ارسال به دیگران پرینت

واکسن کرونا | واکسن کرونای رازی | واکسیناسیون | بیمارستان

تولید ۵ میلیون دوز واکسن کرونای رازی تا هفته آینده | نتایج مقایسه واکسن‌های سینوفارم و کووپارس اعلام شد

سرپرست مدیریت پشتیبانی تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی از تولید ۳/۵ میلیون دوز جدید واکسن کرونا تا هفته آینده خبر داد.

تولید ۵ میلیون دوز واکسن کرونای رازی تا هفته آینده | نتایج مقایسه واکسن‌های سینوفارم و کووپارس اعلام شد

فارس، عباس اشتری سرپرست مدیریت پشتیبانی تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی درباره فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کرونای این موسسه اظهار کرد: وزارت بهداشت مجوز توزیع اضطراری این محصول را صادر کرده است اما مشروط.

او شرط این وزارتخانه را ارائه مطالعه بینابینی به سازمان غذا و دارو در فاز سوم مطالعات بالینی عنوان کرد و گفت: در این صورت است که واکسن کووپارس می‌تواند توزیع عمومی شود.

اشتری توزیع این واکسن مهم و تأثیرگذار را در گروی همکاری وزارت بهداشت با این موسسه دانست و بیان داشت: مجموعه ما به عنوان تولیدکننده از لحاظ ساختاری نمی‌تواند مستقیما با مراکز انجام واکسیناسیون در ارتباط باشد.

 وی ادامه داد: در نهایت برای دسترسی عموم مردم به این واکسن باید خریداری این محصول که از سوی وزارت بهداشت و دولت وجود داشته باشد؛ وزارتخانه آن را از ما تحویل بگیرد و بین مراکز واکسیناسیون توزیع کند.

سرپرست مدیریت پشتیبانی تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی گفت: به عبارتی فاز سوم مطالعات بالینی تولید واکسن کووپارس به مراحل میانی خود رسیده و ما منتظریم نتایج‌ِمان توسط وزارت بهداشت تایید شود.

اشتری اظهار داشت: دولت باید برای خرید واکسن از این موسسه که تولید انبوه خود را آغاز کرده است کمک‌رسان باشد و در جهت حمایت از تولید و رفع موانع مالی اقدامات لازم را انجام دهد، اگر این سیل وارداتی که به راه افتاده، اجازه ای برای توجه به تولید داخلی را بدهد.

وی افزود: تا امروز یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن در موسسه رازی به صورت انبوه تولید شده، از طرف وزارت بهداشت شماره ثبت دریافت کرده، در سامانه تیتک این وزارتخانه به ثبت رسیده و به لحاظ تست های کنترل کیفی قابلیت عرضه پیدا کرده است.

سرپرست مدیریت پشتیبانی تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی در ادامه عرضه محصول تولیدی را منوط به ارائه مجوز از جانب وزارت بهداشت دانست.

اشتری اظهار داشت: متاسفانه اکنون سیل خرید واکسن وارداتی فرصتی نمی‌دهد تا سیاست‌گذاران اصلاً بخواهند به واکسن داخلی توجه داشته باشند. در همین راستا منتظر اقدام مثبت دولت در حمایت از تولیدکنندگان داخلی هستیم. 

وی علاوه بر تولیدات کنونی، خبر تولید ٣ و نیم میلیون دوز دیگر تا هفته آینده را داد و گفت: با این تعداد به آمار ۵ میلیون دوز تولید می‌رسیم و از آنجا که موسسه رازی به خاطر قدمت و اسم بلندبالایی که با خود یدک می‌کشد، خواهان بسیاری دارد، امیدواریم وزارت بهداشت با نظر مثبت به این واکسن داخلی که از نوع پروتئین خالص و بسیار بی عارضه است و واکسنی در طراز محصولات با کیفیت جهانی است، در جهت رفع موانع تولید اقدام اساسی انجام دهد.

سرپرست مدیریت پشتیبانی تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی ادامه داد: دولت که به درستی شعار حمایت از تولید داخلی را سرلوحه کار خود قرارداده، اکنون می تواند با خرید محصول موسسه رازی این امر را عملا اثبات کند و موانع مالی موجود را از سر راه موسسه رازی بردارد تا این مجموعه پرتوان بتواند به تعهد 20 میلیون دوز خود به سرعت عمل کند. درواقع حمایت از تولید باید در عمل باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نتایج کارآزمایی بالینی و همچنین آمار مبتلایان و فوتی های پس از تزریق این واکسن در این فازهای مطالعاتی گفت: به لطف خدا هیچ گونه موارد شدید عوارض یا بیماری در نتایج کار آزمایی موسسه رازی دیده نشده و طبق دستورالعمل سازمان غذا و دارو در فاز سوم برای جمعیت بزرگسال عملکرد این واکسن ایرانی با سینوفارم چینی وارداتی مقایسه شد.

 سرپرست مدیریت پشتیبانی تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی افزود: در این مرحله داوطلب بدون اینکه بداند واکسن سینوفارم دریافت می‌کند یا واکسن کووپارس رازی، به ۵۰ درصد آنان کووپارس رازی و ۵٠ درصد سینوفارم تزریق شد. سپس تحت نظر قرار گرفتند و تمام علائم‌شان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

اشتری افزود: در پی فازهای اول و دوم نتایج بسیار قابل قبولی از ایمنی و اثربخشی واکسن مشخص شده و مقالات آن در حال ارسال به معتبرترین ژورنال‌های پزشکی دنیا است که منتظرند نتایج این واکسن تراز جهانی را منتشر کنند.

سرپرست مدیریت پشتیبانی تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی گفت: واکسن این موسسه از معدود و معتبرترین محصولاتی است که از سوی ایران در سیستم سازمان بهداشت جهانی ثبت شده و امیدواریم به زودی نتایج علمی آن به صورت عمومی منتشر شود. چون این مهم یکی از دستاوردهای علمی شگرف کشور خواهد بود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه