ارسال به دیگران پرینت

آب شرب استان تهران | بارش‌ها | سد لتیان

در سد لتیان کمتر از 50 درصد ظرفیت مخزن آب داریم

در حالی به استقبال پاییز می‌رویم که ۴۰ درصد مخزن سد لتیان که یکی از سدهای مهم تأمین آب شرب تهران است، پُر بوده و ۶۰ درصد آن خالی است.

در سد لتیان کمتر از 50 درصد ظرفیت مخزن آب داریم

در حالی به استقبال پاییز می‌رویم که ۴۰ درصد مخزن سد لتیان که یکی از سدهای مهم تأمین آب شرب تهران است، پُر بوده و ۶۰ درصد آن خالی است.

 سد لتیان بر روی رودخانه جاجرود با سطح حوزه آبریزی به‌مساحت 69800 کیلومترمربع و با متوسط جریان آب سالانه به‌میزان 350 میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله 35کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. این سد که در سال 1346 به بهره‌برداری رسیده؛ یکی از 5 سد اصلی و مهم تأمین آب شرب استان تهران است.

با وجود بارش‌های زیر نرمال سال جاری در بالادست این سد و همچنین برداشت‌هایی که به‌منظور استفاده شرب و کشاورزی از مخزن این سد شده است، از مجموع حجم 95 میلیون مترمکعبی مخزن سد لتیان، در حال حاضر حدود 38 میلیون مترمکعب آن، پُر از آب است.

این درحالی است که روز مشابه سال گذشته در سد لتیان 68 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده داشتیم و مقایسه این رقم با میزان ذخایر فعلی سد لتیان، حکایت از کاهش 30 میلیون مترمکعبی ذخایر این سد نسبت به سال گذشته دارد.

به‌عبارتی در حالی به استقبال پاییز می‌رویم که 40 درصد مخزن سد لتیان که یکی از سدهای مهم تأمین آب شرب تهران است، پُر بوده و 60 درصد آن خالی است.

* احتمال بروز مشکلات اساسی در خصوص تأمین آب تهران

محمد شهریاری، مدیر تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: سد لتیان یکی از سدهای سامانه شرق تأمین آب شرب شهر تهران است.

وی افزود: زنجیره‌ای که در سامانه شرق تهران داریم، شامل سد لار، سد لتیان و سد ماملو است که این سه سد وظیفه تأمین آب شرب تهران را دارند؛ آبی که از سد لار می‌آید بخشی از آن پشت سد لتیان ذخیره می‌شود و بخش دیگری به تصفیه‌خانه شماره 5 تهران که در منطقه سوهانک هست، منتقل می‌شود؛ آب از سد لتیان به تصفیه‌خانه شماره 3 و 4 از طریق یک تونل 9.5 کیلومتری منتقل می‌شود و آبی که پشت سد ماملو جمع می‌شود به تصفیه‌خانه شماره 7 تهران در جنوب شرق تهران ارسال می‌شود.

شهریاری با بیان اینکه "امسال با یک‌خشکسالی بی‌سابقه مواجه شدیم"، گفت: درحال حاضر که انتهای سال آبی هستیم، در سد لتیان کمتر از 50 درصد ظرفیت مخزن آب داریم و در حالی که سال گذشته در روز مشابه، میزان ذخایر آبی سد لتیان 68 میلیون مترمکعب بود، امسال این رقم 38 میلیون مترمکعب است و با 30 میلیون مترمکعب کاهش ذخیره مواجه‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تمامی 5 سد تأمین آب تهران در مجموع 532 میلیون مترمکعب آب داریم که در مقایسه با 865 میلیون مترمکعب ذخایر سدهای تهران در روز مشابه سال گذشته، متأسفانه با کاهش 332 میلیون مترمکعبی ذخایر آب تهران مواجه شده‌ایم؛ یعنی به اندازه دو برابر مخزن سد امیرکبیر، کاهش منابع آبی در انتهای سال آبی داریم.

مدیر تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: متأسفانه بر اساس پیش بینی که سازمان هواشناسی اعلام کرده، شرایط خوبی را از نظر میزان بارش‌ها در ماه‌های اولیه شروع سال آبی جدید که فصل پاییز است، نداریم و مطمئنا با این روند، مشکلات اساسی در خصوص تأمین آب خواهیم داشت.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه