر نیستند، بلکه کم خطر هستند و با تزریق واکسن کاری می کنیم که احتمال ابتلای ما کاهش پیدا کند.

حقانی پور، با بیان اینکه کرونا بسیاری از مناسبنات فردی و اجتماعی را دستخوش تغییر کرده است، یادآور شد: نیاز داریم به زندگی عادی بازگردیم؛ البته بعد از تزریق واکسن نیز خودمراقبتی و رعایت پروتکل های اجتماعی وجود دارد، اما برای قطع زنجیره انتقال باید ۷۰ درصد جامعه ایمن شوند.

این روانشناس، ۳۰ درصد باقی مانده را شامل افرادی دانست که منع تزریق واکسن دارند و اضافه کرد: پدیده واکسن هراسی در جهان وجود دارد و شاهد گروه های ضد واکسن هستیم، اما ایرانی ها منعطف و پذیرا هستند و نوع دوستی در ایران بالاست و لذا افراد سالم باید به دنیا کمک کنند و به خاطر عشق به خانواده و بشریت جزو ۷۰ درصد باشند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه