ارسال به دیگران پرینت

اسطوره رایانه خانگی و مخترع ماشین حساب جیبی درگذشت

"کلایو سینکلر" اسطوره رایانه خانگی و مخترع ماشین حساب جیبی در سن 81 سالگی درگذشت.

اسطوره رایانه خانگی و مخترع ماشین حساب جیبی درگذشت

"کلایو سینکلر" اسطوره رایانه خانگی و مخترع ماشین حساب جیبی در سن 81 سالگی درگذشت.

صنعت فناوری یکی از شناخته شده‌ترین و تاثیرگذارترین مخترعان خود را از دست داد. "سِر کلایو سینکلر"(Sir Clive Sinclair) روز 16 سپتامبر پس از تحمل یک دوره بیماری طولانی مدت در سن 81 سالگی درگذشت.

او بیشتر به خاطر رایانه‌های موسوم به "ZX" در شرکتی که به نام خود تاسیس کرده بود(سینکلر رادیونیکس) شناخته می‌شود. این شرکت در اوایل دهه 1980 میلادی در بریتانیا رونق گرفت و موفق شد رایانه‌های شخصی خانگی را در زمانی که اکثر رایانه‌های موجود قیمت گزافی داشتند، در دسترس عموم قرار دهد. به عنوان مثال رایانه "ZX Spectrum 16K" تنها 125 پوند قیمت داشت، در حالی که شرکت "اپل" رایانه "اپل 2"(Apple II) خود چند سال قبل با قیمت 1298 دلار عرضه کرده بود.

"سینکلر" همچنین به عنوان مخترع نخستین ماشین حساب جیبی در سال 1972 شناخته می‌شود. او همچنین از پیشگامان اولیه حمل و نقل الکتریکی بود و یک سه چرخه برقی موسوم به "C5" را در سال 1985 توسعه داد.

پروژه‌های "سینکلر" نیز مانند بسیاری از مخترعان همیشه موفق نبودند. تجارت رایانه‌ای وی در سال 1984 با مشکل مواجه شد و او این شرکت را در سال 1985 به "آمستراد"(Amstrad) فروخت و در حالی که "C5" چند دهه جلوتر از زمان خود بود، هیچ‌گاه به مرحله تولید و فروش نرسید و این تجارت "سینکلر" کمتر از یک سال پس از اولین رونمایی از "C5" به بن بست رسید.

اما میراث "کلایو سینکلر" به یاد ماندنی است. رایانه‌های وی برای بسیاری از گیمرها و توسعه دهندگان بازی یک نقطه عطف مهم محسوب می‌شوند. دانشگاه "مک‌گیل" خاطرنشان کرد که بسیاری از سازندگان بازی و استودیوهای معروف با رایانه خانگی "ZX Spectrums" رشد کرده‌اند.

ضمن اینکه ماشین حساب‌های جیبی حتی هنوز هم در دوران فراوانی گوشی‌های هوشمند، مفید هستند و همچنین اکنون می‌توان گفت که خودروهای برقی برای ماندن آمده‌اند.

در هر حال، کار "کلایو سینکلر" بر فناوری و زندگی ما تأثیر زیادی گذاشته است و یاد و خاطره او جاودان خواهد ماند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه