ارسال به دیگران پرینت

ویروس اچ‌آی‌وی | مبتلایان به اچ‌آی‌وی | عوارض واکسن کرونا در مبتلایان

عوارض واکسن کرونا در مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی

نتایج یک کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد واکسن استرازنکا در مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی نیز به خوبی غیرمبتلایان اثر می‌کند.

عوارض واکسن  کرونا در مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی

مطالعات قبلی نشان داد ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی،‌ به خودی خود احتمال بروز کرونا را افزایش نمی‌دهد، بلکه مبتلایان به اچ‌آی‌وی به دلیل نقص سیستم ایمنی علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند و احتمال مرگ این افراد بیشتر است.

پس از کشف واکسن، محققان به دنبال اثربخشی واکسن بر این بیماران بودند و به تازگی در کارآزمایی بالینی  ۱B/۲A دریافتند واکسن آسترازنکا در مورد مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی نیز اثر محافظتی مشابه غیرمبتلایان دارد.

این یافته برای اطلاعات از مدیریت بالینی افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در طول پاندمی بسیار مهم است. این مطالعه تنها با استفاده از واکسن آسترازنکا و در آفریقا صورت گرفته است. در ادامه مطالعه آمده است عوارض واکسن در مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی نیز در مقایسه با سایرین شدیدتر نیست. در حال حاضر نگرانی ناشی از شدت و مرگ کرونا در مبتلایان به این عفونت و سایر بیماران مبتلا به نقص ایمنی بسیار شدید است.

اچ‌آی‌وی، نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول‌های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می‌شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می‌شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می‌شود. ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرند روند سرعت بیماری را کند کنند.

آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت

- اچ‌آی‌وی و ایدز یکی از بزرگترین معضلات حوزه سلامت عمومی؛ به ویژه در کشورهای کم درآمد است و آمار نشان می‌دهد تا به حال بیش از ۳۳ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

- با افزایش آگاهی افراد در زمینه پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت‌های لازم در مقابل انواع عفونت، بیماری ایدز به یک شرایط کنترل‌شده تبدیل شده و برای بیمار امکان زندگی طولانی و سالم را فراهم می‌کند.- بر اساس آمار انجام شده تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳۸ میلیون نفر به ایدز مبتلا هستند.

- در نتیجه تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با اچ آی وی، پوشش خدماتی به طور پیوسته رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۸ درصد از بزرگسالان و ۵۳ درصد از کودکان مبتلا به ایدز در کشورهای فقیر  و متوسط تحت درمان‌های ضد ویروسی مادام‌العمر قرار گرفتند.

- پوشش درمان‌های ضد ویروسی برای زنان باردار و شیرده مبتلا به HIV  در حدود ۸۵ درصد گزارش شده است.

- در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی بر اساس آمار حدود ۸۱ درصد از افراد مبتلا از شرایط خود آگاه بودند. از این میان ۶۷ درصد تحت درمان ضد ویروسی دریافت کردند.

- تا ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۵.۴ درصد به داروهای ضدویروسی دسترسی داشتند که نسبت به سال گذشته ۲.۴ درصد رشد داشته است.

- بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، میزان ابتلا ۳۹ درصد و مرگ و میر مرتبط با اچ آی وی ۵۱ درصد کاهش یافت و زندگی ۱۵.۳ میلیون نفر به دلیل درمان‌های ضد ویروسی نجات یافت.

علائم ویروس اچ‌آی‌وی بسته به مرحله عفونت متفاوت است. معمولا برخی از بیماران در ماه‌های اولیه آلودگی از شرایط خود آگاهی ندارند. ممکن است در چند هفته اول ابتلا به عفونت، علائمی شبیه به آنفلوآنزا از جمله تب، ‌سردرد، ‌بثورات پوستی یا گلودرد دیده شود.

عفونت به تدریج سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و علائم دیگری مانند تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن، تب، اسهال و سرفه دیده می‌شود. بیماری ایدز در صورت عدم درمان می‌تواند به شرایط پیچیده‌ای مانند سل، مننژیت، عفونت‌های باکتریایی شدید و سرطان هایی مانند لنفوم و سارکوم را ایجاد کند.

رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراک‌گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین و زایمان و شیردهی، مهمترین علل انتقال بیماری هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه The Lancet HIV منتشر شده است.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه