ارسال به دیگران پرینت

واکسیناسیون کرونا | واردات واکسن کرونا | تزریق روزانه واکسن کرونا

مخالفت والدین با واکسن کرونای کودکان منطقی نیست | ایمنی 3 تا 6 ماهه واکسن سینوفارم تک دُزی برای کودکان

رئیس مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با غیر منطقی خواندن مخالفت والدین با واکسیناسیون کودکان تاکید کرد: تا کنون هیچ گونه گزارشی درباره تاثیر منفی تزریق واکسن کرونا روی رشد و سلامتی کودکان و نوجوانان ارائه نشده است و اگر بیش از 70 درصد دانش آموزان کشور در برابر کرونا واکسینه شوند، به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز آموزشی، می توانیم با خیالی راحت تر مدارس را به صورت حضوری بازگشایی کنیم، بنابراین در چنین شرایطی دافعه داشتن والدین نسبت به بازگشایی حضوری مدارس، چندان منطقی نیست.

مخالفت والدین با واکسن کرونای کودکان منطقی نیست | ایمنی 3 تا 6 ماهه واکسن سینوفارم تک دُزی برای کودکان

واکسیناسون کودکان در برابر ویروس کرونا به زودی آغاز خواهد شد. مسئولان وزارت بهداشت وعده داده اند که واکسیناسیون کودکان از دو هفته دیگر آغاز می شود. مسئولان هلال احمر نیز گفته اند که برای واکسیناسیون کودکان در برابر کرونا، از واکسن سینوفارم تک دُزی استفاده خواهد شد. دکتر عالیه پوردست، رئیس مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) معتقد است که واکسن های مورد استفاده برای واکسیناسون کودکان می تواند نوعی ایمنی نسبی را برای سه تا شش ماه در آنها ایجاد کند. بنابراین از نظر این فوق تخصص پیشگیری و کنترل عفونت، می توان با واکسیناسیون کودکان البته به شرط رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در مراکز آموزشی کشور، مدارس را به صورت حضوری بازگشایی کرد.

واکسیناسیون دانش آموزان با واکسن سینوفارم تک دُزی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز گذشته محمد حسین قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر در گفت و گو با رکنا از این خبر داد که قرار است 12 میلیون دُز واکسن سینوفارم تک دُزی در مهرماه وارد ایران شود و دانش آموزان با این واکسن، در برابر کرونا واکسینه خواهند شد. در این میان، بهرام عین الهی، وزیر بهداشت نیز دیروز از این خبر داد که تا دو هفته دیگر واکسیناسیون 7 تا 18 ساله ها آغاز می شود تا با واکسیناسیون این گروه های سنی، عملا دانش آموزان کشور واکسینه شوند و مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس فراهم شود.

در این میان اما هنوز هم برخی والدین نسبت به بازگشایی حضوری مدارس حتی بعد از واکسیناسیون دانش آموزان نگرانی دارند. این در حالی است که بسیاری از روانشناسان معتقدند که تداوم آموزش های مجازی و دوری از مدرسه در دو سال گذشته، آسیب های روحی فراوانی را برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته و منجر به ناامیدی، افسردگی، اجتماع گریزی و دوری بیشتر این قشر از همسالان خود شده است.

همچنین با توجه به عدم دسترسی کامل به امکانات آموزش مجازی که حتی منجر به ترک تحصیل بخش قابل توجهی از دانش آموزان مناطق محروم شده است، بسیاری از کارشناسان آموزشی بر لزوم بازگشایی حضوری مدارس در آینده نزدیک تاکید دارند. همه این مسائل نیز لزوم تسریع واکسیناسیون دانش آموزان برای جلوگیری از تداوم افت تحصیلی محصلان کشور در سال تحصیلی جدید را بیشتر می کند.

این نکته ای است که دکتر عالیه پوردست، رئیس مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و عنوان کرد: با توجه به این که در دو سال گذشته، عمدتا خطر ابتلا به کرونای شدید در اطفال پایین تر بود و برخی متخصصان بهداشتی در سطح جهان احتمال می دادند که خطرات بالقوه ناشی از تزریق واکسن کرونا، منجر به بروز اختلالاتی در روند واکسیناسیون کودکان شود، بنابراین بیشتر کشورها تا همین چند ماه پیش با احتیاط زیادی درباره واکسیناسیون کودکان اقدام می کردند. اما اکنون رفته رفته کشورهای مختلف با توجه به اهمیت بازگشایی حضوری مدارس، به سمت واکسیناسیون کودکان و نوجوانان رفته اند.

واکسیناسیون کودکان عوارض چندانی ندارد

این فوق تخصص پیشگیری و کنترل عفونت در پاسخ به این سوال که تزریق واکسن کرونا به کودکان و نوجوانان چه عوارضی را برای آنها به همراه دارد، گفت: تزریق واکسن کرونا تا کنون عوارض بسیار اندکی را به جای گذاشته است، به نحوی که در موارد بسیار محدودی بروز عوارض قلبی اندک یا التهاب خفیف پرده اطراف قلب کودکان بر اثر تزریق واکسن کرونا در جهان مشاهده شده است، اما به صورت کلی واکسیناسیون کودکان علیه کرونا عوارض چندانی را به همراه ندارد.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: تا کنون کشورهایی مثل انگلستان، آلمان، ایتالیا، ایرلند، لهستان، فرانسه، اسپانیا، دانمارک، آمریکا و هندوستان واکسیناسون کودکان علیه کرونا را آغاز کرده اند؛ به نحوی که واکسیناسیون کودکان در لهستان و فرانسه از ماه ژوئن شروع شد، اما آلمان از ماه آگوست واکسیناسون افراد 12 تا 18 سال را آغاز کرد.

جلوگیری از ابتلای کودکان به سویه های جدید کرونا با واکسیناسیون

رئیس مرکز طب پیشگیری ستاد اجرایی با تاکید بر احتمال بیشتر ابتلای کودکان به نوع شدید کرونا با شیوع سویه های جدید این ویروس در سطح جهان اظهار داشت: با توجه به این که احتمال ابتلای کودکان به کرونای دلتا و لامبدا بیشتر از سویه های قبلی کروناست و اکنون کشورمان با کرونای دلتا درگیر است و به‌زودی ممکن است کرونای لامبدا نیز وارد ایران شود، تصمیم مسئولان بهداشتی کشور بر این است که واکسیناسیون کودکان هرچه سریع تر آغاز شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به باز بودن پروازهای ایران به ترکیه و سایر کشورهایی که با کرونای لامبدا درگیر هستند، احتمال این که این سویه کرونا در آینده ای نزدیک وارد کشورمان شود، زیاد است؛ بنابراین ما هرچه زودتر باید واکسیناسیون کودکان و نوجوانان را جدی بگیریم و اتفاقا وزیر بهداشت نیز در همین راستا بر لزوم واکسیناسیون سریع افراد 17 تا 18 ساله که دانش آموزان کنکوری محسوب می شوند، تاکید کرده است.

واکسیناسیون کودکان تاثیری بر روند رشد آنها ندارد

پوردست با تاکید بر این که واکسیناسیون کودکان و نوجوانان هیچ تاثیر منفی روی روند رشد آنها نمی گذارد، تصریح کرد: تا کنون که علاوه بر اروپا، در بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی واکسیناسیون کودکان آغاز شده، هیچ گونه گزارشی درباره تاثیر منفی واکسن کرونا روی رشد و سلامتی کودکان و نوجوانان ارائه نشده است.

البته به گفته رئیس مرکز طب پیشگیری ستاد اجرایی، باید توجه داشت که کرونا ویروسی نوظهور است و می تواند عوارض منحصر به فرد خاص خود را داشته باشد، اما در حال حاضر که در بسیاری از کشورهای جهان واکسیناسیون کودکان بالای 12 سال آغاز شده است، هیچ گزارشی از هیچ کشوری در خصوص اختلالات رشد ناشی از دریافت واکسن کرونا در کودکان و نوجوانان ارائه نشده است.

واکسیناسیون 70 درصد دانش آموزان؛ شرط لازم برای بازگشایی حضوری مدارس

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که تا کنون هیچ کدام از بیماری ها مانند کرونا تا این حد در سطح جهان شایع نشده بودند؛ بخصوص که کرونا در دو سال گذشته تمام موضوعات اقتصادی، آموزشی و اجتماعی جهان را تحت تاثیر قرار داده و روند تاثیرپذیری تمام کشورهای جهان از کرونا به‌ویژه در بخش آموزشی، به شدت طولانی تر از سایر بیماری ها بوده است.

زیرا به طور مثال در سال 2002، شاهد شیوع بیماری سارس در کشور چین بودیم یا در سال 2014 نیز ویروس مرس در برخی کشورهای جهان شایع شدند؛ اما تمام این ویروس ها که همگی از خانواده کرونا محسوب می شوند، در یک بازه زمانی چندماهه کنترل شدند. این در حالی است که از روزهای پایانی سال 2019 که شاهد شیوع کووید-19 در ووهان چین بودیم، تا این لحظه، ویروس جدید خانواده کرونا هنوز در سطح جهان کنترل نشده است.

در این میان اما با وجود این که در دو سال گذشته شاهد آسیب های زیاد ناشی از تعطیلی مدارس بر روحیه کودکان و نوجوانان بودیم و امسال هم به نظر می رسد که بازهم بخش زیادی از دانش آموزان به واسطه عدم دسترسی به امکانات آموزش آنلاین ناچار به ترک تحصیل شوند، بازهم برخی والدین نسبت به بازگشایی حضوری مدارس دافعه دارند.

این در حالی است که با تسریع روند واکسیناسون کرونا در هفته های اخیر، پیش بینی می شود بین دو تا سه ماه دیگر، بیش از 90 درصد مردم ایران از جمله بخش عمده ای از دانش آموزان علیه ویروس کرونا واکسینه شوند. در این شرایط، متخصصان بهداشتی زیادی معتقدند که با توجه به همه این مسائل بازگشایی حضوری مدارس از یک تا دو ماه آتی، دیگر توجیهی ندارد و  بهتر است پس از فراهم شدن تمام مقدمات لازم از جمله واکسیناسیون دانش آموزان و بخش زیادی از اولیا، مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند.

رئیس مرکز طب پیشگیری ستاد اجرایی ضمن اشاره به این نکته تاکید کرد: به نظر می رسد اگر بیش از 70 درصد کودکان و نوجوانان کشور در برابر کرونا واکسینه شوند و به این صورت، نوعی ایمنی نسبی در میان دانش آموزان ایجاد شود، رفته رفته می توانیم با خیالی راحت تر، البته به شرط رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در مراکز آموزشی، مدارس را بازگشایی کنیم.

افزایش سطح افسردگی کودکان و نوجوانان با تعطیلی آموزش های حضوری

پوردست با اشاره به آسیب های روانی ناشی از تعطیلی مدارس در دو سال گذشته عنوان کرد: متاسفانه در این مدت که شاهد تعطیلی آموزش های حضوری مدارس بودیم، سطح افسردگی بسیاری از کودکان و نوجوانان به واسطه دوری از جامعه و همسالان خود بالا رفته است و همین مساله نشان می دهد که ما باید با واکسیناسیون سریع و صحیح دانش آموزان و بعد هم با بازگشایی حضوری مدارس در آینده ای نزدیک، به کودکان و نوجوانان خود کمک کنیم.

این فوق تخصص پیشگیری و کنترل عفونت ادامه داد: اگر واکسیناسیون دانش آموزان به نحوی مطلوب انجام شود، نباید هیچ گونه دافعه ای در اولیا در برابر بازگشایی حضوری مدارس وجود داشته باشد؛ بخصوص که این احتمال وجود دارد که با شیوع سویه های جدید کرونا در سطح جهان، میزان مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به کرونا در فصل سرما تشدید شود و در این شرایط حتما واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، احتمال ابتلای دانش آموزان به کرونا را به شدت کاهش می دهد.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه تاکید کرد: در چنین شرایطی دافعه داشتن والدین نسبت به بازگشایی حضوری مدارس، چندان منطقی به نظر نمی رسد و اولیای دانش آموزان باید با نظام سلامت کشور همراهی کنند تا کودکان و نوجوانان هرچه زودتر در برابر کرونا واکسینه شوند تا ابعاد مختلف زندگی آنها از جمله حضور در اجتماع و ارتباط با همسالان، مانند گذشته رشد کند.

وی با تاکید بر این که واکسیناسیون کودکان و نوجوانان تنها راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا نخواهد بود، عنوان کرد: مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید توجه داشته باشند که واکسیناسون دانش آموزان نمی تواند به تنهایی میزان ابتلای آنها به کرونا را به صفر برساند، بلکه تمام معلمان و کادر مدرسه نیز، هم خودشان باید همه پروتکل های بهداشتی را اجرا کنند و هم بر رعایت صحیح پروتکل های بهداشتی از سوی دانش آموزان نظارت داشته باشند.

مصونیت نسبی کودکان و نوجوانان با دریافت واکسن سینوفارم تک دُزی

مساله دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که به گفته دبیرکل جمعیت هلال احمر، قرار است از واکسن سینوفارم تک دُزی که نوع خاصی از واکسن تولیدشده در چین است و با واکسن های سینوفارم عادی تفاوت دارد و در خود چین هم برای واکسیناسیون صد میلیون دانش آموز مورد استفاده قرار گرفته است، برای واکسیناسیون دانش آموزان ایرانی استفاده شود.

در چنین شرایطی با توجه به تک دُزی بودن واکسن سینوفارم مورد استفاده برای دانش آموزان، برخی والدین نگرانی دارند که ممکن است این واکسن نتواند ایمنی بخشی لازم را برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشد. در این شرایط، سوال مهم این است که واکسن سینوفارم تک دُزی تا چه حد می تواند ایمنی لازم را در بدن کودکان و نوجوانان کشور ایجاد کند؟

رئیس مرکز طب پیشگیری ستاد اجرایی در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به کوچک بودن جثه بیشتر کودکان و نوجوانان، واکسن سینوفارم تک دُزی می تواند نوعی ایمنی نسبی برای مدت سه تا شش ماه در دانش آموزان کشور ایجاد کند.

البته به گفته پوردست، اکنون برخی کشورهای جهان به این سمت رفته اند که واکسیناسیون کودکان و نوجوانان را نیز مانند واکسیناسیون بزرگسالان به صورت دو دُزه انجام دهند و دُز دوم واکسن را به فاصله سه هفته تا یک ماه بعد از تزریق دُز اول، به کودکان و نوجوانان کشور تزریق کنند.

اما این فوق تخصص پیشگیری و کنترل عفونت معتقد است که واکسن سینوفارم تک دُزی هم می تواند نوعی ایمنی نسبی در بدن کودکان و نوجوانان ایجاد کند که این ایمنی نسبی برای حضور دانش آموزان در مدارس کفایت می کند، البته به شرط آن که پروتکل های بهداشتی نیز به صورت کامل در تمام مراکز آموزشی کشور رعایت شود؛ زیرا برای بزرگسالان هم تزریق دو دُز واکسن شرط لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تلقی می شود، اما شرط کافی و اصلی، رعایت تمام پروتکل های بهداشتی است.

احتمال تزریق دُز دوم به دانش آموزان، بعد از بازگشایی حضوری مدارس

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر این که لازم است هرچه زودتر 70 درصد دانش آموزان کشور در برابر کرونا واکسینه شوند، گفت: با توجه به این که ایمنی نسبی ناشی از تزریق واکسن سینوفارم تک دُزی به صورت موقت و بین سه تا شش ماه خواهد بود، حتما وزارت بهداشت بعد از واکسیناسون حداقل 70 درصد دانش آموزان، رفته رفته اقدام به صدور مجوز برای بازگشایی حضوری مدارس خواهد کرد. البته به نظر می رسد این وزارتخانه برای تزریق دُز دوم واکسن کرونا به دانش آموزان هم بعد از بازگشایی حضوری مدارس تصمیم گیری کند.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود این که تزریق واکسن سینوفارم تک دُزی می تواند نوعی ایمنی نسبی را در دانش آموزان ایجاد کند، اما تمام کودکان و نوجوانانی که به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند، باید برای داشتن ایمنی کامل در برابر کرونا، هر دو دُز واکسن را مانند بزرگسالان دریافت کنند.

 

 
 

 

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه