ارسال به دیگران پرینت

سه پیش بینی از آینده قیمت ها بعد از آزادسازی واردات خودرو

امروز بالاخره طرح ساماندهی بازار خودرو که بخش مهم آن مربوط به آزادسازی واردات می‌شود در مجلس به تصویب رسید. اما آزادسازی واردات خودرو چقدر می‌تواند روی قیمت ها تاثیر بگذارد.

سه پیش بینی از آینده قیمت ها بعد از آزادسازی واردات خودرو

طبق طرح ساماندهی بازار خودرو که امروز به تصویب رسید افراد چه حقیقی و چه حقوقی به شرط صادرات خودرو یا قطعه و یا از طریق بدون انتقال ارز اقدام به واردات انواع خودروها شامل بنزینی، گازسوز هیبریدی یا برقی کنند. البته دو نکته در این میان وجود دارد. این طرح باید به تایید نهایی شورای نگهبان برسد و میزان واردات خودرو نیز توسط شورای رقابت هر ۶ ماه یکبار تعیین خواهد شد.

با تمام این وجود در صورت آزادسازی واردات خودرو قیمت ها چقدر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تغییرات قیمت ها اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو با تصویب توسط مجلس به شدت به نفع مردم خواهد بود و در صورتی که شورای نگهبان نیز این طرح را تایید کند به سرعت شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود. البته این نکته را باید گفت که آزادسازی واردات خودرو تاثیر خاصی روی قیمت خودروهای داخلی نخواهد گذاشت. خودروهای داخلی هم سگمنت با خارجی ها نیستند. به هر حال فاصله قیمتی خودروهای داخلی و خارجی به واسطه تعرفه های وضع شده حفظ خواهد شد. اما خودروهای خارجی صفر کیلومتر ۳۰ تا ۵۰ درصد افت قیمت خواهند داشت. خودروهای کارکرده نیز بین ۵۰ تا ۸۰ درصد نیز افت قیمت را تجربه می‌کنند. (گسترش نیوز)

رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص آینده قیمت ها گفت: در صورت اجرای صحیح این طرح و کاهش التهابات، می‌توان قیمت‌گذاری دستوری را از بازار خودرو برداشت. در حال حاضر خودروهای خارجی ۴ برابر قیمت واقعی خود و خودروهای دست دوم خارجی نیز تا ۹ برابر اختلاف با قیمت واقعی به فروش می رسند. در صورتی که این طرح درست اجرا شود، می‌تواند قیمت خودروهای خارجی و داخلی را به شرایط عادی برگرداند. به بازار خودروهای حمل بار و کشنده نیز بسیار کمک می‌کند زیرا این خودروها بسیار قدیمی هستند و مصرف سوختشان دو برابر خودروهای جدید است. همچنین در صورتی که خودروهای رده بالا ارزان شوند سیگنال‌هایی به خودروهای رده پایین‌تر می‌دهند و موجب کاهش قیمت آنها نیز می‌شوند. در واقع مثل یک زنجیره روی هم اثر می‌گذارند. (مهر)

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو: طبیعتا واردات کمک خواهد کرد که حباب قیمتی در خودروهای خارجی تا حدودی شکسته شود. همچنین از جهت اینکه برای تقویت عرضه خودرو به بازار کمک خواهد کرد، می‌تواند حباب قیمت خودروهای داخلی را هم کاهش دهد و براین اساس قطعا تاثیر مثبت خواهد داشت؛ کمااینکه هفته گذشته که تنها صحبت‌ها در این زمینه مطرح شد، دیدیم که قیمت‌ خودروهای خارجی به شدت افت کرد.

وی ادامه داد: البته فراموش نکنیم که یکی از پارامترهای موثر بر افزایش قیمت و تورم خودرو، همانطور که اشاره شد، کمبود عرضه است که از طریق واردات می‌تواند تاحدودی جبران شود اما سایر پارامترها همچون نرخ تورم یا نرخ برابری ارزهای خارجی با ریال، مشکلاتی که در تولید خودرو ناشی از تحریم شکل گرفته است، کماکان وجود خواهد داشت و همیشه سبب خواهد شد که قیمت خودرو به سمت افزایش، تقویت شود. (ایسنا)

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه