ارسال به دیگران پرینت

فناوری زیر دریایی هسته ای | لغو توافق تسلیحاتی پاریس |تسلیحات هسته ای

اظهارات ظریف درباره اختلاف پیش آمده میان قدرت های جهانی

وزیر امور خارجه پیشین ایران در پیامی توییتری با اشاره به اختلاف پیش آمده میان قدرت های جهانی بر سر توافقی موسوم به پیمان فناوری زیر دریایی هسته ای، آن را در تناقض با ادعاهایشان در زمینه عدم اشاعه تسلیحاتی تلقی کرد.

اظهارات ظریف  درباره  اختلاف پیش آمده میان قدرت های جهانی

وزیر امور خارجه پیشین ایران در پیامی توییتری با اشاره به اختلاف پیش آمده میان قدرت های جهانی بر سر توافقی موسوم به پیمان فناوری زیر دریایی هسته ای، آن را در تناقض با ادعاهایشان در زمینه عدم اشاعه تسلیحاتی تلقی کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین ایران در صفحه توییترش نوشت: «تناقضی در بخش تاریخی: آمریکا، انگلیس، استرالیا و فرانسه که همگی قهرمانان خودخوانده ی عدم اشاعه تسلیحات هسته ای هستند در رقابتند تا وسیله اشاعه اورانیوم با غنای بالا را فراهم کنند.

ظریف افزود: خشم و نفاق امروز بر سر رقابت برای یک قرار داد زیردریایی است که در بر دارنده تهدید جدی اشاعه تسلیحاتی می باشد. جهان نظاره گر است.

اظهارات ظریف در پی این مطرح می شود که دولت فرانسه به تازگی از اقدام جو بایدن در اعلام پیمان فناوری زیردریایی هسته‌ای با انگلیس و استرالیا که موجب لغو توافق تسلیحاتی پاریس با کانبرا می‌شود، ابراز نارضایتی کرده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه و فلورنس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه عصر چهارشنبه در بیانیه مشترکی گفتند: انتخاب آمریکا برای کنار گذاشتن یک متحد و شریک اروپایی مانند فرانسه از مشارکت ساختاری با استرالیا، آن هم در زمانی که ما در منطقه هند و اقیانوسیه با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم، نشان‌دهنده عدم انسجام است که فرانسه فقط می‌تواند به آن اشاره کرده و متاسف شود.

اعتراض آنها نشانه نارضایتی پاریسی‌ها از موافقتنامه‌ای است که ناظران آمریکایی آن را به عنوان یک پیشرفت استراتژیک بزرگ برای استرالیا و شاهدی بر قدرت شبکه اتحاد ایالات متحده توصیف می‌کنند و آن را نقطه مقابل استدلال چین می‌دانند، مبنی بر اینکه خروج آشفته آمریکا از افغانستان، شکست آینده حمایت آمریکا از متحدان را پیش‌بینی می‌کند.

با این حال، دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه این اعلامیه را نقض اعتماد از سوی استرالیا و نشانه بی‌احترامی از سوی بایدن می‌داند که نیاز به "خودمختاری استراتژیک" از ایالات متحده را افزایش می‌دهد.

در همین حال وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با رادیو فرانس اینفو گفت که تصمیم استرالیا برای لغو توافق زیردریایی با شرکت فرانسوی "خنجر از پشت" بود که "اعتماد او را تضعیف کرد."

لودریان تاکید کرد: این حقیقتا خنجر از پشت است. ما روابطی بر پایه اعتماد با استرالیا برقرار کردیم و این اعتماد اکنون تضعیف شده است. لغو این توافق مرا عصبانی کرده است. استرالیا و آمریکا باید در این رابطه شفاف‌سازی کنند.

 

روز چهارشنبه، انگلیس، آمریکا و استرالیا در تلاش برای مقابله با قدرت فزاینده چین از امضای یک عهدنامه ویژه برای به اشتراک گذاشتن فناوری‌های پیشرفته دفاعی خبر دادند که با محکومیت چین روبرو شد. این شراکت تحت عنوان آکوس (AUKUS) به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار زیر دریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای بسازد.

در نتیجه این توافق، استرالیا معامله‌ای برای ساختن زیر دریایی‌هایی را که فرانسه طراحی کرده است، کنار می‌گذارد. فرانسه در سال ۲۰۱۶ برنده یک قرارداد ۵۰ میلیارد دلاری (دلار استرالیا) برای ساخت ۱۲ زیردریایی برای نیروی دریایی استرالیا شده بود که بزرگترین قرارداد دفاعی استرالیا بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه