ارسال به دیگران پرینت

روستاگردی؛ روش جدید و محبوب سفر در ایران

وجود اقلیم‌های مختلف در ایران باعث پدید آمدن روستاها و شهرهایی شده که هر کدام فرهنگ خاص خود را دارند. با وجود گسترش شهرنشینی، هنوز در ایران روستاهایی بکر وجود دارند که سفر به آنها گردشگر را با حال و هوای روستانشینی، همچنین تاریخ یک قوم و منطقه آشنا می‌کند.

روستاگردی؛ روش جدید و محبوب سفر در ایران

وجود اقلیم‌های مختلف در ایران باعث پدید آمدن روستاها و شهرهایی شده که هر کدام فرهنگ خاص خود را دارند. با وجود گسترش شهرنشینی، هنوز در ایران روستاهایی بکر وجود دارند که سفر به آنها گردشگر را با حال و هوای روستانشینی، همچنین تاریخ یک قوم و منطقه آشنا می‌کند.

 

به دیدنی ترین روستاهای ایران سفر کنید

در هر گوشه از این کشور، روستاهایی زیبا و بکر وجود دارند که ما آنها را نمی‌شناسیم. در هر فصلی از سال که قصد سفر داشته باشید، گوشه‌ای از ایران هوای مناسبی برای میزبانی شما دارد. در زمستان به جنوب می‌روید و در تابستان به غرب... در پاییز به شرق و در بهار به شمال...ایران چهار فصل همیشه برای گردشگرهایش سفری ناب در چنته دارد. روستاهای ایران از بکرترین مقاصدی هستند که در هر گوشه‌های مختلف کشور انتظار شما را می‌کشند. در این مطلب چند روستای دیدنی در ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا شاید مقصد بعدی شما برای سفر باشند و اینچنین همدم روستاییان با صفا شوید.

 

روستای فیلبند در مازندران

وجه تمایز روستای فیلبند مازندران با نقاط دیگر، چشم‌انداز بی‌نظیری است که برای مسافرانش خلق می‌کند. در این روستا ابرها زیر پای شما راه می‌روند. اصطلاحی که برای این منظره شگفت انگیز به کار برده می‌شود دریای ابر است. در هر زمانی که به این روستای دیدنی سفر کنید با دریای ابر زیر پایتان مواجه می‌شوید اما به دلیل بارش برف و باران در این منطقه در فصل زمستان، پیشنهاد ما این است که فصل بهار یا تابستان را برای سفر به فیلبند انتخاب کنید. در فصل زمستان سکنه روستا به دلیل سخت بودن شرایط زندگی در روستا، به مناطق دیگر مهاجرت فصلی دارند. چشمه‌های طبیعی و جنگل‌های این منطقه نیز از جاذبه‌های زیبای فیلبند هستند. این روستای بکر و رویایی در ارتفاعی بیشتر از دو هزار متر از سطح دریا بین آمل و بابل واقع شده و تا تهران فاصله کمی دارد.

 

روستای اورامان در کردستان

1-5

روستای اورامان یا هورامان از روستاهای مرزی غرب کشور به شمار می‌آید که کُردنشین است. بافت این روستای کهن پلکانی است و خانه‌های روستا از سنگ ساخته شده‌اند. یکی از جاذبه‌های معروف اورامان، مراسم پیر شالیار است که هر سال در آرامگاه پیر شالیار برگزار می‌شود. طبیعت این منطقه زیبایی چشمگیری دارد و مردم روستا که لباس محلی به تن دارند بر رنگ و زیبایی این منطقه می‌افزایند. ییلاق‌های روستای اورامان در ارتفاعی بالاتر از روستا دیده می‌شوند که زندگی بدون برق، آب و گاز در آنها جریان دارد. مردم در ییلاق از چشمه آب برمی‌دارند و با فانوس خانه‌ها را روشن می‌کنند. بادام، گردو، سماق کوهی، پسته کوهی، میخک و انار از گونه‌های گیاهی موجود در اورامان هستند. این منطقه از نظر قدمت تاریخی برای جهان اهمیت زیادی دارد و به تازگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری ثبت شده است. در این روستا اقامتگاه و سوئیت نیز برای اقامت گردشگرها ساخته شده است.

 

روستای دره تخت در لرستان

استان لرستان بی شک یکی از زیباترین استان‌های ایران است. آبشارها، چشمه‌ها و رودهای فراوان لرستان، تمام خاک این منطقه را به رنگ سبز و لاله‌های واژگون، دشت‌های لرستان را به رنگ سرخ و زرد در آورده‌اند. روستای دره تخت در نزدیکی شهرستان ازنا در بخش مرکزی لرستان قرار دارد. طبیعت این روستا به قدری دل‌نشین و دوست داشتنی است که ترک کردن این منطقه را برای مسافرانش سخت می‌کند. این روستا دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای آبشارهایی به نام‌های عروس و تونل برفی است. رودهای این منطقه از دل اشترانکوه جاری شده و خاک آن را سیراب می‌کنند. زرشک کوهی، درختچه‌های انجیر، بادام کوهی، پسته و بیدهای وحشی از گونه‌های گیاهی غالب در این منطقه هستند. طبیعت منحصر به فرد روستای دره تخت، گردشگرهای زیادی را به این روستا می‌کشاند و باعث حال خوش آنها می‌شود.

 

روستای درکش در خراسان شمالی

روستای درکش که از روستاهای سرسبز استان خراسان است، در خراسان شمالی نزدیک به شهر بجنورد واقع شده است. این روستا به داشتن گونه‌های متعدد گیاهان دارویی شهرت دارد. تا امروز ۳۸۰ گونه گیاه دارویی در این روستا و طبیعت اطرافش یافت شده که ۷۹ نوع از آنها از گیاهان دارویی نادر و کمیاب محسوب می‌شوند. با سفر به این روستا می‌توانید به گیاهان دارویی که در هیچ کجا پیدا نمی‌شوند، دسترسی داشته باشید. این روستا کردنشین است. کردهای خراسان اغلب کردهایی هستند که در دوران رضاخان به این منطقه تبعید شده‌اند. در این روستا ۲۰۰ خانوار ساکن هستند که به زبان کردی صحبت می‌کنند. یکی از گونه‌های جانوری کمیاب و شگفت انگیز که در طبیعت روستای درکش دیده می‌شود مارال یا گوزن قرمز است. از دیگر حیوانات این منطقه می‌توان به خوک، خرس، پلنگ، میش و قوچ اشاره کرد. روستای درکش یکی از خاص ترین روستاهای خراسان به حساب می‌آید.

 

روستای کندوان در آذربایجان شرقی

1-6

در دامنه‌های کوه سهند، حوالی شهر اسکو روستایی به چشم می‌خورد که نه تنها زیبا بلکه در نوع خودش حیرت آور است. روستای صخره‌ای کندوان از عجیب‌ ترین روستاهای صخره‌ای دنیاست و مردم آن هنوز در خانه‌های میان صخره‌ها که کران نام دارند، ساکن هستند. صخره‌های روستای کندوان صخره‌های کله قندی هستند و در پای دامنه آتشفشانی سهند واقع شده‌اند. این صخره‌ها بقایای توده‌های آتشفشانی هستند که توسط باد، برف و باران شکل گرفته و به فرم کنونی در آمده‌اند. از کنار روستا نیز رودخانه‌ای زیبا می‌گذرد که باعث آبادی این منطقه است. امروزه روستاهای صخره‌ای دیگر در جهان، خالی از سکنه هستند اما روستای کندوان همچنان ساکنان خود را حفظ کرده و از مناطق خوش آب و هوای ایران به شمار می‌آید. کندوان در میان گردشگرهای داخلی و خارجی شهرت زیادی دارد. اگر در این روستای کهن و زیبا اقامت داشته‌اید نظر خود را در سایت جاباما با گردشگرهای بعدی کندوان به اشتراک بگذارید.

این‌که طی چند سال اخیر روستاگردی در ایران محبوب شده است دلایل زیادی دارد، ولی قطعا یکی از دلایل مهم آن ساخته شده صدها اقامتگاه و بوم‌گردی است. ماندن در این نوع از اقامتگاه‌ها تجربه‌ی بی‌نظیری است که طرفداران زیادی پیدا کرده.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه